Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Mogelijk gebruik uhsb bij fietsbrug

19 maart 2010

De betontechniek voor slank en duurzaam bouwen, ultra-hogesterktebeton (uhsb) wordt mogelijk toegepast voor de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In Nederland heerst nog aarzeling voor de toepassing van uhsb, vanwege de hogere kosten en het ontbreken van regelgeving. Het Cement&BetonCentrum organiseert daarom uhsb-casestudies.

De eerste case die wordt uitgewerkt door een integraal ontwerpteam betreft de helixvormige op- en afritten van de bij Nigtevecht te bouwen fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Het ontwerp van de brug is gericht op duurzaamheid. De opgangen van de brug spelen in op specifieke criteria voor duurzaam inkopen van kunstwerken.  

Met een overspanning van 120 meter gaat de fietsbrug uitgevoerd worden met een stalen boog en een kunststofcomposiet brugdek. De keuze voor uhsb voor de op- en afritten komt vooral voort uit de voorkeur voor slanke constructies op een minimaal grondvlak. De transparantie van het bouwwerk moet een minimale inbreuk op het landschap verzekeren. Om het ontwerp- en fabricageproces zo eenvoudig mogelijk te houden is gekozen voor een modulaire opbouw met prefab betonelementen.

Ontwerpteam

Voor deze eerste casestudy is een team gevormd van Romein Beton, Royal Haskoning, Gtecz en De la Rive Box. Deze laatste is de initiator en ontwerper van de brug. Royal Haskoning maakt het constructief ontwerp; Romein Beton werkt mee aan detail-engineering en doet de productievoorbereiding. Het Duitse bedrijf Gtecz verzorgt de betontechnologische adviezen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren