Kennisplatform over betonconstructies

Drie betonnen pijlers voor hefbrug Botlekbrug

woe 17 apr 2013

De nieuwe hefbrug naast de huidige Botlekbrug over de Oude Maas, zal na oplevering een van de grootste ter wereld zijn. De brug, die momenteel nog gerealiseerd wordt, bestaat uit twee brugdekken die elk de afmeting hebben van een voetbalveld. Drie betonnen pijlers vormen de dragende constructie voor de brug en voor de zes 64 m hoge heftorens.

De nieuwe Botlekbrug, naar een ontwerp van Quist Wintermans Architekten, wordt aanzienlijk groter dan de huidige. Het wordt een bredere brug, zodat het scheepvaartverkeer er van beide kanten tegelijk onderdoor kan varen. Bovendien wordt de brug, die circa 14 m boven water ligt, hoger zodat hij minder vaak open hoeft. Er komen twee doorvaartopeningen van elk circa 90 m breed. Samen met de zes betonnen heftorens van 64 m hoog, waarvan de twee middelste tweelingtorens zijn, rust de brug op drie hefpijlers. Deze pijlers hebben elk een lengte van circa 65 m. De twee buitenste pijlers zijn zo’n 10,5 m breed en de middelste ongeveer 18 m.

Onderwaterfundering

Voordat met de bouw van de hefpijlers kon worden gestart, is met behulp van damwanden een betonnen onderwaterfundering gestort. Met deze pijlerfundaties wordt een diepte overbrugd van meer dan 20 m.  Vanaf hier worden de hefpijlers tot een hoogte van NAP +10,5 m en gedeeltelijk NAP +15,5 m in het werk gestort met Doka bekistingen. De wanden van de pijlers worden gemiddeld 3 m dik, waardoor in de binnenruimte van de pijlers de technische faciliteiten en de trappenhuizen kunnen worden ondergebracht.

Prefab elementen

Voor de eerste meters wordt aan de buitenzijden van de hefpijlers gebruikgemaakt van prefab elementen die aan stalen constructies zijn bevestigd. Drager- of kaderbekistingspanelen kunnen hier dan ook niet door het beton worden verankerd, waardoor gekozen is voor een eenzijdige bekisting in de vorm van steunbokken van producent Doka. Deze zorgen voor een veilige afleiding van de krachten via verankeringen onder een hoek van 45° in de betonnen ondervloer. De steunbokken zijn traploos nauwkeurig in hoogte aan te passen en kunnen snel worden verplaatst.

Ondersteuning tussenvloeren

Daarnaast worden op ongeveer 5,5 m en op 10,5 m hoogte over de volledige lengte en breedte van de binnenruimte van de pijlers, tussenvloeren aangebracht. Voor de bouw hiervan wordt gebruikgemaakt van Staxo 100 ondersteuningssysteem, waarvan de robuuste stalen kaders speciaal zijn ontwikkeld voor grote hoogten en zware lasten. Het draagvermogen per staander bedraagt maximaal 97 kN. Evenals ladders met antislipsporten zijn ook de verbindingsonderdelen in het systeem geïntegreerd. Een hoge veiligheid kan zo worden gecombineerd met een versneld bouwproces.

Schoonbeton

Vanaf de eerste tussenvloer op 5,5 m hoogte is aan de buitenzijde van de pijlers schoonbeton gebruikt. Hiervoor is een aangenaam ogend en goed gestructureerd verticaal nadenpatroon ontworpen, dat samenvalt met de naden van de ondergelegen prefab elementen. Het bijpassende centerpenpatroon kan voor de bekistingspanelen vrij worden gekozen.

Op Cement leest u binnenkort een artikel over het onderwaterbeton van de pijlers.

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren