Samengestelde constructiesmet behulp vanvoorgespannen beton (|)door Ir. A. S. G. BruggelingI. ALGEMEENReeds op verschillende plaatsen werd er doormij op gewezen, dat de uitvoering van con-structies in voorgespannen beton meer zorgvereist dan die van betonconstructies in tra-ditionele vorm. Een bouwwerk in voorgespan-nen beton is van hogere orde dan een bouw-werk in gewapend beton. Grote aandachtmoet worden besteed aan het plaatsen vande kabels, het verdichten van het beton, enspeciaal aan het spannen en het injecterenvan de kabels. Het inwerken van nieuwe ar-beidersploegen met hun uitvoerders in dewerkzaamheden in voorgespannen beton kosttijd en moeite.Al deze factoren hebben er toe bijgedragen,dat de uitvoering van de bouwwerken in voor-gespannen beton slechts door enige aan-nemingsbedrijven geschiedt, welke bedrijvende durf en het doorzettingsvermogen hebbenopgebracht om zich door de nu eenmaal altijdoptredende kinderziekten en daarmede gepaardgaande tegenslagen heen te worstelen.Afgezien van de perfectie, welke bij de uit-voering van constructies in voorgespannenbeton door die bedrijven reeds kan wordenbereikt, komen bij de uitvoering van dergl.werken nog altijd bepaalde onzekere, niet te?controleren factoren voor, zoals b.v. de aardvan de injectie van de kabels. Het verdientdaarom aanbeveling, voor de uitvoering vanconstructies in voorgespannen beton gebruikte maken van elementen, welke op de fabriekgereed gemaakt en voorgespannen worden.Hierbij zijn twee voordelen te noemen.1. De contr?le op de uitvoering van de span-werkzaamheden is eenvoudiger. De veran-kering van de draden geschiedt door middelvan directe aanhechting tussen beton en dedraden, waardoor in het algemeen de vei-ligheid van constructies, bestaande uit dezeelementen, wordt verhoogd. Het beton wordtonder deskundig toezicht fabriekmatig be-reid en verdicht en kan meestal onder idealeomstandigheden verharden.2. De fabricage van elementen in voorgespan-nen beton op de fabriek stelt bouwbedrijvenin het algemeen in staat, op door hen uitte voeren bouwwerken voorgespannen betontoe te passen, in het bijzonder ook op hetkleine bouwwerk, zonder dat zij genood-zaakt zijn zich de ervaring voor de uitvoeringvan grote bouwwerken in voorgespannenbeton eigen te maken. De Directies zijnbovendien ervan verzekerd, dat dergl. bouw-werken niet als proefobject zullen fungeren,maar dat kwaliteitsartikelen uit daartoe spe-ciaal ingerichte bedrijven worden toegepast.In het volgende zal in het bijzonder wordenuiteengezet, op welke speciale wijze voor-gespannen beton op bouwwerken kan wordentoegepast in zgn. samengestelde constructies.Dat vaak de toepassing van gordingen, dakbal-ken e.d. elementen, welke in de fabriek kun-nen worden vervaardigd, mogelijk is, moge alsbekend worden verondersteld.Wat de samengestelde constructies betreftzullen enige beschouwingen worden gegevenover de vormgeving en de technische enpractische voordelen, terwijl de uitvoering aande hand van enige uitgevoerde werken naderzal worden toegelicht.II. METHODENOnder samengestelde constructies met toe-passing van voorgespannen beton worden con-structies verstaan, waarbij die z?ne van deconstructie, waarin trekspanningen optreden,bestaat uit meestal geprefabriceerde onder-delen van voorgespannen beton. De gedeeltenvan de constructie, waarin drukspanningenkomen, bestaan uit -- meestal ter p'aatse ge-stort -- beton, dat op zodanige wijze met hetgedeelte in voorgespannen beton is verbonden,dat een volledige samenwerking tussen beidebetongedeelten is verzekerd. Aangezien bij optwee steunpunten en in hun uiteinden opge-legde platen de trekspanningen in de onder-zijde van de plaat optreden, zullen meestal deelementen van voorgespannen beton aan deonderzijde van de plaat zijn gelegen. Daardooris het mogelijk, de elementen in voorgespan-nen beton een zodanige vorm te geven, dat zijtevens de bekisting vormen van de op testorten druklaag (zie tek. 1).Het toepassen van samengestelde constructiesgeeft dan ook direct de volgende voordelen.1. Er is geen bekisting nodig. De meestalfabriekmatig vervaardigde elementen heb-ben een volkomen vlakke onderzijde engeven, mits mooi vlak naast elkaar gelegd,een gaaf afgewerkte onderzijde van deconstructie.2. De op te storten druklaag maakt het mogelijkom constructies bij toepassing in voorge-spannen beton uit te voeren als monoliet-constructies, b.v. statisch onbepaalde con-structies, met alle practische en theoretischevoordelen van dien.3. De voorgespannen trekzijde van de plaatwordt door de belasting wel ontspannenmaar nooit onder trek gebracht. ScheurtjesIn de plaat zullen daarom nooit optreden,wat betekent, dat bij een sterk agressieveamosfeer onder de plaat, eventueel roestenvan de wapening is uitgesloten.4. De draden in de elementen van voorgespan-nen beton zijn onder grote trekspanning in-gebetonneerd. De dekking op de draden isdaardoor veel beter verzekerd. Immers hetis onnodig met betonblokjes onder dewapening te werken, zoals gebruikelijk isbij gewapend-betonconstructies. De liggingvan de gespannen draden is door de kop-schotten in de bekisting afdoende gewaar-borgd.De volgende vormen van samengestelde con-structies komen o.a. voor:1. lichte vloerconstructies met behulp vanbalkjes in voorgespannen beton en vul?elementen van baksteen of stampbeton (litt.1, foto 19 blz. 174)De balkjes in voorgespannen beton wordenin hun uiteinden opgelegd en de ruimtetussen 2 balkjes opgevuld met lichte vui-stukken uit stampbeton of andere materialen.Over de op deze wijze gevormde bekistingwordt een krimpnet gelegd en de druklaagin normaal beton gestort. De overspanningis in den regel 4-5 m.T o e p a s s i n g :Woningbouw in Orl?ans en Caen (tek. 2 en 3);Bodem van het reservoir In Orleans (litt. 1);Woningbouw in Zwitserland (litt. 2, blz. 94,99, 106);2. lichte vloerconstructies met behulp vanplaatjes in voorgespannen betonDeze methode is in Nederland ontwikkeld.De plaatjes in voorgespannen beton van bv.4 m lang met voorgerekt staal worden inhun uiteinden opgelegd en tijdelijk in hetmidden ondersteund. Vervolgens wordt daar-op een druklaag gestort van normaal beton'of bv. van klinkerisolietbeton. Na het ver-harden van dit beton is een betonplaat ver-kregen met volkomen vlakke onderzijdezonder toepassing van bekisting. Dezeplaatjes zijn speciaal ontworpen voor toepas-sing in de woningbouw, omdat daarbij hetdure stucadoorwerk achterwege kan blijven.De overspanning is normaal 4-5 m.Toepassing: Plafondconstructie automa-tenzaal van het telefoongebouw te Delft(tek. 4);3. brugplaten en zwaar belaste fabrieksvloerenVerschillende bruggen met kleine overspan-ning worden uitgevoerd met behulp vannaast elkaar gelegde balkjes in voorgespan-nen beton in de trekzijde. De vorm van debalkjes is practisch altijd een omgekeerdT-profiel, waarbij de flenzen aansluitendworden gelegd, aldus de zelfdragende be-kisting van de plaat vormend. De uitvoeringvan platen In een dergelijke vorm is prac-tisch mogelijk voor overspanningen tot 15 m.De totale plaatdikte bedraagt 1/20 tot 1/30van de overspanning. Voor dwarsstijfheidvan de plaat moeten dwarsstaven van nor-maal wapeningsstaal door in de balkjes ge-spaarde gaten worden aangebracht of vaneen voorspanning in dwarsrichting wordenvoorzien (tek. 5 en 6).T o e p a s s i n g : Brugjes in Denemarken,Zwitserland, Frankrijk, Nederland en Enge-land (litt. 2, blz. 88, 90 en 91);4. Brugplaten voor grote overspanningenHierbij wordt ook gebruik gemaakt vansamengestelde constructies met voorgespan-nen beton, in tegenstelling echter metbruggen van kleine overspanning past menhierbij geen massieve brugplaten toe, omdatde ruimte tussen de elementen in voorge-spannen beton geheel met beton wordt op-gevuld. Veelal worden bij dergelijke bruggenI-balken toegepast, welke met specialevoegconstructies aansluiten aan de op testorten druklaag. De dwarsverbinding moet208 Cement 3 (1951) Nr 11-12in de constructie plaats hebben door middelvan dwarsvoorspanning, welke dus in ditgeval na de montage en voor of na hetaanbrengen van de druklaag moet geschie-den. Dit stadium van dwarsvoorspannenhangt af van de aard der constructie. Bijdeze bruggen zal men er naar streven,om de balken aansluitend te leggen, opdatgeen bekisting voor de brugplaat nodig is.7 geeft een voorbeeld van een dergl.brugconstructie. Na de montage van debalken drenen tussen de onderflenzen vande balken plaatselijk verbindingen te wor-den aangebracht, welke tegen de onder-flenzen moeten aansluiten. In tek. 7 is eenmethode aangegeven, welke voork?mt datmoeilijk bekistingwerk voor deze dwarsver-bindingen dient te geschieden. Op dezewijze is men ervan verzekerd, dat de dwars-voorspanning door de balken goed op elkaarwordt overgebracht (litt. 2, blz. 111);5. vloerconstructies en brugconstructies voorgrote overspanningen zonder aan??nslui-tende balklagenVoor vloeren van grote overspanning (bv.10 m) kunnen betrekkelijk lichte constructiesworden gemaakt m.b.v. op afstand gelegdebalken in voorgespannen beton, waarovereen vioer wordt gespannen, welke als druk-plaat dient (tek. 8. vloer van 10 m over-spanning. q = 500 kg/m2).Het is vaak mogelijk de bekisting van devloerplaat aan de balken in voorgespannenbeton op te hangen. Op deze wijze heeftmen ook bruggen van grote overspanningontworpen. De op trek belaste delen vande fiensbalken worden in voorgespannenbeton gemaakt en gemonteerd. De druk-flenzen- worden later opgestort (litt. 2, biz.96 en 101).III. THEORETISCHE EN PRACTISCHE EISEN INVERBAND MET DE SAMENWERKING TUSSEN DEVOORGESPANNEN BETONELEMENTEN EN DEDRUKLAAG VAN LATER OPGESTORT BETON1. De samenwerking tussen beide lagen1. De samenwerking tussen de voorgespannenbetonelementen en de druklaag moet hecht zijn.De aansluitvlakken tussen de twee delen moe-ten immers zodanige spanningen kunnen over-brengen, dat de constructie ais ??n geheelgaat werken.Deze spanningen zijn schuifspanningen. daardoor het optreden van deze spanningen hetverschuiven van de twee delen t.o.v.elkaar wordt vermeden. Dit moge als volgtworden toegelicht.Stel een vloerplaat heeft een breedte b eneen dikte 2h. De plaat bestaat uit twee delen:1. een van tevoren gereed gemaakte plaat invoorgespannen beton met een breedte ben een dikte h.2. een opgestorte druklaag van ter plaatseverdicht beton, In welke laag een krimpnetvan normaal wapenlngsstaal is aangebracht.De breedte van deze druklaag is b, de dikteis h.Als de belasting op deze plaat q kg per een-heid van oppervlakte is, kunnen de beton-spanningen in de constructie ais volgt wordenberekend.a. Bij volkomen samenwerking tussen beidedelen van de plaat met een totale dikte van2h. bestaande uit aequivalente betonkwa-liteiten van treklaag en druklaag. Het mo-ment in het midden is (tek. 9):M = 1/8 q . b . l2(Voor de notaties zie litt. 3).De maximum trek- en drukspanningen in hetbeton in het midden van de overspanningzijn :Indien deze schuifspanning door het aan-sluitvlak kan worden opgenomen, zullen deberekende betonspanningen in het middenvan de plaat optreden.b. Worden deze schuifspanningen door hetaansluitvlak niet opgenomen, dan zullendruklaag en treklaag afzonderlijk gaan wer-ken (bv. als de druklaag aan ds bovenzijdezou zijn Ingesmeerd met bitumen). Het betonvan de druklaag is practisch ongewapenden gaat scheuren. De onderlaag moet nuhet volledige moment in het midden van deplaat opnemen. Hieruit volgt voor dezeplaat de dikte h.tek. 10. verhouding Mx : Mgem. voorbepaalde brug met bekendestijfheidsverhouding tussenlangs- en dwarsdoorsnedeDe betonspanningen zijn In dit geval viermaal zo hoog als in geval a.De schuifspanningen (en annex de hoofdtrek-spanningen) nabij de oplegging zullen in decnderplaat met dikte h de grootte hebben:De betonspanningen nemen dus zeer sterk toe,indien belde lagen niet samenwerken, terwijlde stijfheid van de plaat zeer sterk afneemt,waardoor de doorbuiging toeneemt.Voor samengestelde constructies geldt dus alseerste zeer belangrijke voorwaarde:De samenwerking tussen de druklaag en detrekzijde in voorgespannen beton moet zo-danig zijn, dat de schuifspanningen (met ruimezekerheid) door de aansluitvlakken kunnenworden overgedragen.Om deze samenwerking te verzekeren staande volgende hulpmiddelen ten dienste:1. ruwe aansluitvlakken, zo nodig voorzien vaninkepingen in de aansluitende balkflenzen,2. een normale staalwapening in deze vlakken(beugels en dwarsstaven).2. De dwarsstljfheid van de constructieBij samengestelde constructies met voorge-spannen beton dient grote aandacht te wordenbesteed aan de dwarsstljfheid. Men legt im-mers de elementen koud naast elkaar en stortdaarna een verbindende druklaag over entussen deze elementen. Wordt echter eenplaat door een puntlast belast, dan zal in deplaat een belastingspreiding plaatsvinden.Een last met een bepaalde breedte zal nietde plaat alleen over die breedte belasten,maar een veel grotere breedte van de plaatzal medewerken om die belasting te dragen(vergelijk medewerkende plaatbreedten inG.B.V. 1950). Deze belastingspreiding veroor-zaakt echter In de dwarsrichting van de brug-plaat momenten, dwarskrachten e.d. (litt. 5en 6). Deze momenten en dwarskrachten moe-ten door de doorsnede worden opgenomen.Tek. 10 geoft een voorbeeld van de waardenvan de belastingspreidingsco?fficientin een bepaald geval. Deze momenten hebbenbetrekking op de normale doorsnede over eenbrugplaat, maar de dwarsmomenten kunnendaaruit worden afgeleid.Immers is de belastingsprelding bekend (ge-geven door een kromme als in tek. 10). dankunnen daaruit de dwarsmomenten en dwars-krachten worden bepaald.De dwarsmomenten moeten worden opgenomen:a. door de druklaag. Deze druklaag heeft overhet algemeen een geringe dikte en zal duszwaar gewapend moeten zijn. Vaak is hetzelfs onmogelijk om deze druklaag dedwarsmomenten alleen te laten opnemen.Bovendien wordt de stijfheid van de con-structie in dwarsrichting niet groot, alsdeze alleen door de dikte van de druklaagmoet worden opgeleverd.b. door de gehele brugplaat te laten mee-werken, ook in dwarsrichting. wat veel beteren voordeliger is. Bovendien Is de con-structie dan ook veel stijver. Onder in deplaat moet dan echter dwarswapening ofdwarsvoorspanning worden aangebracht.dwarswapeningDe dwarswapening moet worden aangebrachtin gaten, welke in de balkjes zijn gespaard(positieve momenten) en boven in de d'uk-laag worden gelegd (negatieve momenten).Er moet echter voor worden gezorgd, dat deeerst genoemde wapeningsstaven overal goedmet het vulbeton zijn omgeven en goed metde balkjes worden verbonden. Dat betekent,dat de gaten, vooral bij brede balkjes, rela-tief groot moeten zijn en dat de specie metfijn grind moet worden samengesteld. De bestemethode is dan om. vlak voor het storten vande druklaag, de sleuven tussen twee balkjes?zover op te vullen, dat de specie in denaastliggende sleuf uit de gaten loopt. Directdaarachter wordt de rest van de druklaag ge-stort. In deze druklaag kan normaal grind wor-den gebruikt (tek. 11).dwarsvoorspanningEventuele dwarsvoorspanning wordt verkregenm.b.v. dwarskabels. welke in gespaande gatenin de balken moeten worden aangebracht. Opde balken langs de rand van de plaat wordenverankeringselementen (conl of sandwich-platen) aangebracht, waarmede de draden vande kabels na het spannen worden vastgezet.Ook kan alleen voor de positieve momentendwarsvoorspanning worden aangebracht endan voor de negatieve momenten dwarswa-pening in de druklaag. Dit heeft b.v. zin ineen geval als In tek. '1 is aangegeven.Bij het aanbrengen van dwarsvoorspanningmoet grote aandacht worden besteed aan hetop de iuiste plaats aanbrengen van de dwars-voorspanning.Het volgende voorbeeld moge een en anderverduidelijken.Gesteld dat een brugplaat bestaat uit eenaantal balken, welke koud tegen elkaar wor-den gelegd en waarbij de voegvulling metspecie is uitgevoerd. Er bestaat dan een q-otekans, dat de balken niet overal tegen elkaarzullen sluiten, hetzil door afwijkingen in demal, hetzij door enigszins excentrische voor-spanning van de balk of zelfs doordat enigestukjes fijn grind e.d. tussen de balken liggen(tek. 12). In tek. 13 is de voeg tussen tweebalken in bovenaanzicht overdreven getekend.Bij een dergl. voeg zal de dwarsvoorspanningvoor een g'oot deel nodig zijn om de voegte sluiten of m.a.w. de balken in zijdelingserichting te buigen. Daaruit vo'gt. dat de dwars-voorspanning via buiging van deze balken naarandere punten van de langsdoorsnede wordtovergebracht dan bedoeld en nodig is ter-wijl in de balken afwijkende spanningsverde-lingen ontstaan.Er dient dus ernstig voor te worden gezorgd.dat de dwarsvoorspanning van bak op balkop de? juiste plaatsen wordt overgedragen.209De maximum schuifspanning, dus de hoofd-trekspanning in het aansluitvlak nabij deoplegging bedraagt:Cement 3 (1951) Nr 11-12Dit kan als volgt worden bereikt:a. door uitvoering van brede voegen over degehele lengte. In die voegen moet hetbeton goed kunnen worden aangebrachten verdicht (tek. 14);b. door concentratie van de voorspanning inbepaalde tussengevoegde en later aange-storte elementen (tek. 7 en 15).Vooral aan de uitvoering van deze details(aansluitvoegen vullen; dwarsbalkjes aan-brengen) moet grote zorg worden besteed.3. De uitvoering van de druklaagDe druklaag moet zodanig uitgevoerd en na-behandeld worden, d?t het ontstaan van krimp-scheuren in deze druklaag wordt vermeden.Zij moet immers constructief medewerken inde constructie. Indien krimpscheuren in dedruklaag voorkomen, moeten deze door ver-vorming van de constructie worden gesloten.Het gevolg van een en ander is, dat een on-regelmatige spanningsverdeling in de plaatoptreedt en dat de vervormingen toenemen.Het beton van de druklaag moet daarom aande volgende eisen voldoen wat betreft samen-stelling en nabehandeling:1. grof betonmengsel toepassen met een niette hoog cementgehalte (zie ook litt. 3,hoofdstuk 3),2. betrekkelijk lage watercementfactor aan-houden.3. doelmatig verdichten van het beton doorgebruikmaking van trilnaalden met frequen-tie van 3000--8000 trillingen per minuut,4. beton tegen uitdrogen beschermen na hetstorten door afdekken met nat zand endergelijke. Ook kan langs de randen vande plaat een kleirandje opgezet en de plaatgedurende enige tijd onder water gehoudenworden. Dit laatste is een zeer goedemethode.4. Voorzieningen in het beton onder trekHet is veelal niet te vermijden, dat enig betonvan de ,,druklaag" in de trekzijde van deplaat ligt (tek. 5). Uit proefnemingen is ge-bleken, dat dit beton in het algemeen eengrotere plasticiteit heeft dan normaal betononder druk.Dit is wel te verklaren, Immers het beton vande voorgespannen betonelementen omsluit inhet algemeen vulbeton aan alle langszijden.De voorgespannen betonelementen staan onderdruk en het vulbeton onder trek. In het alge-meen zal de elasticiteltsmodulus van het ge-trokken beton lager zijn dan die van het ge-drukte beton. Dit betekent dat bij belastenvan de constructie de afname van de druk-spanning in de voorgespannen betonelementengroter zal zijn dan de toename van de trek-spanning in het vulbeton. Het voorgespannenbeton trekt a.h.w. de belasting naar zich toe,waarbij het vulbeton wordt ontlast.Stel dat in de constructie van tek. 16 in door-snede Il bij een bepaalde belasting een,,trekspanning" optreedt van 20 kg/cm2.Wordt aangenomen dat de dikte van het lijfvan het element In voorgespannen beton bIs en de dikte van het vulbeton 2b boven-dien dat de verhouding tussen de elasticiteits-moduli van gedrukt beton en dat van getrokkenbeton 3 is. 1 wordt de afname van de beton-spannlng in het voorgespannen betonbalkjein doorsnede lijn II genoemd.Dan zal de volgende vergelijking gelden:20 x3b = b.1+ 2b. 1/3 of1 = 36 kg/cm2De ontspanning in het voorgespannen betonbedraagt In de doorsnede II dus 36 kg/cm2terwijl de trekspanning in het vulbeton 12 kg/cm2bedraagt.Bij nauwkeurige spanningsberekeningen dientmet deze factoren rekening te worden gehouden.Om de kans op scheuren in het vulbeton aande trekzijde van de plaat te verminderen,verdient het aanbeveling een staafje normaalstaal (0 8 of 0 10) in de ,,gleuf"tussen 2balken aan te brengen (tek. 16).Resumerend kan over de detaillering van de,, samengestelde constructies het volgende wor-den vastgesteld.1. Samenwerking tussen druklaag en (voorge-spannen) treklaag moet afdoende zijn ver-zekerd door de aanrakingsvlakken ruw temaken en eventueel normaal staal daarinaan te brengen.2. Voldoende dwarsverband is in de constructienodig om de plaat als een geheel te latenwerken (belastingspreiding). De nodigedwarswapening en/of dwarsvoorspannlngmoet daartoe worden aangebracht.3. De druklaag moet zodanig gemaakt en na-behandeld worden, dat krimpscheuren na-genoeg niet voorkomen.4. Het voorkomen van beton onder trek moettot een minimum worden beperkt en ditbeton liefst van enige langswapening wor-den voorzien.Litteratuurlijst1. Voorgespannen beton in de Utiliteitsbouw,Ir. A. S. G. Bruggeling,Cement I (1949) 9-102. Vorgespannter Beton, Dr. M. Ri t ter , Dr. P.Lardy, Mittellungen aus den Institut f?rBaustatik an den E.T.H., Z?rich, no. 153. Voorgespannen beton (1950), Ir. A. S. G.B r u g g e l i n g4. Het dimensionneren van Voorgespannen be-tonconstructies, Ir. A. S. G. Brug.geling,De Ingenieur 1950, no. 21, Bt 3 en no. 27, Bt 45. M. Y. G u y o n - Calcul des ponts larges ?poutres multiples, solidaris?es par desentretoises,Annales des Ponts et Chauss?es, M?moireset Documents no. 24, Sept/Oct. 19466. M. Y. G u y o n - M?moires et Documents,Calcul des Ponts-Dalles,Annales des Ponts et Chauss?es - Sept.,Dec. 19507. Concrete and Constructional Engineering,Aug. 1950, Vol XLV, no. 88. Concrete and Constructional Engineering,3uni 1951, Vol XLVI, no. 69. Der Bauingenieur,25 Jahrgang: August 1950, Heft 8,Sonderheft ,,Verbund-Bauweise"Technichs NieuwsBETONVLOERENVOOR WONINGEN, STALLEN, KANTOREN, SCHO-LEN, ZIEKENHUIZEN EN VOOR PLATTE DAKENVoor de woningbouw e.d. is het van econo-misch belang, dat bij betonvloeren:1. het cementgehalte zo laag mogelijk kan zijn,2. de toeslagstof voor een deel licht en goed-koop is (b.v. sintels) en voor een deel uitnormaal grind bestaat,3. de isolatie tegen koude en geluid zondermeer voldoende is,4. het eigen gewicht zo gering mogelijk wordt,5. de boven- en onderzijde direct goed gladzijn,6 de betonmortel en vooral de wapening ge-makkelijk zijn te verwerken,7. een solide, duurzame en brandvrije con-structie wordt verkregen.De Gemij-vloeren bestaan uit geprofileerdeblokken (tek. 1) van 25 ?15 cm of 25 ? 18 cmdoorsnede met een normale lengte van 50 cm,terwijl ook lengten van 40 of 60 cm verkrijg-baar zijn evenals zgn. passtukken volgens teke-ning ter verkrijging van het juiste oppervlak.De blokken of elementen worden gemaakt vanongewapend sintelbeton of desgewenst metklinkerisollet, natuurbims of hoogovenslakkenals toeslagmateriaal,De normale blokken dienen voor vloeren op2 steunpunten (tek. 2). Eindblokken (tek. 3 en 4)worden toegepast aan weerszijden langs deopleggingen bij doorgaande vloeren. Het nega-tieve moment bij de opleggingen wordt doorde vergrote betondoorsnede ter plaatse op-genomen. De blokken voorzien van enigeluchtkanalen tek. 2), dienen uitsluitend alsisolerende vulling.De draagconstructie wordt gevormd door T-vormige ruimten (tussen de blokken), die metgrindbeton worden gevuld en gewapend zijn.Deze T-balken zijn taps, zodat de elementenerop blijven hangen, terwijl bovendien een on-vervormbaar geheel tussen blok en balk wordtverkregen. De wapening aan de onderzijdevan de T-balk bestaat uit 2 hoofdstaven opeen max. hartafstand van 20 cm (G.B.V. 1750,art. 20, sub 1).De nokribben van de blokken maken het mo-gelijk, de betonbalken op eenvoudige wijzeaf te strijken met de rei; doorgaans zal nl.geen afwerkvloer nodig zijn. In het anderegeval (tek. 2) kan direct, of door middel vanerop gebrachte schroten (op afstanden van50--70 cm), een houten afwerkvloer wordenvastgespijkerd.In dwarsrichting ontstaan lichte V-vormigebetonribben (tek. 5)', waarin de dwarswapeningkan worden aangebracht.Doordat er slechts 8 blokken per m2nodigzijn, is de verwerking gemakkelijk; er kan ineen zgn. open bekisting worden gestort. Deonderzijde van de blokken wordt goed vlak,zodat het plafond op elke gewenste wijze kanworden afgewerkt.De wijde sleuven tussen de elementen makeneen goede verwerking van de betonmortel eneen goede contr?le mogelijk, terwijl er vol-doende ruimte is om alle leidingen erin onderte brengen. Voor afbuigingen kan met eenijzerzaag een sleuf in de nokribben van deelementen worden gemaakt.De mengverhouding van de betonmortel kanzijn: 1 cement op 2 zand en 3 grind. Men heeftca 64 l/m2of ca 75 l/m2voor een vloer van15 cm resp. 18 cm dikte nodig. D? betondek-king van de wapening bedraagt ten minste2,0 cm.Zowel door het elementenlichaam als door het2,5 cm dikke onderlijf in lichtbeton wordtvocht uit de lucht gemakkelijk opgenomen,zodat er geen condensatie zal optreden.De Gemij-vloeren wegen 70--110 kg/m2, zijngoed goed warmte- en geluidisplerend enbrandvrij. Zij worden gemaakt door de N.V.Beton- en Platenfabriek v/h Gebr. Mijnlieff teNijmegen.(Zie ook hiernaast)Cement 3 (1951) Nr 11-12
Reacties