Kennisplatform over betonconstructies

Herbouwd parkeergebouw Eindhoven Airport geopend

woe 2 okt 2019

Het nieuwe multifunctionele parkeergebouw P1 van Eindhoven Airport is 1 oktober opgeleverd. De herbouwde parkeergarage, die het in 2017 deels ingestorte Multi Purpose Building P1 vervangt, biedt plek aan 780 auto's. Ook is er een overdekte bushalte en een grote fietsenstalling in het gebouw. De volgende fase in de ontwikkeling van het luchthavengebied is de verbetering van de verbinding naar de terminal en de vernieuwing van het voorterrein.

Op 27 mei 2017 stortte een deel de in aanbouw zijnde parkeergarage P1 bij Eindhoven Airport. Door deze instorting kwam een probleem met breedplaatvloeren aan het licht: daar waar bij de plaatnaad een groot positief moment aanwezig is, kan de trekkracht in de wapening niet van de ene naar de andere breedplaat worden overgedragen.
Na de instorting werd het gebouw gesloopt en volledig herbouwd. Het bleek nodig de gehele constructie opnieuw te beschouwen. In het oude plan waren een aantal zaken onderbelicht. Een van de maatregelen in het nieuwe plan was het draaien van de platen, waardoor de draagkracht van de vloeren vele malen sterker is geworden.
De bouw van het nieuwe gebouw is uitgevoerd door BAM Bouw en Techniek uit Eindhoven. P1 is duurzaam gebouwd en heeft het BREEAM-keurmerk met beoordeling ‘very good’.

P1 is gelegen pal tegenover de terminal. Het modern vormgegeven pand, ontworpen door De Bever Architecten uit Eindhoven, combineert diverse functies. Naast 780 parkeerplaatsen (inclusief een Kiss & Ridezone) en diverse oplaadpunten voor elektrische auto’s, beschikt het gebouw over een ruim opgezette overdekte OV-terminal en een fietsenstalling met 110 plekken. Daarnaast is in het gebouw een vestiging van McDonald’s met restaurant en McDrive ondergebracht. Voor Eindhoven Airport is de ingebruikname van P1 een belangrijke stap in de kwaliteitsimpuls van het luchthavengebied. De opwaardering van het gebied past bij de strategie van Eindhoven Airport waarbij de transitie wordt gemaakt van kwantiteit naar kwaliteit. Een goede bereikbaarheid, ook met openbaar vervoer, is daarbij een belangrijke pijler.

Direct na de ingebruikname van P1 is gestart met de facelift van het voorterrein direct grenzend aan de terminal. Dit gebied gaat op de schop en wordt ingericht tot een verblijfsgebied dat ook dienst kan doen als evenemententerrein. Naast de upgrade van het voorterrein wordt ook de verbinding naar de terminal sterk verbeterd. Zo wordt een ruim opgezette Airport Boulevard aangelegd vanaf parkeergarage P4 naar de terminal.

Bron: BAM Bouw en Techniek bv

Meer lezen

Over de constructie en uitvoering van de herbouw van de parkeergarage P1 bij Eindhoven Airport lees je meer in het Cement-artikel ‘Herbouw Multi Purpose Building Eindhoven Airport’, dat tijdelijk gratis is te raadplegen.  
In het dossier ‘Breedplaatvloeren’ kun je terecht voor informatie over de breedplatenproblematiek, van nieuws en artikelen tot blogs en columns.  

Reacties

Jacques Linssen - Aeneas Media bv 04 oktober 2019 15:31

Goed punt. Er is natuurlijk meer gewijzigd t.o.v. het oorspronkelijke plan. We hebben het eerder gepubliceerde bericht gebaseerd op enkele bronnen die niet volledig waren. Bovenstaand artikel is inmiddels aangepast.

Rob Plug - BubbleDeck International LWC 04 oktober 2019 14:56

Hoe is het mogelijk dat Cement publiceert dat de enige aanpassing 'het kwartslag draaien van de platen' is. Ik verwijs hierbij naar het artikel in Cement 12019 'Herbouw Multi Purpose Building Eindhoven Airport' en het witboek van BubbleDeck, waarin minimaal 16 wijzigingen zijn opgenomen (dit witboek is te downloaden via onze website). Het is zeer kwalijk dat voor de zoveelste keer niet naar waarheid wordt gepubliceerd.

Rob Cornelis - Hakron Nunspeet B.V. 03 oktober 2019 16:15

Geachte redactie, U schrijft: "Het draaien van de platen is de enige aanpassing die is gedaan ten opzichte van twee jaar geleden", maar dat is volgens mij niet helemaal waar. Er zou ook sprake geweest zijn van het aanbrengen van een verstevigde strook aan de buitenzijde van het vloerveld, terwijl ook diverse uitvoeringsdetails anders zijn aangehouden dan in 2017. Dit omdat er ook uitvoeringsfouten zijn geconstateerd na de instorting. Met vriendelijke groet, ir. Rob Cornelis, senior engineer Hakron Nunspeet B.V.

Foto: BAM
bekijk ook

Nieuws

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren