CementbetonverhardingenIn verband met de Strassenbau-tagung,welke op 23/24 October 1952 te D?sseldorfwerd gehouden, is het Octobernummer van,,Beton- und Stahlbetonbau" (vroe-ger: ,,Beton und Eisen") grotendeels gewijdaan cementbetonverhardingen.Reg. Baumeister a.D. Gerhard Streit geeftalgemene en bijzondere beschouwingenover voegen en deuvels in betonverhar-dingen. Achtereenvolgens worden behan-deld:1. doel van de voegen,2. grootte van de platen,3. soort van voegen,4. breedte van de voegen,5. doel van deuvels en ankers,6. maken van voegen,7. maken van schijnvoegen,8. vervaardiging van drukvoegen,9. rondstalen deuvels,10. porceleinen deuvels,11. verankering van de platen bij delangsvoegen.Enkele foto's van voegensnij-apparaten (fotoI en 2) en van de hier te lande minder be-kende porceleinen deuvels (tek. 3 en foto 4)gaan ter verduidelijking hierbij.Dr.-Ing.WalterErnstbehandeltin hetzelfdetijdschrift de toepassing van gelast draad-net (Baustahlgewebe) in betonverhardingen.De beschouwingen en berekeningen van deschrijver mogen theoretische waarde heb-ben, in de practijk van de betonwegen hierte lande zou het toepassen ervan de kostenonnodig hoog maken, niettegenstaande hetbetoog aan het slot van het artikel, dat dehogere kosten voor het wapeningsstaaldoor een langere levensduur en geringereonderhoudskosten van de betonverhardin-gen zullen worden goedgemaakt.Dipl.-lng. Erich Rathsmann geeft in het-zelfde nummer een overzicht van de ont-wikkeling van Duitse machines voor hetmaken van betonverhardingen.De firma Eduard Linnhoff levert de Linnhoff-betonmengmachine. Het Alfelder Eisenwerkmaakt het mengmachinetype ,,Hannover"(foto 5). Joseph V?gele A.G. maakt eenbetonmengmachine ,,1000 PR", (foto 6).Betonverdeelmachines leveren Dingler-wer-ke A.G., Joseph V?gele A.G. en AllgemeineBaumaschinen-Gesellschaft. Gebr?der Wak-ker KG maken het ,,Hochfrequenz VibratorBohlen Type" EVBH 3,5 (foto 7). Foto's8a en b geven een beeld van ,,V?gele-Hoch-frequenz Schwingverdichter" (DRP), type,,Betonstrasse", systeem Schieferstein.De ,,Kaiser-Strassenfertiger" en de ,,ABG-Betonbahn-Automat" worden weergegevenCement 5 (1953) Nr 7 8Cement 5 (1953) Nr 7 8121foto 9. Kaiser-wegenmachine tek. 10. ABG-Betonweg automaatIn de foto 9 en tek. 10, terwijl foto 11 eenbeeld geeft van de ,,Hochfrequenz-lnnen-r?ttler"Type IREFM, Gebr?der Wacker KG.De ABG-betonvoegensnijmachine wordtweergegeven in tek. 12.Regier.-Baurat Lothar Schaible behandeltde invloed van de ondergrond op beton-verhardingen. Hij begint zijn interessantebeschouwingen aldus:,,Wanneer wij heden ten dage het snelvoorbijdonderen van zware, veel te zwarevrachtwagenmonsters op onze wegenmeemaken, wanneer wij de beschadigin-gen in het weglichaam constateren, wan-neer wij op zwaar belaste wegvakken vanjaar tot jaar voor het verkeer onaange-name golvingen en verzakkingen zien ont-staan, wanneer wij in het vroege voor-jaar toenemende vorstschade en anderebeschadigingen waarnemen, -- dan wordthet ons duidelijk, dat zich hier belastings-gevallen afspelen, voor welke het ver-keerswegennet niet is ontworpen."De foto's (13-15) demonstreren verzakteplaten op de Duitse autowegen, terwijl deoorzaak van de verzakkingen wordt gezochtin de inwerking van de verkeersbelastingenvia het wegdek op de ondergrond.Ir F Kansteinfoto 13. trapvormingtek. 12ABG-voegens nijdertype FSfoto 14. tandvorming van eenbetonplaat zonder deuvelsfoto 15. 11-13 cm diep afgezaktebetonplaten, sinds 1945zonder verkeerfoto MWacker-IREFMhoogfrequenteVerdichter(buiten bedrijf)122 Cement 5 (1953) Nr 7-8
Reacties