Kennisplatform over betonconstructies

Gaasperdammertunnel verlicht met innovatief reflecterend asfalt

woe 28 maa 2018

De Gaasperdammertunnel krijgt als eerste Rijkstunnel in Nederland innovatief lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt op de 11 rijstroken van de nieuwe tunnel reflecteert de verlichting in de tunnel en dat van de auto's. Deze duurzame en innovatieve toepassing zorgt ervoor dat er minder licht in de tunnel nodig is. Dat levert wel 20% energiebesparing op de toch al energiezuinige LED-verlichting op. De Gaasperdammertunnel is de eerste tunnel waar het lichtgekleurde asfalt wordt toegepast. De tunnel gaat in 2020 open voor verkeer.

Lees ook het tweeluik ‘Een tunnel onder een Amsterdams park’ deel 1 en deel 2, over het ontwerpproces van de Gaasperdammertunnel.

Eind september 2015 werd het startsein gegeven voor de weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen. Naast de aanleg van extra rijstroken en het verbreden van viaducten, wordt gebouwd aan de langste landtunnel van Nederland (3 km), de Gaasperdammertunnel. Het is de enige Rijkstunnel die halverwege op- en afritten krijgt. Met de tunnel gaat de kwaliteit van de leefomgeving er flink op vooruit. De tunnel zorgt voor minder geluid van het verkeer en een schonere lucht in Amsterdam-Zuidoost, waar de A9 Gaasperdammerweg dwars doorheen loopt. Op het dak van de tunnel krijgt de stad in 2021 een groot park. De weguitbreiding is onderdeel van het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere, waar Rijkswaterstaat aan werkt. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Technische installaties
In het najaar was het betonwerk, de zogenaamde ruwbouw van de tunnel, gereed. Ook staat de naam ‘Gaasperdammertunnel’ al op het tunneldak. Hoewel het daarmee lijkt alsof de tunnel bijna klaar is, is niets minder waar. In de tunnel wordt gewerkt aan de verdere afwerking en het installeren, aansluiten en testen van de tunneltechnische installaties. Dit zijn systemen voor toezicht en veiligheid. Er komen ruim 50 technische systemen in de tunnel, zoals camera’s, hulppostkasten, vluchtdeuren en, matrixborden. In totaal zitten er straks ruim 15.000 componenten in de tunnel. Als alles werkt, houden operators en nood-en hulpdiensten oefeningen in de tunnel. Daarna kan de openstellingsvergunning worden aangevraagd.

Duurzaamheid
Rijkswaterstaat streeft ernaar tijdens de bouw van de tunnel zo duurzaam mogelijk te werken en een duurzame tunnel op te leveren. Aannemerscombinatie IXAS heeft onderzocht of in de tunnel lichtgekleurd asfalt gebruikt kan worden om energie te besparen. Zij hebben in samenwerking met Rijkswaterstaat en externe specialisten tests gedaan waarbij is gekeken naar onder meer stroefheid, remvertraging, reflectie en duurzaamheid.
Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat of het haalbaar is zonnepanelen te plaatsen voor de energievoorziening van de tunnel. Verder heeft de noodstroomvoorziening in de tunnel geen accu’s maar een vliegwiel. Het regenwater wordt opgevangen in waterkelders en gezuiverd middels riet.

Meer informatie
Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op het online bezoekerscentrum http://bezoekerscentrum.rws.nl

Bron: Rijkswaterstaat

Reacties

John van der Vlies - Schreder bv 30 maart 2018 08:43

Prachtige ontwikkeling en eenvoudig toe te passen. Gaat dit worden doorgezet op onze rijkswegen??

Copyright 2020 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren