C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwte chniekcement 2003 3 37Deze kokerconstructie met dak-structuur (fig. 1) is bedoeld om tevoorkomen dat eventueel vallen-debomenopdehslterechtzoudenkomen. Door de hsl in een tun-nelkoker te laten sporen, wordt deinname van de bosrand zoveelmogelijk beperkt (dit scheelt eenstrook bos van zeker 50 m breedteover de gehele lengte van de ko-ker) en kan na realisatie van dekoker opnieuw groen wordenaangeplant. Bovendien doet dekokerdienstalsgeluidsschermenzaldaardoordegeluidsoverlastalsgevolg van de autosnelweg terhoogte van het recreatiegebiedPeerdsbos met 10 dB worden te-ruggedrongen.Voor de doorgang van de hsl aandePeerdsboslaan,deHertendreefen de Elshoutbaan worden debruggen gedeeltelijk aangepast(fig. 2).A r c h i t e c t u u rDe koker ligt deels ingegraven, re-kening houdend met de bestaan-de bruggen en kruisende wegen.Aan de kant van de E19 zijn ope-ningen voorzien in de wand. Zebreken het monotone karaktervan de koker, maar hebben alsbelangrijkste voordeel dat daar-door de oppervlakte van de door-snede kon verminderen. Door dea?rodynamischeeffectenvankrui-sende treinen moet een geslotentunnel een minimale doorsnedevan ongeveer 150 m2 hebben.Doordeaanwezigheidvandeven-sters kon de doorsnede hier aan-zienlijk worden beperkt (fig. 3).De dakstructuur bestaat uit eenbalkenrooster om een voldoendestijf geheel te verkrijgen met mi-nimaal betonverbruik.Studie en berekeningshypothesenNaast de klassieke belastingen ishier tevens rekening gehoudenmet de impact van vallende bo-men op het dak van de koker.Gezien de lange levensduur vanhet kunstwerk werd gerekendmet hoogstammige bomen tot 50m. Deze kunnen vallen zonder ofmet breken op de bovenhoek vande tunnel of in een ander gevalontwortelenenvolledigophetdakvandekokerliggen.Dezekrachts-werking werd omgezet in hetbelastingsgeval van een horizon-tale puntlast van 137,16 kN en eenverticale puntlast van 28,17 kNaangrijpend op de bovenhoek vanTunnelen door het Peerdsbosir. M. Urban, NV TUC RAILir. J. Vyncke, NV Antwerpse BouwwerkenNa de kruising met het verkeersplein E19/A12, even ten noorden vanAntwerpen, volgt de hsl nauwgezet de autosnelweg E19 aan de westzijde totvoorbij de Nederlandse grens. In het gebied tussen het in- en uitrittencomplexKleine Bareel en de Elshoutbaan in Schoten, Peerdsbos genoemd, ligt de nieu-we spoorlijn in een 3160 m lange koker.1 | Door het Peerdsbos,waar bomen op despoorlijn terecht kunnenkomen, rijden de treinenin een koker met dak-constructie2 | Situatie ter plekke vanhet PeerdsbosC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwtechniekcement 2003 338de koker aan de kant van het bos.Aan deze kant wordt verder eenlijnlast ingegeven op het dak van50,99 kN/m over een lengte van4 m. Deze lasten worden gespreidovervierbalkenofeenbreedtevan6,4 m.U i t v o e r i n g e nw e r f o r g a n i s a t i eDe koker is opgebouwd uit motenvan 44 m lengte. De werforgani-satie is voorzien om ??n volledigemoot per week te bouwen met dehoofdtrein. Een tweede werktreinisvoorzienomeenhalvemootperweek te bouwen (foto 4, fig. 5).Naast de klassieke wand- en bo-demplaatbekistingverdientdebe-kisting van de dakplaat enige aan-dacht. Een speciaal op maat ge-maakte stalen bekisting werd inoverleg met de bekistingsleveran-cier ontworpen. Ze is opgebouwduit vier stalen tafelbekistingen eneen hydraulisch rij- en hefplat-form. Elke tafel bekist een halvedakplaat waartussen een speciaalopmaatgemaakteschoringwordtgeplaatst. Deze schoring bestaatuit acht kolommen en een plaatdie de opening tussen de tweetafels bekist (fig. 6, foto 7). Dezeondersteuning blijft gedurende28 dagen staan en laat toe de tafelsop een vroeger tijdstip te ver-plaatsen afhankelijk van de ver-harding van het beton (gemiddeld20N/mm2 opwerfkubussen).Hethydraulisch hefplatform is ook zogeconstrueerd dat deze onder-steuning eenvoudig kan wordenverplaatst.6A-A111351696114761x6372100x ?80097897002100989700400200600AA3 | Dwarsdoorsnede over detunnelkoker4 | Overzicht van gesteldewandwapening en wand-kisten in aansluiting opeen onderdoorgang.De wandbekisting wordtverplaatst in een speciaaldaartoe ontworpen,verrijdbaar hijsframeC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwte chniekcement 2003 3 392.3.4.5.6.7.8.9.1.1211212122 1moot 1 moot 2 moot 4moot 3 moot 51 2 3 41 2 3 41 2 3 45 | Fasering fundering en wanden1 fundering moot 1 ? zone 1 en 22 fundering moot 1 ? zone 3 en 43 wapening wanden moot 1 (gefaseerd)fundering moten 2 en 3 (gefaseerd)4 ter plaatse brengen kist 1 in zone 3 + betonnerenwapening wand moot 2 ? zone 45 ter plaatse brengen kist 2 in zone 1 + betonnerenwapening wand moot 2 ? zone 36 ter plaatse brengen kist 1 in zone 4 + betonnerenwapening wand moot 2 ? zone 27 ter plaatse brengen kist 2 in zone 2 + betonnerenwapening wand moot 2 ? zone 1fundering moot 4 (gefaseerd)8 verplaatsen kraan9 ter plaatse brengen kist 1 in zone 3 + betonnerenwapening wand moot 3 ? zone 46 | Fasering dakbekisting1 verwijderen stabilisatie2 werkvoorbereidingontkisten eerste halvetafel3 ontkisten eerste halvetafel4 werkvoorbereiding ver-plaatsen tafelkist5 verplaatsen halve tafel6 bekisten halve tafel7 stabiliseren halve tafel8 retour en veranderenvan richting rij-constructie9 ontkisten centraalstempel10 plaatsen centraal stem-pel11 stabiliseren centraalstempel12 ontkisten en verplaat-sen tweede halve tafel13 bekisten en plaatsentweede halve tafel14 definitieve stabilisatie15 betonneren147101325811143691215C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwtechniekcement 2003 3407 | Gerede en bekistedakmoten op rij8 | EindsituatieProjectgegevensopdrachtgever:NMBSdirectie:NV TUC RAILalgemene aannemer:THV Antwerpse Bouwwerken ? Maurice Delens ? Heijmans Aannemingendetailstudie tunnel:Studiebureau ir. E. Roefsleverancier bekistingen:Doka (wanden), Outinord (dak)
Reacties