Voorbeschouwing Bouwbeurs,Utrecht 1 t/m 8 april 1971Het Deha-kogelkophijsanker waarmee beton-elementen ook onder een hoek opgehesenkunnen wordenDe buigmachine Etrimatic voor het buigen vangrote series beugelsOp de komende Bouwbeurs die van 1 t/m 8april in de Jaarbeursgebouwen te Utrechtgehouden wordt, komen verschillende fabri-kanten en vertegenwoordigers met noviteiten.Aan de hand van door fabrikanten verstrektedocumentatie heeft de redactie hieruit eenkeuze gemaakt.Ingenieursbureau Cornelis N.V. te Arnhem,toont op de Bouwbeurs de Hilljetegelwas-combinatie, bestaande uit een tegelwas-machine met afzetautomaat, waardoor in hetproduktieproces ??n man minder nodig is. Hetis mogelijk om met deze wascombinatie tenminste 250 tegels van de afmetingen 40 X 60cm of 50 X 50 cm per uur te verwerken.Voorts brengt dit bureau de pneumatischepapierinlegautomaat van F. Rethmeier KG,waardoor bij de tegelpers nogmaals ??n ar-beider minder behoeft te worden ingezet. Deautomaat brengt steeds ??n vel papier opcommando van de tegelperstafel in devormkast.Eveneens uit Duitsland afkomstig is het Deharoestvrij-stalen 'kogelkophijsanker-systeem'.Dit is een hijsanker voor betonelementen, datbestaat uit een anker met aan beide zijden eenopgestuikte kop, een op het anker te monterenrubberen halve bol, die na ontkisten eenkomvormige uitsparing achterlaat met daarinde eigenlijke hijshaak. Door de bolvormigeonderzijde van de haak, is deze enigszinsdraaibaar in de komvormige uitsparing, zodatde elementen ook onder een bepaalde hoekopgehesen kunnen worden.Een ander nieuwtje voor de Nederlandsemarkt is het Deha stalen gevelplaatveranke-ringssysteem, waarmee prefab-gevelplatenaan de gevel bevestigd kunnen worden,waarbij een spouw ontstaat. Deze ankers zijnin drie richtingen verstelbaar.Het Technisch Handelsbureau W. Goes N.V.uit Halfweg brengt behalve de reeds in CementXXII (1970) nr. 3 besproken G-Loc-klemmenvoor wapeningsstaven, de Stumpdraaitafelplatenpers. Deze pers voor uitge-wassen betontegels van 50 X 50 cm of 40 X 60cm, wordt geleverd met een afzet-apparaat eneen papierinlegautomaat, waardoor per 15seconden ??n tegel geproduceerd kan worden.Naast de reeds bekende Ductube wordtdoor dit bureau nu de zgn. Condiduct ge-?ntroduceerd die volgens hetzelfde principewerkt, maar een veel grotere diameter bezit(63 tot 450 cm). Deze Condiduct kan gebruiktworden als een soort pneumatischebinnenbekisting, bij voorbeeld voor de ver-vaardiging van voorgespannen betonbuizen,waterafvoersparingen en voor gewichtsver-mindering van grote betonconstructies of -elementen. De Condiduct is vervaardigd vanrubber, dat met canvas is gewapend.Voor betonijzercentrales zijn ongetwijfeld denieuwe machines van Frits de Charro N.V. uitTilburg interessant, te weten de beton-ijzerbuigmachine Etrimatic en de betonijzer-meet- en knipwagen Autocoup, die beide uitBelgi? ge?mporteerd worden.De beugelbuigmachine Etrimatic is speciaalontworpen voor het buigen van grote seriesbeugels en is uitgerust met vier buigkop-pen,die onafhankelijk van elkaar buighoe-kenkunnen maken van 30 ? tot 270 ?, zowel links-als rechtsom. De twee aan de uiteindengeplaatste buigkoppen kunnen onder dewerktafel zakken om de twee binnenstebuigkoppen vrij te laten werken. De aandrijvinggeschiedt door een elektromotor die aan eenhydraulische pomp gekoppeld is. De Etrimaticwordt bediend met twee voetpedalen.De meet- en knipwagen Autocoup bestaat uiteen 14,5 m lange meettafel met daarvoor