1 kg/cm2; p wordt dan negatief, omdat in de formule p = P-ww groter is dan P.Het water bevindt zich dus in een 'getrokken' toestand evenals dekorrelverzameling, die gelijkt op voorspanning: het skelet wordtsamengedrukt door vele gespannen waterdraadjes. Deze wordenverankerd door de menisci aan de uiteinden.In gewoon beton, waar geen mikroskelet aanwezig is, zijn dekrommingen niet groot. De capillariteit is gering en de beton-specie is een zachte massa zonder veel samenhang.b. Vacu?mbetoh en capillariteitAan het einde van de behandeling is het cement-watermengselplastisch geworden; er bevindt zich een mikroskelet in het makro-skelet van de toeslagstoffen. De menisci vormen zich aan de uit-einden van de kanaaltjes, die zeer kleine diameters hebben.Van het begin van de vacu?mbehandeling tot het einde verkleinende kanaaltjes zich van ongeveer 100 ? tot enkele ?. Het sterksamengedrukte skelet heeft de neiging tot zwellen. Als de ka-naaltjes kleiner zijn dan 3,2 ? verhindert de capillariteit de zwel-ling: de betonspecie blijft aan dezelfde samendrukking onder-worpen voor en na de behandeling. Bij de behandelde betonspeciegedraagt zich de capillariteit op dezelfde wijze, alsof er een mecha-nische kracht van 1 kg/cm2was (in de practijk 0,8 kg/cm2) .c. De dichtheid van de bekistingAls de bekisting niet dicht is aan de zijde, waar geen vacu?mwordt opgewekt, behoeft dit g een bezwaar te zijn, daar demenisci (mits klein genoeg) zorgen, dat de kanaaltjes dicht zijn.In de practijk is dan ook zelden de bekisting dicht aan de niet-actieve zijde, d.w.z. aan de zijde, waar geen vacu?m optreedt.Practische toepassingenSedert de oprichting van een centraal adviserend bureau te Parijs(Soci?t? du Vacuum Concr?te) en het begin van de werkzaam-heden van een studiegroep op dit gebied (Centre ScientifiqueInternational Billner) past men in Europa, Afrika, Azi? en Austra-li? in steeds toenemende mate de vacu?mmethode toe.De diepgaande studie, die ir I. L e v i a n t , directeur van de Soci?t?du Vacuum Concr?te te Parijs, van dit onderwerp heeft gemaakt,vormde een stevige basis voor de practijk.De bekwame wijze, waarop de Europese betoningenieurs uit-voering hebben gegeven aan de toepassingen van de vacu?m-methode, hebben tot een veel groter en ruimer gebruik geleiddan in Amerika, waar dit systeem zijn oorsprong vond.(slot)Contribution to the study of the concrete-mix (III)by O. HoltmanThis third part describes the vacuum-method.Contribution de l'?tude de la compositiondes b?tons (III)par O. HoltmanLa troisi?me partie d?crit la m?thode de vucuum-concrete.Beitrag zum Studium der Betonmasse (III)von O. HoltmanDieser dritte Teil bespricht die Bebandlung des Betonsnach per Vakuum-Methode.Verrijdbare automatische opladerOp kleinere bouwwerken kan een verrijdbare oplader goedediensten bewijzen, omdat het transport sneller en goedkopergebeurt dan met de hand.De oplader (zie foto) heeft een capaciteit van 30-50 m3/h en neemtalle gestorte materialen tot 6 cm grootte op; bijv. zand, grind,steenslag, aarde, kooks, kolen, enz.De afmetingen en de wendbaarheid (R=1,7 m) zijn klein, zodatde oplader ook geschikt is voor het werken in nauwe ruimtenvoor het laden op voertuigen en transportbanden of in zeven,breekmolens, enz.De oplader rijdt op eigen kracht langzaam in een gestorte hoopte laden materiaal. Twee krachtige aanvoerwormen brengenhet materiaal naar de hellend werkende bakkentransporteur,waarna het materiaal wordt opgevangen in een opvangtrechter.Van hier uit valt het op een vertikaal verstelbare, 5 m lange,transportband, die het over de kop afwerkt. De lengte enhoogte van deze band is zodanig, dat ook hoge voertuigen (1,6-2,5 m) direct, dus zonder hulpband, kunnen worden geladen.Voor het zijdelings laden van voertuigen, en voor betere verdelingvan het materiaal op het voertuig, kan aan het einde van detransportband een zwenkbare glijgoot worden aangebracht.Wormen, bakkentransporteur en transportband (0,400 m breed)werken steeds gelijktijdig. Het inschuiven in het te laden mate-riaal kan naar believen worden in- en uitgeschakeld. Omgekeerdkan ook bij op eigen kracht rijden het eigenlijke materiaaltrans-port worden uitgeschakeld.De bedieningshefbomen bevinden zich bij elkaar aan ??n zijdevan de oplader, zodat slechts met ??n man ter bediening enter contr?le kan worden volstaan.Het motorvermogen is 6 pk of 4 kW. De eigen max. snelheid is2,5 km/h en de w?rksnelheid 1 m/min.Voor gebruik elders kan de oplader achter een auto, enz. wordengekoppeld; de aandrijving van de voorwielen wordt dan uit-geschakeld en de transportband afgenomen.Afhankelijk van de toestand van de weg kan tot 30 km/h wordengereden. Het gewicht van de oplader bedraagt 1,7 t.Bij moerasachtige grond kan de gronddruk van de oplader tot1, 1 kg/cm2worden verlaagd.benodigde werkbreedte ............................................................................ = 1,40 mbreedte oplader ................................................................................................. = 1,32 mspoorwijdte.......................................................................................................... = 1,17 mwielbasis ............................................................................................................... = 1,90 mlengte met band ................................................................................................ = 6,10 mlengte zonder band.......................................................................................... = 3,80 mverstelbare afwerphoogte maximum.................................................. = 3,00 mminimum.................................................. = 1,60mzwenkhoek oplader.......................................................................................... =tot 360?glijgoot ......................................................................................... = ca 120?De oplader is o.i. geschikt voor aannemers, betonwarenfabrikan-ten, bouwmaterialenhandelaren, enz. G.J.H.Cement 6 (1954) Nr 21-22 387
Reacties