C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u w36 cement 2007 8VAT Logistics levert een totaalcon-cept van opslag, expeditie, inkla-ring bij de douane en lucht-vrachtservices. In 1985 is hetbedrijf begonnen met een opslag-depot van 8000 m2in het Rotter-damse Waalhavengebied, tegen-over de terminals van ECT. Hetbedrijf groeide vervolgens ondermeer via overnames snel verdertot een totale opslagcapaciteit van100 000 m2en heeft distributie-diensten opgezet door geheelEuropa, van Rotterdam tot aanRusland. De nieuwste uitbreidingop de Maasvlakte is nog steedsnauw met de Rotterdamse havenverbonden: containerschepenlossen hun vracht 500 m van hetmagazijn.De opslagruimte (215,60 x 111,90x 13,80 m3) op de Maasvlakte istevens het hoofdkantoor van VATLogistics. Het gebouw biedtruimte voor drie lagen kantoor,40 000 palletplaatsen algemenekoopmansgoederen (foto 3), eenaparte opslag van 1500 m2voorhalalgoederen en 15 000 pallet-plaatsen voor gevaarlijke stoffen.Deze stoffen betreffen verpaktegevaarlijke stoffen die volgens derichtlijn PGS-15 moeten wordenopgeslagen.Voor een goede uitwerking vanhet programma van eisen isConcrex opgenomen in het bouw-team bestaande uit ontwerper enprojectmanager Archicom en deopdrachtgever. De aanbestedingvan het project is verlopen via eenstandaard UAV-GC 2000 contract.Dit is een ge?ntegreerde contract-vorm waarbij zowel de voorberei-ding, realisatie en het eventueleonderhoud gedurende een periodevan meerdere jaren is uitbesteedaan een en dezelfde partij. Hierbijligt de volledige verantwoordelijk-heid bij de opdrachtnemendepartij. Het bouwbedrijf moet dusniet alleen verstand hebben vanhet bouwproces, maar ook van deinrichting, waaronder docklevel-lers (foto 4) en technische installa-ties, het Bouwbesluit en anderevoorschriften.In eerste instantie is het gebouwals een staalconstructie ontwor-pen, maar mede dankzij de eisenvoor onderhoudsvriendelijkheiden de opslag van gevaarlijke goe-deren, is het ontwerp in een laterefase omgezet naar een betonnenprefab-cascosysteem. Dit vanwegede goede eigenschappen van hetbeton op het gebied van brand,onderhoud en duurzaamheid ineen agressief milieu.B e t o n e n s t a a lDe fundering van beide gebou-wen, de opslagruimte en het los-staande kantoor, is in het werkgestort en onderheid met prefabbetonnen palen met een lengtevari?rend van 5,50 m tot 8,75 m.De fundering bestaat volledig uitlosse poeren; enkel bij ge?soleerdekanaalplaatvloeren voor de beganegrond en bij de keermuren is eenringbalkfundering aangebracht.De stabiliteit van de prefab-beton-constructie, die met wapenings-stekken op de fundering is aange-Veilige opslag op Maasvlakte1-2 | Artist impressions VATLogisticsM. Keijzer, Concrex BedrijfsbouwIn oktober 2006 is de bouw gestart van een grote opslagruimte (25 740 m2)met in- en externe kantoorruimte op de Maasvlakte voor VAT Logistics (fig. 1,2). Aanvankelijk lag een grootschalige staalconstructie ten grondslag aan hetontwerp. In verband met de opslag van gevaarlijke goederen en de eis vooreen onderhoudsvriendelijk gebouw, is door opdrachtgever en architect uitein-delijk gekozen voor betonnen prefab-cascobouw.C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2007 8 37bracht, verschilt wel voor de halen de kantoren. In de hal wordtdeze verkregen door een volledigeinklemming van de betonkolom-men in de fundering (foto 3). Dehorizontale krachten worden hierdoor de schijfwerking van de aan-gestorte verdiepingsvloeren en dedakplaten afgedragen aan dekolommen. De spanten zorgenvoor een portaalconstructie insamenwerking met de kolommenwaarop zij zijn opgelegd.De gevelelementen spelen geenbelangrijke rol in de stabiliteit. Zijbestaan uit een binnenblad, eenbuitenblad en een laag isolatie-schuim. Het buitenblad is nietdragend. De verticale belastingvan de gevelelementen wordt viade binnenbladen op de funderingovergedragen.In tegenstelling tot bij de hal, isbij de kantoren deels gekozenvoor een staalconstructie. Dezeconstructie is bevestigd op in defundering geboorde ankers. Welwordt de staalconstructie gewaar-borgd door de prefab elementenwaaraan deze is gekoppeld. In dekantoren wordt de schijfwerkinggegarandeerd door een druklaagop de vloeren.Voor de opslagruimte wordt zowelgebruik gemaakt van `supervlakke'vloeren conform DIN 15.185 voorhet stellinggebied als van vloerenconform DIN 18.202 voor de expe-ditiegedeeltes. Deze vloeren zijnontworpen op een belasting van2500 kg/m2ter plaatse van deexpeditieruimte. Ter plaatse vande stelling is de maximale gelijk-matige belasting 4000 kg/m2ofeen stellingpootlast van 12 000 kgper poot met een belasting onderde stelling van 1000 kg/m2. In deruimtes voor de opslag van degevaarlijke stoffen zijn de vloerentevens gegarandeerd vloeistof-dicht.B o u w m e t h o d i e kZoals gebruikelijk bij prefab bouwwas een goede logistiek tijdensalle bouwfasen noodzakelijk. Bijdit project hebben zich echtergeen bijzondere problemen voor-gedaan; het terrein was ook in deruwbouwfase goed bereikbaardankzij de eigen op- en afritten.Twee mobiele telescoopkranen eneen enkele hijskraan waren vol-doende om de prefab componen-ten van de vrachtwagen naar hunplek te brengen.Na het leggen van de fundering isbegonnen met de dragende prefabkolommen (foto 3). Deze beton-nen kolommen zijn aan de funde-ring bevestigd door middel vanwapeningsstekken en zijn aange-goten met een krimpvrije gietmor-tel. De wandpanelen zijn tot circa75% van de hoogte geplaatst enzijn `blind' gekoppeld aan dekolommen met ankerrails. De bui-tenwanden zijn uitgevoerd als iso-lerende muren met een dikte van200 mm, opgebouwd uit binnen-bladen van 90 mm beton, 60 mmResolschuim als isolatie en een3 |Opslagruimte(Foto's Henk van der Veen)4 |Laadperron voor vracht-wagensC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u w38 cement 2007 8betonnen buitenblad van 50 mmvoorzien van uitgewassen beton.De buitenbladen zijn tot NAP +1,0 m uitgevoerd als glad beton.Als kleur voor deze beeldbepa-lende elementen is niet gekozenvoor een standaardgrijs, maarvoor de kleur `Tahiti Blue' (foto 5).Deze kleur zit standaard in hetleveringspakket van Concrex.Vanwege het gebruik van natuur-lijk toeslagmateriaal kunnenhierbij kleine nuanceverschillenontstaan.Na het eerste driekwartdeel van dewanden werden vloerbalken, eind-liggers (dakbalken) en spantengemonteerd. Hiertoe steken wape-ningsstekken uit de kolommen enzijn in de balken en spanten gainsopgenomen. Deze werden gevuldmet gietmortel, waarna de tussen-vloeren geplaatst werden en dekelknaden werden gevuld.De verdiepingsvloeren zijn alle-maal uitgevoerd als kanaalplaten.Afhankelijk van de verdieping zijndeze afgewerkt met een druklaagen/of dekvloer. Ter hoogte van dedockposities voor vrachtwagens isgebruik gemaakt van breedplaat-vloeren, zodat de zogenoemdelevellers, die er voor zorgen dat deachterklep van de vrachtwagen opdezelfde hoogte is als het laadper-ron (foto 4), kunnen worden ver-ankerd.Na het aanbrengen van de tussen-vloeren werden de wandpanelentot volledige hoogte gestapeld,waarna ten slotte de dakplatenwerden gemonteerd en de wind-verbanden werden aangestort. Nahet wind- en waterdicht makenvan het gebouw met aluminiumkozijnen, sectionaaldeuren enPVC-dakbedekking, konden ookde vloeren worden gestort. Dezesupervlakke en zeer sterke vloerenin de hal zijn gerealiseerd met eensysteem van Schipper Vloeren.Door direct na de stort een zwarerol over de vloer te halen, ontstaateen zeer egaal oppervlak. Voor degeleiding van deze rol zijn welvoorstortstroken met stalen stripsnoodzakelijk. De maximalebreedte van de rol is 15,30 m.B r a n d w e r e n dIn verband met de opslag van goe-deren en gevaarlijke stoffen, wasextra aandacht voor de brandvei-ligheid vereist. De tussenwandenin de hal zelf zijn uitgevoerd alsmassieve brandwerende tussen-wanden in een dikte van 140 mm.Deze wandelementen hebbenvolgens de Eurocode een brand-weerstand van zeker 60 minuten.De goede brandwerendheid vanbetonnen gebouwen betaalt zich-zelf deels terug. De verzekerings-kosten van gebouw en goederenzijn 25 tot 30 % lager dan bij eenstalen hal. Dit scheelt voor dezetransporthal alleen al enkele dui-zenden Euro's op jaarbasis.Naast een algemene brandwerend-heid van 60 minuten van de con-structie is ook een sprinklerinstal-latie in het gebouw aanwezig en isvoor de gevaarlijke stoffengekozen voor een schuimblussy-steem (foto 6), dit in verband metmogelijke schadelijke reacties vande chemicali?n met water.T e n s l o t t eDe bouw is gestart in oktober2006 en het voltooide bouwwerkzal naar verwachting in december2007 worden opgeleverd. nProjectgegevensopdrachtgever:VAT Logistics, Rotterdamontwerp en projectmanagement:Archicom, Eindhovenhoofdconstructeur:Adviesbureau Markslag Beljaars,Tilburghoofdaannemer:Concrex Bedrijfsbouw, Geldermalsenconstructeur hoofdaannemer:Wouters Bouwtechnisch Adviesburo,Helmondconstructeur vloeren:ABT, Velp6 |Schuimblussysteem in deopslagruimte voorgevaarlijke goederen5 |Blauwe elementendankzij natuurlijktoeslagmateriaal
Reacties