eenknipmachine terwijl ernaast een even langeafvoertafel is aangebracht. De aan-De meet- en knipwagen AutocoupCement XXIII (1971) nr. 3 116Aanbrengen van een kruisverbinding met deGlim Scan Najomatvoer van het betonijzer heeft plaats met behulpvan een lier die is voorzien van een trekkabelmet een lengte van 20 m. Elektrischaangedreven rollen voeren het ijzer van detafel af.De wagen staat op vier over rails lopendewielen, waarvan er twee elektrisch wordenaangedreven. De nodige 'actieradius' wordtbereikt met een 40 m lange kabel in eenkabeltrommel. Over de gehele lengte van dewagen is een loopbrug aangebracht.Voor het maken van kruisverbindingen vanwapeningsstaven importeert Bat ContinentalN.V. te Zeist, de Glim Scan Najomat uitZweden. De kunststoffen klemmen kunnenmet dit apparaat staande worden aangebracht,ze dienen tevens als afstandhouders.Van Vught's Staalbouw N.V. uit Mierlo komt opde beurs met het uit Oostenrijk afkomstigeDoka houten wandbekisting-systeem. Ditsysteem omvat bekistingplaten met een diktevan 22 of 27 mm, bekistingdragers, stalengordingen met toebehoren en snelwartels. Debekistingplaten zijn samengesteld uit drielagen vurehout die waterdicht op elkaar gelijmdzijn. De zijkanten worden tegen vochtopnamege?mpregneerd, terwijl een ingeperstekunstharslaag er voor zorgt dat debekistingplaat zich niet aan het beton hecht.De houten bekistingdragers bestaan uit eengelijmde en ge?mpregneerde volle-wand-constructie. De maximaal leverbare lengtebedraagt 5,90 m.Ten behoeve van de Doka snelwartels wordtgebruik gemaakt van Dywidag-staven, voor-zien van speciale draadnokken. Deze draad iszodanig uitgevoerd dat ze door het draaienvan de moeren gereinigd wordt. Er wordentwee typen op de markt gebracht, namelijk ??nvoor een toelaatbare belasting van 8 tf en ??nvoor belastingen tot 12 tf.Comat uit Den Bosch heeft als nieuwtje dezgn. Comat-nagel waarmee op snelle wijzehouten kozijnen, plinten, radiatoren, enz. aangasbetonmuren bevestigd kunnen worden. Dewerkwijze is als volgt: eerst slaat men een hulsdoor het te bevestigen hout in het gasbeton.Daarna wordt de nagel in de huls geslagen;door de inwendige vorm en een gat in de huls'krult' de nagel uit de huls in het gasbeton.Bovendien wordendoor het inslaan van de nagel twee lipjes vande huls in het gasbeton gedrukt waarmee ookde huls verankerd wordt. Naast de normalenagel is er een huls metschroef-kopverkrijgbaar, waarmee men een soort bout-moerverbinding kan maken.Op het gebied van kunstharsen en -mortelsworden diverse nieuwe ontwikkelingen ge-toond. Zo heeft Vettewinkel N.V. te Uithoornde volgende nieuwe Produkten in zijnprogramma opgenomen.Mucoat is een muurcoating die bestaat uit eenwapening van perliet en kunststofvezel met alsbindmiddel een kunstharscombina-tie. Dezemuurcoating is weerbestendig en waterkerenden geeft een licht gestructureerde afwerklaag.Een mortel voor reparatie of afwerking vanvloeren, is de Coltura Troffelvloer UP, ver-vaardigd op basis van onverzadigd polyesterterwijl voorts de Coltura Mortel EP voor re-paratie van afgesprongen betondekking dienstkan doen. Voor snelle reparaties vanbetonvloeren is de Coltura gietmortel ont-wikkeld, die door zijn korte droogtijd ookgeschikt is voor ondersabeling van machinesen dergelijke.Balm N.V. te Amstelveen introduceert inNederland het 'structural concrete bondingprocess'. Volgens dit systeem wordenscheuren in beton onder hoge druk ge?njec-teerd met kunstharsmortel. De epoxyharsdringt