IBRUGGI1NBOUW IUITVOERINGSTECHNIEK I_~~~~~~ _WESTELIJKE BRUGOVER STOREBAELT (11)MONTAGE, KWALITEITSBORGING EN AUTOMATISERINGir.T.J.M.de Boer, ing.R.C.Lans en ir.W.Bots, Ballast Nedam Engineering, AmstelveenNadat in Cement 1990, nr. 12, het ontwerp en de prefabricage van de meer dan 6 kmlange Westelijke brug over de Storebaelt zijn toegelicht, komen thans montage,kwaliteitsborging en automatisering aan de orde. De automatisering van hettekenwerk is reeds uitvoerig behandeld in Cement 1990, nr. 9, aflevering xm van deserie CADCRETE.Een centrale rol bij de montagevan de Westbrug speelt onge-? twijfeld het HeavyLifting Vessel,het hefschipvan deEuropeanStorebaeltGroup. Dit vaartuig heeft als taak hetheffen, transporteren en plaatsen van debetonnen elementen van de brug: decaissons, de pijlers en de liggers.Ballast Nedam had op dit gebied reedseen grote faam en ervaring. Voor debouw van de Zeelandbrug werd eenhefschip ontworpen met een hefvermo-gen van 600 t. Het hefschip voor deBahrain Causeway kon 1400 t heffen,terwijl bij de stormvloedkering in deOosterschelde voor het plaatsen van depijlers een hefschip met een hefvermo-gen van 12 000 t werd gebruikt.Voor hetBallast Nedam alternatiefvoorde onderhavige brug zouden elementenmet een maximale massa van 6500 t, in-clusief300 t hijsmiddelen,door eenhef-schip gehesen, getransporteerd en ge-plaatst moeten kunnen worden. Opgrond van de opgedane ervaring bijvoornoemde projecten was het duide-lijk dat dit tot de technische mogelijk-heden behoorde.HEFSCHIPHet hefschip is specifiek ontworpenvoor het Storebaeltproject. Het bestaatin grote lijnen uit twee evenwijdige,langwerpige pontons die op het voor~schip boven water zodanig zijn verbon-den door een kokerconstructie, dat ersprakeis van eencatamaranvaartuig (fo-to 15). De kokerconstructie herbergt demachinekamer en de elektrische scha-kelinstallatie; de accommodatie en debrug zijn erop geplaatst. De vaste kraan14is bovenin voorzien van een horizontalebalk van 20 m lengte, waarop twee ver~schuifbare hijsbalken heen en weerkunnen bewegen.Doorde plaatsvan de kraan op hethoef-ijzervormige ponton kan de lastwordengehesen en neergelaten zonder veran-dering van de trimligging van het vaar-tuig, zodat er geen ballastwater heyn enweer gepompt behoeft te worden. Hier-door wordt bereikt dat de geladen diep~gang minimaal is, waardoor er minderbaggerwerk nodig is.Uitwerking en bouw hefichipDe nadere uitwerking van het globaleontwerp van het hefschip is opgedragenaan Gusto Engineering met als rand-voorwaarde dat verstoringen van deoperationele inzet tot een minimummoest worden beperkt. Onderhoud eneventuele reparaties moeten ter plaatseen met zo min mogelijk tijdverlies kun-nen worden uitgevoerd.De bouw, opgedragen aan Grootint teZwijndrecht, zal plaatshebben onderspeciaal toezicht van Lloyd's Register ofShipping voor het verkrijgen van de be-nodigde classificaties:- 100 AT - dubbelromps kraanponton,L.A.;- L.M.C., voor gebruik in de Storebaelt.Inverband met de veiligheidsaspectenisin Nederland goedkeuring en registra-tie vereist door het Directoraat-Gene-raal Scheepvaart en Maritieme Zaken.MontageDe caissons worden over de glijbaange-schoven tot op een steigerconstructie inde Storebaelt. Door de hoef~zervormkan het hefschip de last direct vanafdeglijbanen ophijsen. Methetcaissonin de .takels vaart het schip vervolgens naar deafzinkplaatswaarreeds een grindfunde-ring is aangebracht.Ook de pijlers en de liggers worden opdezelfde wijze horizontaal verschoventot aan het eind van een steiger en ver-volgens gehesen door het hefschip.Door de hoef~zervorm bevinden dereeds geplaatste caissons zich middenonder het schip en recht onder de in detakels hangende pijlers. Vervolgensworden de pijlers tussen de twee lang-w~rpige pontons neergelaten op hetcaIsson.Voor het plaatsen van de liggers wordthet vaartuig zo gemanoeuvreerd dat debovenwater uitstekendepijlers zich tus-sen de pontons bevinden.Het positioneren van het hefschip ge-beurt door middel van de twee scheeps-ankers en zes ankers die van tevoren indezeebodemworden aangebracht.Voorhet plaatsen van de caissons geldt eennauwkeurigheid van 0,20 m; bij hetplaatsen van de pijlers en brugdelenwordtgebruikgemaakt van zoekercon-structies, zodat een grote nauwkeurig-heid haalbaar is.Het schip wordt ??nmaal in horizontalepositie gebracht door middel van per-manentewaterballast.Er is geenspeciaalballastwater-systeem nodig, omdat hetzwaartepunt van de last zich steedsloodrechtbovenhetzwaartepuntvandeopwaartse druk bevindt.In tabel 1 zijn de belangrijkste gegevensvan het hefschip opgenomen.Cement 1991 nr. 1aandrijven en manoeuvrerenHet schip is voorzien van een eigen aandrijving bestaande uit:achter: (azimuthing thrusters) 2 x 1200 kW;voor: (tunnel thrusters) 2 x 630 kWDeze zijn gedimensioneerd op een snelheid bij vollast van:- 5 knopen bij windstilte zonder stroming;- 2 knopen bij wind van 15 mis en 3 knopen tegenstroom.Tabel!Gegevens hefschiphoofdafmetingen vaartuiglengte pontonsbreedte pontonshoogte pontonstotale breedtediepgang onbelastdiepgang belastdiepgang (ontwerp maximum)kraanhefvermogenhefsnelheid bij maximale lasthefhoogte boven waterspiegelkrachtinstallatiegeneratoren hoofdstroomgenerator noodstroomhoofdstroominstallatiebrandstof94,00 m21,00 m6,00m65,00 m2,64m4,35m5,00m6500 t0,5 mlmin40,001TI3 x 1330 kw1 x200kw660/380 V - 50 Hzscheepsdieselolie (MDF)KWALITEITS-BORGINGNaast de gebruikelijke algemene voor-waarden, administratieve en technischeeisen, bevat het contract de uitdruk-kelijke eis dat de aannemer van hetpro-ject een kwaliteitssysteem moet hebbenop basis vande ISO 9000-serie, opdatal-le werkzaamheden worden uitgevoerdmet kwaliteitsborging.Tevens is contractueel vastgelegd opwelke manier de betalingen zijn gekop-peld aan het aantoonbaar voldoen aande eisen van het systeem dat, voor hetkan worden toegepast, door de op-drachtgever dient te zijn geaccepteerd.Zoals eerder vermeld, is de EuropeanStorebaeltGroup (ESG) eenaannemers-combinatie van zes bedrijven uit vierverschillende landenen hetspreektvan-zelf, dat er door verschillen in achter-grond en traditie sprake is van duidelijkafwijkende bedrijfsculturen. Nog afge-zien van verschillen in de mate van ont-Cement 1991 nr. 1 15Quality Plan for eacil department:? Plan identific?llon? Scope of won
Reacties