Kennisplatform over betonconstructies

Innovatief onderwaterbeton bij station Driebergen-Zeist

woe 18 jul 2018

Augustus 2018 wordt een belangrijke maand voor het project Stationsgebied Driebergen-Zeist. Vooral het onderwaterbeton, dat al na 72 uur wordt belast, vormt een flinke uitdaging. Om dit mogelijk te maken is een speciaal betonmengsel toegepast.

Beheersen scheurvorming

Voor dit project heeft BAM Infra een speciaal betonmengsel ontwikkeld samen met partners Owens Corning en Mebin. Hierin worden Cem-FIL microvezels (glasvezels) toegepast om scheurvorming te beheersen. Deze scheuren kunnen ontstaan ten gevolge van spanningen door temperatuurgradiënten en door de waterdruk onder de vloer. Door deze unieke oplossing worden lekkages door de vloer gedurende de volgende bouwfasen voorkomen.

Verwerkbaarheid

Een andere belangrijke eigenschap voor het onderwaterbeton is de verwerkbaarheid. Door het toevoegen van de glasvezel neemt de verwerkbaarheid in het algemeen af. Het verkrijgen van de gewenste verwerkbaarheid kan daarom een uitdaging zijn bij vezelgewapend beton. In goede samenwerking tussen de betrokken partners, is een zelfverdichtend mengsel ontwikkeld met een vergelijkbaar vloeigedrag als traditioneel onderwaterbeton. Om dit vloeigedrag in de praktijk te testen is met succes een mock-up proef uitgevoerd.

Inschuiven spoordek

Het aanbrengen van het onderwaterbeton gebeurt tijdens een 16-daagse buitendienststelling. In die periode wordt ook een 140 m lang spoordek ingeschoven. Later zal in Cement een uitgebreid artikel over dit project verschijnen.

Live beelden

De voortgang in het project is te volgen via een live beelden op een webcam.

Reacties

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren