De Groene Verbinding is een recreatieve fiets-voetgangersverbinding tussen Rotterdam en Albrandswaard. In het ontwerp is ervoor gekozen de complexe dekconstructie van de aanbrug, ter plaatse van de aansluiting met de stalen hoofdoverspanning, in het werk te storten. Ten tijde van de uitvoering is op voorstel van de aannemer besloten dit deel in prefab beton uit te voeren. Verrassend, want dit lijkt in eerste instantie niet erg voor de hand liggend.
72
Uniek gekromde
vormen in
prefab beton
1
Aanbruggen voor 'De Groene Verbinding' omgezet
van in het werk gestort naar prefab beton
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
73
Rotterdam - Charlois
Charloisse Lagedijk
Koedood-zone
Carnisselande/Portland
Landschapspark Buytenland in
Albrandswaard
(in ontwikkeling)
Betuweroute
A15
Begraafplaats
'Oud Charlois'
De Groene Verbinding is de nieuwe ontsluitingsroute voor
recreatief fiets- en voetverkeer van het centrum van Rotterdam
naar het toekomstige landschapspark Buytenland. Dit park
bestaat uit 600 hectare natuur- en recreatiegebied en ligt in de
gemeente Albrandswaard, grotendeels in de polders van
Rhoon, ten westen van de Vinex-locatie Carnisselande/Port-
land (fig. 2). Het wordt aangelegd als natuurcompensatie voor
de realisatie van Maasvlakte 2.
De Groene Verbinding kruist onder meer de Betuweroute, en
de A15 die momenteel wordt verbreed. Inpassing
De Groene Verbinding is verbonden met het bestaande fiets-
netwerk. Zo sluit de noordzijde aan op de Charloisse Lagedijk.
Dit gebeurt via een hellingbaan (helling 1:30), gelegen in de
voet van de secundaire waterkering ten westen van begraaf-
plaats 'Oud Charlois'. Aan de zuidzijde wordt via een meer
landschappelijk meanderende route door het park boven op de
zanddepots aangesloten op het recreatieve netwerk in de
Koedood-zone en verder.
Het project bestaat uit een noordelijke aanbrug van ruim 300 m
en een netkous van in totaal 190 m. Deze laatste sluit aan op de
grondwal ten zuiden van de A15. De aanbrug is opgebouwd uit
een grondconstructie van 55 m, een gesloten doosconstructie
van 120 m en een viaductconstructie van 120 m (as 8-16). De
hoofdoverspanning van de netkous bedraagt ruim 140 m. De
breedte van de constructie is 7,5 m.
Vooral het laatste veld van de viaductconstructie, as 14-16, heeft
in het ontwerp de nodige aandacht gekregen. Dit in verband met
de specifieke geometrie, de aansluiting met de netkous en het
uitkragende bordes met aansluiting trap richting de Driemans-
steeweg. Tevens is de krachtsafdracht afwijkend ten opzichte van
de overige delen van de viaductconstructie.
Constructief ontwerp betonnen aanbrug
De laatste 130 m van de betonnen aanbrug, gezien vanaf de
noordkant, bestaat uit een betonnen viaductconstructie. Dit
moet een slanke constructie worden die oogt als één door -
gaande ligger op slanke kolommen. Gekozen is voor een
viaductconstructie, opgebouwd uit in totaal zeven steunpunten
met daartussen dekken die zijn opgelegd via tandopleggingen.
Toepassing van kolomtafels reduceert de overspanning, waar -
De Groene Verbinding is een recreatieve fiets-
voetgangersverbinding tussen Rotterdam en
Albrandswaard. In het ontwerp is ervoor gekozen de
complexe dekconstructie van de aanbrug, ter plaatse
van de aansluiting met de stalen hoofdoverspanning,
in het werk te storten. Ten tijde van de uitvoering is op
voorstel van de aannemer besloten dit deel in prefab
beton uit te voeren. Verrassend, want dit lijkt in eerste
instantie niet erg voor de hand liggend.
ir. Alex gellweiler,
ing. Mustapha Attahiri MsEng
Ingenieursbureau Gemeente
Rotterdam 1 De Groene Verbinding in aanbouw, september 2013
2 Overzicht en inpassing Groene Verbinding
Stakeholders
Het project de Groene Verbinding kenmerkt zich door een groot
aantal stakeholders. ProRail was bepalend voor de hoogteligging
van de spoorkruising met de Betuweroute (NAP +9,0 m). Rijkswa-
terstaat was bepalend voor de kolomposities van de hoofdover -
spanning en inpassing van het kunstwerk in de architectuurop -
gave voor de A15. Hieruit kwam naar voren dat de gehele
breedte van het wegtracé kolomvrij moest zijn met uitzondering
van een punt bij de pleisterplaats van het benzinestation aan de
zuidkant van de A15. Dit om de uitvoeringsvrijheden in het
contract met A-lanes (opdrachtnemer A15) niet te beperken.
Ook de ONMIJ, een samenwerkingsverband waarin onder andere
de gemeente Albrandswaard is vertegenwoordigd, is bij het
project betrokken. ONMIJ heeft het 11 m hoge geluidsscherm
met grondwal aan de zuidzijde van de A15 gerealiseerd. Voorts is
er waterschap Hollandse Delta die de Oude Pendrechtsedijk, een
secundaire waterkering, beheert waarmee de betonnen aanbrug
aan de noordzijde kruist.
2
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
74
spoorlijn Betuweroute
Driemanssteeweg
18000
18000 18000 Oude Pendrechtsebeek
begraafplaats
'Oud Charlois'
netkous
Rijksweg
A15
15700
54000 (3x18000) R60000
5900
16 15
17
14 13
12
11
10
9
8
A L2 L1
7480
3740 3740
R2480
R1280
800
934 1416 931 459
3249 491
821
R46870 R156255
1:50
3
4
15 16
L1
L2
14
L1
L2
R = 8
A
A
R = 60 000
7480
3740
3740
2740
2000
2740
bordes
ophanging trap
onderzijde dek
opleggingen aansluiting stalen
netkous
500
300
inkassing dek t.b.v.
tandoplegging:
4700x450 mm
5
3 Betonnen aanbrug ? viaductconstructie (as 8-16) ? bovenaanzicht
4 Dwarsdoorsnede in situ variant dek as 14-16
5 Bovenaanzicht dek as 14-16
zwaartepunt van het betonnen dek komt daardoor 'naar buiten'
te liggen (fig. 5). Om deze krachtwerking 'te corrigeren', zijn de
kolommen van as 14 (500 mm) en as 15 (300 mm) uit het
midden van de constructie 'naar buiten' geplaatst.
Het dek as 14-16 is bij as 14 vrij op de kolomtafel gelegd. Bij
as 15 is het dek momentvast verbonden met de kolom (geen
kolomtafel) om de krachten op de uitkraging van 5,9 m vanuit
as 15 op te kunnen nemen (fig. 6).
Bij as 16 wordt, via een bordes, de aansluiting met de stalen
trap gerealiseerd. De stalen trap wordt tevens onder aan het
dek, halverwege as 14 en 15, opgehangen.
Uitwerking in prefab beton
De vorm van de constructie en de detaillering van het dek
as 14-16 is zo specifiek dat een oplossing voor het ter plaatse
door het dek extra slank kan worden uitgevoerd. De kolomta-
fels zijn gefundeerd op kolommen en poeren, onderheid met
vier of zes vibropalen per poer. De afstand tussen de kolommen
bedraagt circa 18 m (fig. 3).
Het dek is ontworpen als een ter plaatse gestorte betoncon-
structie van maximaal 800 mm dik. Om de beleving van slank-
heid nog verder door te voeren, is in dwarsdoorsnede de dikte
van het dek naar de randen toe gereduceerd. Hiervoor zijn vier
kromtestralen gebruikt (fig. 4), om op deze manier de krom-
ming door te kunnen zetten in de leuning.
Het deel tussen as 14 en de aansluiting met de netkous op as 16
is gekromd. De lengte van dit deel bedraagt circa 22 m. Het
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
75
14 15 16
1:30
horizontale bochtstraal R = 60 000
18 200
800
5900
2301 2301 15 899 5575 325
1034
R = 8
6
A L2 L1
2 prefab
schalen
beton in hetwerk gestort
3740 3740 2350 70725167
7480 924 1416 931 459
491
821
200
3730 20
200
85210240
86
7
6 Langsdoorsnede dek as 14-16 in situ
7 Schaal in prefab variant as 14-16
Overwegingen tussen in het werk gestort en prefab
De variant prefab is met de variant in situ vergeleken. Bij deze
afweging speelden een aantal overwegingen, te weten: uitvoe-
ring en uitvoerbaarheid, planning en kosten.
Uitvoering en uitvoerbaarheid
? De bouwplaats is voldoende ruim en goed toegankelijk. Ook
zijn er geen beperkingen in de zin van volledige afsluitingen
van wegen, geluidshinder en trillingen. Daarom zou een in
het werk gestort dek goed mogelijk zijn.
? De slappe bodem in combinatie met hoge belastingen en het
werken op grote hoogte spreken tegen de in situ variant.
