Maarten van Impelen begon ooit aan zijn studie bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven om architect te worden, maar hij bleek vooral talent te hebben voor het constructief ontwerp. Aan Cement vertelt hij over zijn ervaringen als constructief adviseur bij Sweco en modelleur van het constructief ontwerp van het gerenoveerde Station Bloemendaal.              
                
             
                              
                                      
                      ik ben
naam 	ir. Maarten van Impelen	
leeftijd 	27 jaar	
opleiding 	TU Eindhoven, Bouwkunde, Structural Design 	
afstudeerproject 	Hybrid membrane structures: The effect of integrating 	
pneumatic veins in mechanical prestressed membrane structures 
werkgever 	Sweco Nederland	
functie 	constructief adviseur	
werkzaam sinds 	juni 2016	
baan gekregen door 	recruiter	
belangrijk in ontwikkeling 	Rogier Houtman (Tentech/afstudeerbegeleider), 	
Paul Kraaijkamp (Sweco), Frank van Woesik (Sweco), Dirk Vahl (Sweco) en 
Onno Walta (Sweco)
eerste project 	renovatie station Bloemendaal 	
rol bij eerste project 	constructief adviseur 	
 	
Maarten 
van Impelen	
Mijn mening
Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
Mijn carrière is anders gelopen dan ik ooit zelf had bedacht. In 
het begin van de studie bouwkunde aan de Technische Univer	-	
siteit Eindhoven was het einddoel om architect te worden. 
Naarmate de studie vorderde, kreeg ik steeds meer sturende 
feedback. Namelijk dat niet alleen het architectonische ontwerp 
goed in orde was, maar dat juist het constructief ontwerp goed 
verweven zat in het totaalontwerp. Na een paar mooie compli	-	
menten en goede cijfers voor constructieve vakken, heb ik mijn 
koers gewijzigd in de richting van het zeer interessante vak van 
constructeur. In dit vak moet je naar mijn mening een gezonde 
dosis inzicht en kennis combineren met veel creativiteit. Deze 
talenten kan ik optimaal gebruiken en ontwikkelen binnen dit 
vakgebied.
 	
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
Mijn grootste uitdaging en mijn grootste interesse ligt op het 
gebied van renovatie en herbestemming. 'Vergane glorie nieuwe 
glans geven' is hierin mijn intrinsieke drijfveer. Het idee hierach	-	
ter: de elementen die goed genoeg zijn hergebruiken en alleen de 
slechte elementen eruit te halen. De nieuwe glans wordt gegeven 
door gebruik te maken van de laatste technieken. Zo kunnen de 
oude en nieuwe elementen complementair aan elkaar zijn en 
elkaar versterken. Daarnaast eist deze tak van construeren een 
veel creativiteit en constructief inzicht, aangezien een bestaand 
gebouw vol met uitdagingen zit. 
 
Welke punten van je meer ervaren collega's waardeer 
je het meest? Zou je die ook willen ontwikkelen en 
waar wil je dan staan over een jaar of twee?
Momenteel ben ik onderdeel van Team Bouw en Aardbevingen 
bij Sweco. Wij houden ons onder andere bezig met de aardbe	-	
vingsproblematiek in Groningen. De verscheidenheid aan 
personen in het team werkt heel positief. Bij de ervaren colle	-	
ga's komt hier vooral het toepassen van de parate kennis naar 
voren, die zij ook op de ingewikkelde materie van de aardbe	-	
vingsproblematiek toepassen. Zij vertalen de constructie naar 
een simpel verhaal, of het nou bij de klant is of aan de junior 
constructeurs is gericht. Ik vind het grandioos hoe onze 
ervaren collega's mijn vaardigheden helpen ontwikkelen en 
tegelijkertijd alle regie over het project in handen houden. 
Mijzelf zie ik over twee jaar steeds meer de regie over het 
constructief project overnemen, tot ik een constructief adviseur 
en projectleider ben en ander jong talent mag begeleiden.
 
 
 
De jonge constructeur	
de jonge constructeur	
7 2018
79	
1	
Mijn project
Station Bloemendaal
Sweco is betrokken bij een project waarbij negen stations 
gerenoveerd moeten worden en moeten gaan voldoen aan de 
nieuwe eisen van ProRail. Het project wordt in een ontwerp	-	
team uitgevoerd en heeft als doel dat de stations nog mini	-	
maal 50 jaar mee moeten gaan en toegankelijk worden voor 
mindervaliden. Dit resulteert in nieuwe liftconstructies in 
combinatie met nieuwe en bestaande tunnelconstructies, 
hellingbanen en/of traversen. 
 
Een van de stations is Station Bloemendaal (foto 1). Hier zijn 
de volgende elementen gerealiseerd: een stalen overkapping 
boven de entree inclusief lift, aanpassingen aan de bestaande 
tunnelconstructie en een liftconstructie inclusief aansluiting 
op de tunnelconstructie in het bestaande perron. Het laatste 
element heeft als gevolg dat het bestaande perron wordt 
aangepast, als ook de bestaande perronoverkapping en de 
aansluiting op de bestaande tunnelconstructie in combinatie 
met een bouwkuip. De aansluiting zorgt voor vele uitvoerings	-	
technische uitdagingen zoals een waterdichte verbinding 
tussen de twee elementen. Daarnaast moet er rekening mee 
worden gehouden dat de treindienstregeling tijdens de renova	-	
tie maar in zeer beperkte mate mag worden stilgelegd en dat 
reizigers niet of nauwelijks hinder mogen ervaren van de 
werkzaamheden. 
 
De uitdaging van het project zit hem in het formaat. De 
beschikbare ruimte is beperkt en de aansluiting op de tunnel	-	
constructie is een geotechnisch en constructief complexe 
opgave. Het postzegelformaat waarop het nieuwe ontwerp 
wordt uitgevoerd, is het gevolg van de beschikbare tussen	-	
ruimte op het perron, het perceeloppervlakte en de beperkte 
ruimte voor de aansluiting op de bestaande tunnelconstructie. 	
Momenteel wordt het ontwerp gerealiseerd en worden de goed 
afgestemde ontwerpen voor de verschillende onderdelen een-
op-een overgenomen.
 
? PROJECTGEGEVENS
project 	ProRail ? LT4 ? 9 stations: Ontwerpen 	
realisatie bereikbare perrons
opdrachtgever 	ProRail	
aannemer 	Dekker BV	
ontwerp 	VenhoevenCS	
engineering uitvoeringsontwerp 	Sweco Nederland	
 
 
Mijn rol
Modelleren en 
constructief advies
Mijn rol binnen het project Station Bloemendaal was het 
modelleren van het constructief ontwerp in SCIA Engineer en 
het opstellen van het constructief advies. Het ontwerpteam 
kwam om de twee weken bijeen voor het afstemmen van het 
ontwerp op zowel architectonisch en constructief als uitvoe	-	
ringstechnisch gebied. 
 
In zijn algemeenheid krijg ik in mijn rol als constructief advi	-	
seur volledige vrijheid om van macro- naar microniveau te 
werken. Zodoende komen alle knelpunten aan het licht en 
worden ze opgelost. De knelpunten leveren veel leerzame 
discussies op, op elk constructief niveau. De overleggen met de 
opdrachtgever helpen mijn persoonlijke ontwikkeling verder, 
want ik leer om de resultaten en mogelijke problematiek 
versimpeld uit te leggen. Hierdoor is het mogelijk iedereen 
binnen het project mee te nemen. Daarnaast vind ik dat een 
constructeur de regisseur moet zijn over het project, zodat de 
opdrachtgever, architect en aannemer op één lijn liggen. Als dat 
lukt, wordt het gemakkelijker voor de constructeur om een 
afgestemde constructie te ontwerpen die voldoet aan de eisen 
van alle belanghebbenden. 	?	
Rubriek 	 	
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of 
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar 
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking 
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.	
1 Renovatiewerkzaamheden Station Bloemendaal
De jonge constructeur	7 2018                  
                 
                                
Reacties