? utiliteitsbouw ? algemeen ontwerp?In het centrum van Amstelveen wordt driftig gebouwd aan een nieuw stadshart. Rondomeen autovrij stadsplein komen winkels, horeca- en culturele voorzieningen. Om de auto'suit het zicht te krijgen en deze toch op korte afstand van alle voorzieningen te kunnen par-keren, isgekozen vooreen ondergrondse parkeergarage onderhetplein en de winkels. Degaragewordtgebouwd in een anderhalve hectaregrote bouwput. Om de bodem van deputwaterdicht te maken is in fasen 16 SOO m3onderwaterbeton gestort.STADSHARTAMSTELVEENAUTOLUWMETONDERWATERBETONHetnieuwe stadshart komt tot-stand na velejaren plannen maken. De doorbraak is vooreen grootdeel te danken aan devormingvaneen zogenoemd publiek privaat samenwer-kingsverband (PPS) van overheid en be-drijfsleven. De gemeente Amstelveen, MAB/Bouwfonds Nederlandse Gemeenten enBallast Nedam werken samen in de Stads-hart Amstelveen Ontwikkelingsmaatschap-P? (SAO).26De belangr?kste uitgangspunten voor hetontwikkelen van het nieuwe centrum z?n deuitbreiding van de culturele functie en vanhet aantal winkels, alsmede het cre?ren vaneen nieuwe samenhangende indeling vande openbare ruimte. Met het oog op de leef-baarheid vanhetgebied is gekozen voor eengefaseerde aanpak in combinatie met eensnelle uitvoering (foto 1).De eerste fase is voltooid met het gereedko-men van hetCobramuseum en hetVervoers-centrum. De locatie van hetstadshart, directnaast de afrit van de Ag op een belangrijkknooppunt van openbaar vervoer en auto-verkeer, garandeert een optimale bereik-baarheid (fig. 2). Onder het plein en de win-kels komt een parkeergarage die plaatsbiedt aan b?na duizend auto's. Op en rondhet nieuwe plein verr?zen in de komende ja-ren woningen (waaronder een 35 m hogewoontoren), kantoren, winkels, horeca- enculturele voorzieningen en een bibliotheek.Het stadshart zal in een latere fase nog wor-den uitgebreid met onder meer bebouwingaanhet Handelsplein en meteen stadspark.Een ondergrondse parkeergarage wordtvaak geassocieerd met een onprettige, don-kere omgeving. In dit stadshart is juist aandie sociale (on)veiligheid extra aandachtbesteed. Door de toepassing van lichtkoe-pels en kleuren is bereikt dat bezoekers zichook in de parkeergarage op hun gemak zuI-len voelen. Via drie ingangen, een helling-baan en een vide kan veel daglicht toetre-den. 's Avonds vormt de vide van de garageeen lichtstrook inhetplaveisel van het plein.CD Werk in uitvoering aan de parkeergara-ge onder het nieuwe stadshart in Amstel-veen. Linksonder het Gobramuseumfoto: Aerophoto Schiphol BVCEMENT1997/2o Projectsituatie februari 1997 ? Sondering ter plaatse van de bouwputFunderingBenodigd waren ongeveer 1800palen 400 x400 mm2, in lengte vari?rend van 14 tot 20m, waarvan 1000 palen een blijvende trek?functie hebben. De palen zijn heiend inge-bracht, aanvankelijk met een 062 diesel-blok. Uitde sondering (fig. 3) werd zwaar hei-werk verwacht (kalendermaat van 100). Ditbleek echter mee te vallen (kalendermaatgemiddeld 10). Daarom is vanwege de grof-heid in de kalender later overgestapt naareen 046 dieselblok.BouwputOnderzocht is wel/niet bemalen en ontgra-ven in droog/nat. Ook de lengte van de trek-palen is geoptimaliseerd. W?l bemalen re-duceert de lengte van de trekpalen. Resul-taat was dat de put (op de eerste meter na)volledig nat is ontgraven.Om het bouwproces te bespoedigen is debouwput opgedeeld in twee compartimen-ten, gescheiden door een damwand (foto 1).De extra damwandkosten wegen op tegende winst uit het sneller leegpompen van eenhalve bouwkuip ten opzichte van een helebouwkuip. De bouwfasering in de twee Com-partimenten geschiedt vrijwel geheel onaf-hankelijk van elkaar. De damwand is geheelvrijstaand aangebracht, tot 3,5 m onder deonderkantvan hetonderwaterbeton. ~CEMENTi997/2conusweerstand (p) in MN/m%. = Mpa ~ ~wrijvingsgetal lw/p)( 100 %2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 1098 1 6 5 4 3 2 1- 3mN. : - 3,97 m n.a.p.- 4f~--lil- 5v- I"'"- 6~ ~~> ..i>- 7 I:::~- 8 ~.~1-- ...i' ~~- 9 -.....ci.~~niOlc: -10:>!"t.- loS0-:.-:,;;+'-11E,c -12 < 50 m) wordt hier scheurvorming ver-wacht. Daarom z?n halverwege in deze vak-ken voorzieningen aangebracht die descheurvorming moeten inleiden (foto 4).Boven de verticale stalen plaat bevindt zicheeninjectieslang. Als deze wordt volge-pompt isde scheur dicht.De scheuren zijn ook inderdaad ter plaatsevan deze constructie opgetreden. ~Fase 1: Allereerst is een sleuf van 1,0 m x 0,5 m2gegraven, om dedamwandplanken te geleiden. Vervolgens is de damwand geheid.Daarna is aan de binnenkant van de damwand een 7 m brede strookontgraven tot een diepte van NAP - 5,0 m. In deze strook is langs dedamwand een drainsleuf gegraven. Daarop volgde de droge afgra-ving van het overige terrein tot deze diepte.Vervolgens werd een bemaling aangebracht (diepwelbronnen en re-tourleiding) en een gordingconstructie.Fase 2: Zodra de bemaling was gestart, werden groutankers ge-plaatst. Na verharding (ca. twee weken) konden deze worden afge"spannen. De spanningswaterstand onder de veenlaag was inmid-dels gezakt van NAP - 4,0 m tot NAP - 5,4 m.peil 3,84;' n.a~540+IIIIIIIIIIIII II II II IL..J201510IIIIIII II IL_...J"ZOOm ..,~~ i 4.70+n.a.D.\'r- ......-III I grondwa!"erstandI c.a. 4,70"'"n.a.p.IIIIIII IIi I'/// '/ "/ "/I iL-veentaagIIspannIngswaterstandIII onder ~enlaagII ca. 4,OO"'n.a.p.IIIIIIIII iafvoerleidingspanningsbemalingl I peil 3,84+n.a.p.5201510mv 4,OO+n.a.p.25 fase 1 25 fase 228 CEMENT1997/2470"'n.a.11.0()"'peil 3,84+n.a.~spanningswaterstandonder veenlaag verlaagdnaar 4.00" n.a,p.f---'1",,2.",,50,-+~iH---'----I1111 IIIIIIIIIIIIIIIIII IL_-.J151020peil 3,84+n.a.~veenlaagIIIIIIIIIIIIIII II II IL...JIIIr-------IIIIIIII20101525 fase 3 25 fase 4Fase 3: Daarna kon vanafeen ponton nat worden ontgraven van NAP- 5,0 rn tot NAP -11,0 rn. De waterstand werd door middel van water-suppietie op NAP - 5,4 rn gehandhaafd. Met een zandzuiger werd deput op NAP - 12,5 rn gebracht.De damwandkassen konden nu worden schoongespoten en de eer~ste fase slibzuigen volgde.Fase 4: In vak 1 konden nu de betonpalen worden geheid en kon debemaling tijdelijk worden uitgezet (nadat hetwaterpeil in de kuip wasverhoogd naar NAP - 4,0 m). Daarna volgde het heien in vak 2, enzo-voorts. De keerwand tussen vak 1 en vak 2 werd aangebracht en na-dat het heiwerk in vak 2 gereed was, kon de damwand tussen vak 2en vak 3 worden aangebracht.CEMENT1997/2 29? waterbouw ? uitvoeringstechniek ? bouwputten?I I J~ I.--I)I I Ivak 1,\ Slilb~zUlger . "t--damw~d ?1I(') 1C idamwandi !pont~nonderwaterbe~n I ? i! 11,4+n.a.p. . r--tussenscherm " . -I s'40+n.il.p.Jf?' ~T.?~I II II~ak 2 . II I .,...-- . -heLpontonit?1!2 . !. -Ir'.1 ! I.-f'-- 1-.12,5+~.a.p. tt?.I.-f'-- . '--'.1--- _.f.o---,--'j i' l.I . i.-~.i.-~~~. I-_. heiooontoo- - .!1 . -!i . . 1 - f-. - -bestaande belJouwlng "zaag and . III I 1 1 11 I I IEnkele betrokkenenArchitect: Atelier PROAannemer: Bouwcombinatie Stadshart Am-stelveen (Ballast Nedam/IGB)Constructeur: D3BNGrondwerk: Ballast Nedam Grond en WegenConstructeur bouwkuip: Ballast Nedam En-gineeringFundering: Ballast Nedam Funderingstech-niekLevering heipalen: Haitsma BetonLevering beton: Transportbeton/Mebin ? Werksituatie in de bouwput tijdens onderwaterbetonstort in vak 1Voortgang werkzaamhedenNadat de werkvloer is gestort, kan aanslui-tend de constructievloer (dik 300 mm) wor"den aangebracht. Deze vloer wordt monolietgestort. De scheurwijdte mag maximaal 0,15mm bedragen. Om scheurvorming zo gelijk-matig mogelijk te verdelen, worden kunst-stofvezeis toegevoegd. De complete vloerwordt in dertien storts gemaakt.Dan volgt de verdere opbouw van kolommenen verdiepingsvloeren en kan vervolgens debemaling worden stopgezet. Als de beganegrondvloergereed is, worden degroutankersontspannen en kan de gordingconstructieworden verwijderd.H.H.WapperomFase 5: De bemaling werd hervat. Nadat de bodem was op-geschoond, kon worden begonnen met het storten van onderwa-terbeton in de vakken 1 en 2 (fig. 6). In compartiment 1I werd hetrestant aan palen geheid en de keerwand tussen vak 3 en vak 4geplaatst.Na verharding werd compartiment I leeggepompt en werd het onder-waterbeton hier schoongemaakt.Fase 6: Na het koppensnellen van de palen werd een drainlaag vangrind aangebracht. Het lekwater kon nu worden weggepompt.I veenlaagi-----ttt---1111 IIIIIIIIIIIIIIIIII IL..J1085';'veenlaagIIIIIIIIIIL_-.lpeil 3,84+n.4P'1'.Jhirr-r-----.;=-- ~4...00..+.n.~a.II1zl..:;:;Z...;:;z...::;:;:.:.'W''F":;:;Z'r:.::;f'111'1'.I1 ''''''".I "".mv 4,00+n.a.p.5201510peil 3,84+n.a.Pl,.IfII"'---s-4Q--+~~---';==---4,",~=,,?r-n-.a-;.I ----...!!-t'IIIIII10,25-:-1140+mv 4,oo+n.a.p.520151025 fase 5 25 fase 630 CEMENT1997/2
Reacties