over de gehele lengte van de scheurdiep in het beton, waardoor de scheur ook inconstructief opzicht gerepareerd is.Contimeta N.V. te Maarn, brengt als noviteithet lijmpistool Polytherm. Hiermee wordt inhoog tempo thermoplastische smeltlijm aan-gebracht. Op het pistool is een reservoir vooreen staaf smeltlijm aangebracht. Deze lijmwordt sterk verhit naar buiten geperst enverhardt dan in drie seconden, zodat eenverbinding snel en zonder lijmtangen tot standgebracht kan worden.Voor de wat kleinere werken worden doorHeijerman Bouwmachines N.V. twee nieuwebouwliften ge?ntroduceerd.De Castor MA 801 is een zelf-oprichtende liftdie bovendien in een scheefstand kanHet lijmpistool PolythermWerkwijze met de Comat-nagelwerken. Er kunnen verschillende hijsbakkengebruikt worden.De Castorex MA 781 is een eenvoudige liftwaarbij de laadbak over een soort rails loopt.Deze rails kunnen met behulp van eenkniestuk ook over een schuin vlak doorlopen.Voor deze lift is een laadbak ten behoeve vanspecietransport leverbaar, die aan het eindevan de rails automatisch leeg-kipt.Eternit N.V. te Amsterdam brengt naast zijnreeds bekende Produkten verscheidene no-viteiten, zoals de Glasal S-plaat, een be-kledingsplaat van asbestcement voorzien vaneen ge?mailleerde afwerklaag in verschillendekleuren. Verder de Fassalplaat, een met witcement en asbestvezel gefabriceerdegevelbekleding.Nieuw is ook het Metal-Stud scheidings-wandensysteem dat wordt opgebouwd uit eenmetalen raamwerk (U-profielen) waarop aanweerszijden Gyproc gipsplaten gemonteerdworden.Voor ventilatie en ontluchting is een specialeEternit-pijp ontwikkeld, die voorzien is van eenmetalen manchet, ten einde een snellemontage mogelijk te maken.De firma Haro N.V. uit Baarn toont naast eengroot assortiment tekenmaterialen, mag-neetwanden en -borden. De magneetwandenzijn aan een zijde uitgevoerd als magneetbord,waarop met behulp van magneetjestekeningen en dergelijke bevestigd kunnenworden, terwijl de andere zijde voorzien is vaneen textielbespanning. De wanden zijn in eenmetalen buisframe met verstelbare potengemonteerd.A. Lefferts te Zwolle importeert uit Zweden deTalmeter, een soort rolmaat die is uitgerustmet een meetlip van 100 mm aan de zijdetegenover het meetlint. Hiermee is het mogelijkde talmeter als schuifmaat te gebruiken. In datgeval leest men de rode cijfers op het meetlintaf; bij gebruik als duimstof leest men de zwartecijfers af. Deze rolmaat is verder voorzien vaneen vergrendeling, aanslag- en afkrassporenen een gaatje in het meetlint voor het afteke-nen van kantlijnen of het trekken van cirkels.Als passerpunt dient dan een bepaald punt ophet plastic huis.(vervolg op blz. 125)Cement XXIII (1971) nr. 3 117vervolg van blz. 117'Voorbeschouwing Bouwbeurs,Utrecht 1 t/m 8 april 1971'Revo-roltriller voor het trillen vantrottoirtegelsNemaco uit Nijverdal brengt op de beurs naastde reeds bekende trilmachines, nu eenspeciale Revo-roltriller voor trottoirtegels. Doordrie met rubber beklede rollen worden in ??nkeer drie rijen tegels getrild met een totalebreedte van 90 cm. De capaciteit bedraagtminstens 1000 m2per uur, de snelheid isdaarbij regelbaar, zowel vooruit als achteruit.De Revo-roltriller maakt het naderhandinstrooien van zand overbodig.No?-klem voor het verlengen vanwapeningsstavenNo?