Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Laatste tunnelboormachine Noord/Zuidlijn

9 september 2011

Maandag 12 september komt de vierde en laatste tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn naar Amsterdam. Naar verwachting komen het rode graafwiel en de drie delen van het boorschild van deze machine ’s ochtends per schip aan bij de Amsteldijk.

De onderdelen zullen van het schip worden gehesen en op vier trailers geplaatst. Deze trailers blijven tot in de nacht staan, waarna ze één voor één naar het Scheldeplein vertrekken. Het zwaarste deel van het boorschild wordt dezelfde nacht in de diepe startschacht getakeld. De andere onderdelen volgen later in de week. 

Vanwege de afwijkende afmetingen van de trailers en de lading is dit een bijzonder transport. De lading van de laatste trailer is bovendien zo hoog dat deze pas mag rijden als er geen spanning meer staat op de tramleiding, dus na de laatste tram. 

Volgwagens

In tegenstelling tot haar drie voorgangers, krijgt de vierde, nog naamloze machine een eigen set volgwagens. Molly, Noortje en Gravin hebben allemaal van dezelfde volgwagens gebruikgemaakt. De opbouw van de laatste machine zal de komende maanden plaatsvinden. Naar verwachting kan eind dit jaar begonnen worden met het boren van de oostelijke tunnelbuis tussen het Scheldeplein en station Rokin, waar de tunnelboor begin 2013 aan zou moeten komen.

Naamwedstrijd

Dit najaar wordt onder meer via de site Hier zijn wij een wedstrijd uitgeschreven om een (vrouwelijke) naam te bedenken voor de laatste tunnelboormachine. De namen van de eerste drie boren werden bedacht door Amsterdamse scholieren.

Cement 2010/8 was een themanummer over de Noord/Zuidlijn. Lees hier alle artikelen van die editie in het online archief.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.