? De grote afmetingen van het dek (in rechtstand ongeveer
7,5 m ?22 m) en het hoge gewicht (ongeveer 330 ton)
spreken juist weer voor een in situ dek.
In de prefab-betonvariant zijn de bovenstaande beperkingen
opgelost door het toepassen van de genoemde splitsing van het
dek in twee schalen. Bovendien is ook het bordes geprefabri-
ceerd. Hierdoor blijven het gewicht en afmetingen zodanig dat
transport en inhijsen mogelijk is.
storten van beton voor de hand liggend was. In het ontwerp is
hier dan ook voor gekozen. Aanvankelijk wilde de betonleve-
rancier de dekken en kolomtafels as 8-14 in prefab beton
uitvoeren, zonder het dek as 14-16. Op uitdrukkelijk verzoek
van de onderaannemer is gezocht naar oplossingen om ook dit
dek in prefab beton te kunnen uitvoeren. Naast economische
mogelijkheden voor prefab zijn er ook beperkingen waar reke-
ning mee moet worden gehouden zoals transport en element-
gewichten. Dit laatste met betrekking tot de hijscapaciteit in de
fabriek, tasveld en op locatie.
In de variant met prefab beton is ervoor gekozen om de dekele-
menten over de as van het viaduct in tweeën te delen en met
een 'natte knoop' in het werk aan elkaar te verbinden. Dit om
de afmetingen van de elementen te beperken. Aangezien voor
de dekken as 12-14 mallen met binnen- en buitenstralen nodig
waren, konden deze mallendelen ook worden gebruikt voor het
dek as 14-16. Echter, vanwege de hijscapaciteit in de fabriek is
besloten zijn elementgewichten van beide delen van as 14-16
gereduceerd door ze uit te voeren als schalen (fig. 7). Deze
schalen hebben een minimale dikte van 200 mm. De verschil-
lende krommingen en clothoïden (specifieke krommen) zijn
gemaakt door het toepassen van kleine rechte stukken bekis-
ting. Afgestemd is dat de krommingen van de dwarsdoorsnede
(R = 1280 m tot 156 255 m) worden gemaakt door rechte
stukken van maximaal 100 mm en de clothoïde in het horizon-
taal alignement (R = 60 000 m) door rechte stukken van maxi-
maal 1000 mm.
Ten behoeve van de stijfheid zijn verstijvingsribben in dwars-
richting toegepast en zijn de schalen uitgevoerd met extra
wapening voor de transport-, montage- en bouwfase (fig. 8).
Na plaatsen van deze schalen worden ze ter plaatse volgestort
met beton.
Het prefab bordes aan de zijkant wordt tijdens het volstorten
aan het dek bevestigd. Hiervoor is lokaal het prefab dekelement
aangepast.
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
76
234
5 6
1 verstijving met
hijsvoorziening
tijdelijke
ondersteuning sparing t.b.v.
kolom
21 675 325
550 3850 4000 4000 4000 4125 450
450 250 20 275 700
21 225
2100
18 200 5900
14 15 16
8
9
8 Langsdoorsnede dek as 14-16 prefab variant
9 Aansluiting van de netkous op het dek
10 Visualisatie dek as 14-16 met aansluiting trap
ontstane bouwwijze niet maatgevend is voor de snedekrach-
ten in het dek. Extra verstijvingsribben in prefab dragen bij
aan de sterkte en lichtere ondersteuning.
? De bekisting van beide varianten is niet gelijk. In prefab
wordt met enkele aanpassingen gebruikgemaakt van malde-
len van de dekken as 12-14. Indien dek as 14-16 in situ wordt
gestort, zou daarvoor een extra nieuwe mal voor het geheel
moeten worden gemaakt.
? De kosten van transport van de prefab onderdelen zijn hoog.
? De prefab-betonvariant vraagt extra engineering en detail-
lering in de transport-, montage- en bouwfasen en in de
eindfase.
? Voor het hijsen en transport van de prefab onderdelen, de
bouwfasen, de koppeling van de prefab onderdelen en de
lokale ondersteuning ter plaatse van de verstijvingsribben,
zijn extra wapening en dure koppelingen nodig.
Keuze prefab versus in situ
Uit bovenstaande blijkt dat niet altijd vanwege tijdsdruk,
slechte toegankelijkheid uitvoeringslocatie en beperkt bouwter -
rein voor een variant in prefab wordt gekozen.