-Bekistingtechniek N.V. te Gorinchembrengt op de komende Bouwbeurs als novi-teiten: een klem voor het verlengen vanwapeningsstaven in kolommen, een kunst-stofstructuurbeplating, een trapbekisting eneen tunnelbekisting.Ten aanzien van de wapeningsklem kanworden opgemerkt dat de grote openingen indeze klem een goede aanhechting vanwapeningstaai en beton garanderen. Destructuurmat die van kunststof wordt gemaakt,kan ten behoeve van schoon beton-werkworden toegepast, zowel bij verticale alshorizontale vlakken. De matten kunnen op deondergrond worden geplakt, de breedtebedraagt maximaal 3,15 m, terwijl de lengte inelke maat leverbaar is.Een totaal verstelbare stalen trapbekisting,zowel wat aantal treden betreft als de dikte vande trapplaat, wordt door No? op de marktgebracht. Het betonneren geschiedt inverticale stand. Bij de toepassing vantunnelbekistingen is naast het grote gemakervan, het opsplitsen van de bekisting in kleineelementen, tamelijk arbeidsintensief. Degetoonde tunnelbekisting nu, kan in groteelementen worden ontkist, terwijl het naadlozebetonoppervlak dat ontstaat, directbehangklaar is.P.V.B.A. Thomas uit Merchtem Belgi?, ex-poseert op de beurs een universele tractor-kraan met een hydraulische knikarm waaropvele hulpstukken gemonteerd kunnen worden.De Algemene Bouwstoffen Centrale N.V. uitHouten brengt de Mini-dumper op de markt.Dit is een kleine driewieler (breedte 78 cm) diebijzonder wendbaar is. Met zijn eenvoudigebediening en de mogelijkheid om verschillendelaadbakken en -vloeren te gebruiken, is dezemini-dumper geschikt om te worden gebruikt inflats, magazijnen, enz. Het maximalelaadvermogen bedraagt 400 kg, de maximumsnelheid 5 km/uur.Op het gebied van kranen en grondverzet-machines zijn weer verscheidene nieuwemodellen uitgebracht. Van Kranenburg N.V. teRotterdam toont op het buitenterrein vijfnieuwe kranen van het merk Coles. E?ndaarvan is een 60-tons diesel-elektrische kraanmet een giek van 48 meter op eenhydrostatisch aangedreven rupsonderstel,waardoor deze kraan in moeilijk terrein goedverplaatsbaar is. De aandrijving geschiedt meteen Deutz dieselmotor van 105 pk. De kraan isuitgerust met een last-boombegrenzer eneindschakelaars voor giek en hijsdraad.Eveneens wordt een nieuwe 271/4-tons diesel-hydraulische autokraan getoond met eenmaximaal 26 m lange telescopische giek, dieeventueel nog voorzien kan worden van een6,7 m lang verlengstuk. De telescoopbewegingis volledig gesynchroniseerd. Een 187 pk AECdieselmotor drijft de kraan aan. Voor moeilijkbegaanbaar terrein is een 5-tons tractorkraanontworpen met een telescopische giek die eenschaarbeweging kan maken. Men heeftbovendien de keuzemogelijkheid uit een vastekraanhaak, een werkbak of hefvorken.Effect van een No?-structuurmat op het uiterlijkvan betonVerder staat er een 9-tons kraan die geschikt isom op een autochassis gemonteerd te worden.De kraan is daartoe door middel van eendubbelrijige kogeldraai-krans, aan eengrondplaat met vier hydraulische zijsteunenbevestigd. De kraan wordt aangedreven dooreen Perkins dieselmotor van 68 pk. De tot 15,5m uitschuifbare giek kan eventueel verlengdworden met een 3,05 m lange hulpgiek, eenzgn. 'fly jib". Voorts is er een nieuwe 8-tonsdiesel-hydraulische mobiele kraan, voorzienvan een maximaal 9,14 m lange telescopischegiek en een 3,05 m lange 'fly jib'. Het chassis isuitgerust met vier hydraulische zijsteunen enwordt op de voorwielen aangedreven door eenFord dieselmotor van 90 pk. De besturinggeschiedt via de achterwielen.RedactieBetonneren van een prefab-trap in een doorNo? ontwikkelde stalen trapbekistingCement XXIII (1971) nr. 3 125
Reacties