Kennisplatform over betonconstructies

Nieuwe rotonde Gemert wordt ingeschoven

vrij 11 aug 2017

Aan de Handelseweg in Gemert (Noord-Brabant) gaat BAM een rotonde op zijn plek schuiven. Het gevaarte van staal en beton weegt 1,3 miljoen kilo, evenveel als ruim driehonderd olifanten. Bij tunnels en brugdekken gebeurt het vaak, maar bij de bouw van een rotonde is de inschuiftechniek nog niet eerder toegepast. Door de nieuwe werkwijze zal het verkeer zo min mogelijk hinder van de operatie ondervinden.

De bijzondere schuifoperatie vindt dit najaar plaats en maakt deel uit van de aanleg van de provinciale weg Noord-Om. Daarmee worden twee verbindingswegen aan elkaar gekoppeld en het verkeer voortaan om het centrum van Gemert heen geleid. Eén van de drie rotondes die daarbij worden aangelegd wordt naast zijn definitieve plek gebouwd en daarna op zijn plek geschoven. Zo heeft de omgeving het minste hinder van de werkzaamheden en kan verkeer tussen Gemert en Boekel zo lang mogelijk gebruik blijven maken van de bestaande verbindingsroute.

Opnieuw een primeur

Eerder al had BAM de primeur met de eerste 3D geprinte brug, die het bouwbedrijf met Witteveen+Bos en de TU Eindhoven realiseert. Nu vindt in hetzelfde project dus nog een opvallende primeur plaats. Tunnels en brugdekken worden wel vaker ingeschoven, maar bij rotondes is dit nog niet eerder gedaan. De rotonde wordt met een hoogte van 50 cm en zware wapening dubbel zo zwaar uitgevoerd als de twee andere betonnen rotondes in de Noord-Om. De randkist en de wapening zijn al aangebracht. Na de bouwvak wordt het beton gestort. In de tenderfase al heeft BAM contact opgenomen met Mammoet om te kijken of schuiven een optie zou zijn. Na gunning moest de detail-engineering nog plaatsvinden.

Trekken met strandjacks

Mammoet gaat de 1.300 ton zware constructie met vier strandjacks verschuiven over een afstand van 60 m. Als contragewicht worden verzwaarde containers neergezet waar de trekkabels met een lus om worden geslagen. Om de rotonde soepel te laten glijden heeft BAM Infra in de ondergrond zware HEA profielen aangebracht. Ter plaatse bevindt zich aan de onderkant van de rotonde ook een dikke staalstrip. Met smering van teflonspray moet wrijving zo goed mogelijk worden overwonnen.

De schuifoperatie vindt plaats in de herfstvakantie op 17 oktober tijdens een afsluiting van 48 uur. Een paar weken van tevoren geeft Mammoet de rotonde al een klein zetje om te kijken of de constructie inderdaad in beweging komt.

Bron: Cobouw en BAM

Reacties

Copyright 2017 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren