WONINGBOUW ALGEMEEN ONTWERPTERRASAPPARTEMENTEN INZOETERMEERLeek de hoogbouw van woningen tot voor kort weinig waardering vanbewoners te ondervinden, thans valt daarin een kentering waar tenemen. Toegesneden op een bepaalde doelgroep blijkt deze vorm vanwoningbouw populair. In Zoetermeer zijn in 1985 90 appartementenverdeeld over 8 bouwlagen in terrasvorm neergezet en momenteelwordt gewerkt aan de tweede fase die 104 appartementen omvat. Deconstructieve opzet is geheel in grote geprefabriceerde elementen metgelaste verbindingen.VOORBEREIDING, FABRICAGE EN MONTAGEir.A.G.M. van Paassen, Industri?le Bouwmaatschappij Elementum BV; MaassluisFabricageMet de fabricage van de betonelemen-bouwen hftopbouw. Het kortsluitenvan de inbreng door de diverse betrok-kenen moest in een tijdsbestek van on-geveer 3 maanden plaatshebben. Omeen indruk te geven: in het gebouw ko-men 316 verschillende betonelementenvoor en 24 soorten houten huiten-spouwbladen.Het gold als een uitdaging om binnenhetkadervan deverkoopprijzendiegel-den voor flatwoningen in de premie-Aregeling, terrasflats te ontwikkelen. Ge-zocht is naar een optimum tussen uiter-lijke verschijningsvorm, woningin-houd, kwaliteit en bouwkosten. In juli1984 stond het ontwerp definitief vast.Bij het ontwerpen is getracht koude-bruggen zoveel mogelijk te vermijden.Prefab beton dat in direct contact staatmet de buitenlucht is zoveel mogelijkgescheiden van het prefab skelet van dewoningen. De kolommen en portalenaan de voor- en achterzijde van het ge-bouw zijn niet aangestort aan het skeletvan de flats.In april 1984 werd Elementum BV Voorbereidingdoor de gemeente Zoetenneer uit- Nadat het definitieve ontwerp vast-genodigd om een invulling te geven stond, zijn in overleg met architect envoor een terrein nabij het centrum van constructeur principe-details vastge-Zoetermeer. Tot die tijd was het terrein legd. Voorafgaand aan de fabricage vanvrijgehouden voor scholenbouw, maar de elementen is veel voorbereidenddoor wijziging van het scholenbouw- werk verricht. Met name is er een af-plan kwam hetterrein beschikbaarvoor stemming nodig tussen het prefab be-woningbouw.De opdracht behelsdehet tonskelet inclusiefhet in schoon betonontwikkelen van een bouwplan in de uitgevoerde beton met de fundering,vorm van een terrasflat, om precies te houten spouwbladen, trappehuis-uit-zijn premie-A koopwoningen. Hetont-werpwerd opgedragenaan architecten- r----~---------------------------bureau Leo de Jonge uit Rotterdam.Projectarchitect is ir.T.ThJ.Remmers.Vanuitde filosofie van het fabriekmatigproduceren van grote elementen, zijnde schetsontwerpen beoordeeld.Corsmit Raadgevend Ingenieursbureauwerd aangewezen als constructeur.42 Cement 1986 nr. 12Om een ongestoorde montage te kun-nen waarborgen, was besloten de sier-betonelementen en de houten puien invooropslag op de bouwplaats te leggen.De casco-elementenwerdendirectvan-afde vrachtauto gemonteerd.De keuze van de montagekraan is ge-maakt op basisvan een studie naar ver-schillende varianten zoals capaciteit,hijssnelheid, verplaatsbaarheid en kos-ten. Vergeleken zijn de inzet van eenrailkraan met een hooggelegen bedie-ningscabine (bij de vroegere .flatbouwveelal gebruikt) en een rupskraan, pluseen aantal huurkranen. Gekozen is voorde rupskraan.De montageploeg bestond uit 10 man. waarin de volgende disciplines aanwe-zig waren: maatvoering, montage, ce-mentwerk en lassen. Bij de maatvoeringwerden alle hartlijnen en de hoogte vanonder af opgehaald. Vooral de hoogte-meting was kritischvanwege de schuinelijn van de betonnen kolommen aan denalIl. Naast het monteren waren er veelandere werkzaamheden te verrichten,SITUATIE 1 i ' I ' , , ..." bijvoorbeeld het lassenvan de construc-tieve koppelingen van destabiliteits-wanden en de verticale en horizontalekoppelingen van prefab elementen. Dehorizontalevoegen tussenvloerenwan-den werden mechanisch ondersabeldmet een zand-cementmengsel. De voe-gen tussen de vloerelementen boven debouwmuren werden aangestort, alsme-de de langsvoegen van de vloeren. Ookde nadentussendekolomkoppenmoes-ten worden aangegoten.
Reacties