O n d e r z o e k & t e c h n o l o g i eSp o o r we g b o u wEen spoorbaan is gewoonlijkopgebouwd uit een spoorraam-werk, bestaande uit spoorstavenen dwarsliggers, dat is ingebed ineen ballastbed. Het spoorraam-werk kan `zwemmen' in de bal-last, waardoor geen blijvend juis-te spoorligging is gewaarborgd.Dit probleem wordt groter naar-mate de snelheden en de aslas-ten hoger worden. Bij toepassingvan ballastspoor op hogesnel-heidslijnen ontstaat tevens hetprobleem dat ballastdeeltjes wor-den opgezogen door een passe-rende trein, vervolgens neerko-men op de spoorstaafkop en bijpassage van een volgende treinschade aan de spoorstaaf veroor-zaken.Bij toepassing van ballastspoorop een harde ondergrond zoalseen kunstwerk, bestaat grotekans op vergruizing van het bal-lastbed. Dit kan worden voorko-men door toepassing van ballast-matten, wat echter hoge kostenmet zich meebrengt.Vanwege bovengenoemde pro-blemen, het grote aantal kunst-werken en de matige bodemge-steldheid, wordt het Nederlandsedeel van de hogesnelheidslijnAmsterdam - Parijs, de HSL-Zuid, uitgevoerd als doorgaandkunstwerk met ballastloos spoor.I n v e n t a r i s a t i eDoor de Projectorganisatie HSL-Zuid is in het kader van de ont-wikkeling van een ballastlozespoorconstructie een inventarisa-tie gemaakt van bestaande bal-lastloze spoorconstructies in dewereld. Hieruit bleek dat hoge-snelheidslijnen steeds vaker metballastloos spoor worden uitge-voerd, aangezien steeds hogereeisen worden gesteld aan de lig-ging van het spoor en de beschik-bare tijd voor onderhoud steedsgeringer wordt. Op de Shinkansenhogesnelheidslijn in Japan ligt alruim 2000 km ballastloos spoor.In Duitsland is de hogesnel-heidslijn Hannover ? Berlijnvoor een groot deel als ballastloosspoor uitgevoerd en zal de nieu-we hogesnelheidslijn Keulen ?Frankfurt geheel van ballastloosspoor worden voorzien.In alle ballastloze spoorconstruc-ties speelt het materiaal betoneen grote rol. Voor de betonin-dustrie is dan ook een grote rolweggelegd bij het realiseren hier-van. Hierbij moet niet alleenworden gedacht aan het leverenen verwerken van vele kubiekemeters beton, maar tevens aande ontwikkeling van nieuwetechnieken, bijvoorbeeld omvoor Nederlandse begrippenlange spoorlijnen snel en methoge nauwkeurigheid aan teleggen.A r t i k e l e n s e r i eOm de Nederlandse betonwereldkennis te laten maken met dezeontwikkelingen, wordt in viernummers van Cement de huidigestand van zaken betreffendetoepassing van beton in despoorwegbouw inzichtelijk ge-maakt. Hiertoe zijn de ballast-loze spoorconstructies verdeeldin vier categorie?n:? prefab platenspoor;? dwarsliggersystemen;? rechtstreekse bevestiging vanspoorstaven op beton;? ingegoten spoorstaaf-constructie.In de vier publicaties wordt denadruk gelegd op spoorconstruc-ties die zijn ontwikkeld voor toe-passing op hogesnelheidslijnen.Aansluitend wordt in Cementnr. 6 1999 de actuele stand vanzaken over de ontwikkeling vanhet ballastloos spoor voor deHSL-Zuid behandeld. sToepassing van beton in despoorwegbouwing. R. Nawijn,ProjectorganisatieHSL-Zuid, NSRailinfrabeheerSysteemontwikkelingir. K.H. Oostermeijeren ir. K.A.M. Ingels,ProjectorganisatieHSL-Zuid, HollandRailconsultHet Nederlandse deel van de hogesnelheidslijn Amsterdam - Parijs, de HSL-Zuid, zal worden uitgevoerd als doorgaand kunstwerk met ballastloos spoor.Door de Projectorganisatie HSL-Zuid is een inventarisatie gemaakt vanbestaande ballastloze spoorconstructies in de wereld. Om de Nederlandsebetonwereld kennis te laten maken met deze ontwikkelingen, wordt in dekomende vier nummers van Cement de huidige stand van zaken betreffendetoepassing van beton in de spoorwegbouw inzichtelijk gemaakt.cement 1999 270Prefab platenspoorin Karlsfeld (D) natwintig jaar
Reacties