De redenen om voor de prefab beton dan wel de in situ variant
te kiezen voor de viaductconstructie van De Groene Verbin-
ding, zijn voor de ontwerpende partij anders dan voor de
aannemer. Voor de aannemer wordt de keuze vooral gedomi-
neerd door het beschikbare materieel, capaciteit van de fabriek
en eigen (ontwerp)keuzen. Voor de ontwerpende partij wordt
de keuze meer bepaald door (de constructieve haalbaarheid
van) het ontwerp. Uit de vergelijking van de twee varianten
blijkt dat ze beide constructief haalbaar zijn. De voorkeur van
de aannemer voor een prefab variant heeft uiteindelijk de door -
slag gegeven.
Planning
De bouwtijd bedraagt ongeveer twee jaar, van april 2012 t.m.
april 2014. Dit zou ruim voldoende moeten zijn om de aanbrug
in situ te realiseren. Ook vanuit de opdrachtgever is er géén
specifieke eis gesteld om snel te bouwen. Wel is het zo dat het
gedeelte tussen as 14-16 begin augustus 2013 gereed moest zijn
in verband met het inrijden van de netkous en de bevestiging
ervan aan het betonnen dek ter plaatse van as 16.
Kosten
Tussen de prefab variant en de in situ variant bestaat een
verschil in kosten:
? De ondersteuningsconstructie van de prefab variant kan
lichter en dus goedkoper worden uitgevoerd, indien de
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
77
10
scheluwe bovenzijde van het dek maakt de overgang van het
bordes naar het dek extra complex.
Hoewel in het ontwerp een in het werk gestorte variant het
uitgangspunt was, is ook het bordes volledig geprefabriceerd.
De aansluiting van het bordes met het dek vindt plaats door
middel van uitstekende wapening die wordt doorgezet in de in
situ laag van het dek.
De trap is zoals gezegd tevens opgehangen aan de onderzijde van
het dek. Deze ophanging wordt gerealiseerd met Willemsankers
Ø24 mm die volledig vrij moeten kunnen bewegen. De locatie van
deze sparingen en de eventuele aanpassing van de wapening is
meegenomen in de prefab-betonschalen.
Tot slot
De uitvoerbaarheid van de prefab-betononderdelen is tegenge-
vallen, mede vanwege de geometrie, complexe details en
hoeveelheid wapening. De financiële haalbaarheid is hierdoor
onder druk komen te staan. Probleemloze uitvoering van de in
situ variant was echter ook allerminst zeker.
?
Detailleringen
Van enkele specifieke aspecten van dek as 14-16 wordt hieron-
der toegelicht hoe dit in de prefab variant is meegenomen.
Tandoplegging
Achter de tandoplegging moet vanwege de grote dwars- en
ophangkrachten veel wapening worden toegepast. De wape-
ning ligt in vele lagen en dicht op elkaar waardoor een goede
uitvoering en samenstelling van beton een vereiste is. In de
prefab variant is vanwege de grote hoeveelheid wapening en de
oplegging op de kolomtafel dit deel van het dek over de volle-
dige hoogte geprefabriceerd. Op deze manier kon een goede
uitvoering van de wapeningskorf en een goede betonkwaliteit
worden gegarandeerd.
Aansluiting netkous
De aansluiting van de netkous op het dek gebeurt met twee
opleggingen die zijn meegestort in de prefab-betonconstructie.
Hiervoor zijn doorvoerbuizen voor de verankering opgenomen
in het dek. Voor deze voorzieningen is meer constructiehoogte
nodig dan beschikbaar is in de standaarddwarsdoorsnede. De
architect heeft hiervoor een oplossing aangedragen door ter
plaatse van de twee bevestigingspunten het dek aan de onder-
zijde lokaal te verdikken en deze verdikking over een bepaalde
lengte 'weg te laten zinken' in het dek (foto 9).
De functie van de opleggingen is het opnemen van belastingen
en verschilverplaatsingen in zowel langs- als dwarsrichting.
Deze opleggingen worden spanningsvrij gemonteerd en nemen
zowel trek- als drukkrachten op ten gevolge van variabele
belastingen uit de netkous.
Aansluiting en ophanging trap
De aansluiting van de stalen trap op het dek vindt plaats door
middel van een bordes dat aan de zijkant van het dek wordt
gehangen (fig. 10). De gekromde vorm van dit bordes en de
? ProJEctgEgE vEns
project De Groene Verbinding
opdrachtgever Stadsregio Rotterdam
architect Marc Verheijen
aannemer Van der Horst Holding
directievoering Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam
engineering Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam
engineering prefab beton Ingenieursbureau LukassenBrokking
onderaannemer beton Van der Made
onderaannemer prefab beton Romein Beton
aanneemsom ? 9 211 000,-
bouwtijd april 2012 ? april 2014 (oplevering 1 mei 2014)
impressie Groene Verbinding www.youtube.com/
watch?v=VKmJHmC201k
Uniek gekromde vormen in prefab beton 6 2013
Reacties