Op het voormalig bedrijfsterrein van de ENKA-fabriek in Ede, tegen de spoorlijn Utrecht-Arnhem, wordt een nieuwe woonwijk gebouwd. Twee woonblokken staan erg dicht op het spoor: de kortste afstand tussen de gebouwen en het hart van het hoofdspoor bedraagt circa 39 m (fig. 2). Om trillingsoverlast door het treinverkeer te voorkomen, worden de woonlagen van de bovenbouw met behulp van rubberblokken ontkoppeld van de fundering en de onderbouw (foto 1).
Project: OP ENKA Ede
Opdrachtgever: AM/Woonstede
Architect: MIX Architecten
Constructeur: BAM Advies & Engineering
Adviseur trillingen: Movares
Aannemer: BAM Wonen Bouwen op Maat
Leverancier rubberblokken: Vilton/CDM
Op het ENKA-terrein wordt een appartementencomplex gebouwd met 201 sociale huurwoningen. De oude fabriek op het terrein is voor het project grotendeels gesloopt. Wel zijn enkele kenmerkende gebouwen bewaard gebleven, waaronder de oude hoofdingang en de direct daaraan gelegen fabriekshallen, inclusief de karakteristieke sheddaken (zaagtanddaken). De vorm van deze daken komt terug in de architectuur van de nieuwbouw.
Het appartementencomplex bestaat uit twee blokken, H2 en H4. Deze zijn weer zijn onderverdeeld in de delen H2A, H2B, H2C, H4D, H4E en H4F. Deze delen zijn onderling gedilateerd en op zichzelf stabiel. De gebouwen zijn zes of zeven lagen hoog en deels onderkelderd.
Reacties
Jeroen Broekstra - Zonneveld ingenieurs b.v. 29 maart 2022 13:46
Wat zijn de horizontale eigenfrequenties? mvg Arie Koot