productinformatiecement 2000 6104Eind vorig jaar werd achterhet NS-station in Rijswijk deeerste parkeergarage in ge-bruik genomen, die geheel isopgebouwd uit de prefab be-tonnenelementenvanParksys.De hoofdaannemer was HBGUtiliteitsbouw. De garage telttwee verdiepingen, heeft eenvloeroppervlak van 2560 m2enwerd binnen negen weken inelkaar `gesleuteld'.Open constructieHet Parksys-systeem is uitste-kend te combineren met hetI.F.D.-kantorensysteem vanCD20 (zie Cement 1999, nr. 4,blz. 40-41). Het casco bestaatuit slanke, prefab-betonkolom-men (200 x 200 mm2) endemontabele vloerelementenvan het type `ribbenvloer'. Demassieve, voorgespannen pre-fab betonnen vloerelementenhebben een moduulmaat van16 x 2,5 m2. Hiermee kan eenkolomvrije, flexibel in te delenparkeerruimtewordengemaakt.Doordat de kolommen op eenafstand van h.o.h. 2500 mmzijn geplaatst, dichter op elkaardan gebruikelijk, kon de gevel-balk in de draagconstructievervallen. Hierdoor heeft degarage een open constructie.Door de ribben aan de uit-einden te verjongen, is nogmeeropenheidgecre?erdenkantot dertig procent meer dag-licht in de garage toetreden.Montage is kinderspelDe complete garage kanbinnen acht tot negen wekenworden opgeleverd. Met hetheiwerk zijn ruim twee wekengemoeid. De montage van defundering,draagkolommenende vloer vraagt drie weken ende afwerking nog eens twee.Op de heipalen worden vloer-oplegvlakken gestort, waarinstekeinden worden gelijmdvoor de montage van de prefabfunderingsbalken. De draag-kolommen worden met stek-eindendirectopdefunderings-balken gemonteerd. Omdat dedraagkolommen in de fabriekal voorzien zijn van oplegcon-soles (100 x 100 mm2) kunnende vloerplaten direct hieropwordenopgelegd.Kortepennenaan de consoles en sparingenin de vloerelementen vormende verbindingen. Deze verbin-dingen worden aangegoten,enerzijds om stabiliteit in hethorizontale vlak te brengen,anderzijds om de kolom tefixeren.Doordathethoekdetailisvoorzienvanwapening,wordthet afbrokkelen van ongewa-pend beton in de hoeken voor-komen.In de vloerplaat zijn alle voor-zieningen voor verlichting(bekabeling en verlichtings-armaturen) en hemelwater-Industrieel, flexibel ?n demontabelParksys, de parkeergarageuit een bouwdoosEen parkeergarage met een vrijvloeroppervlak zonder storendetussenkolommen, die je in eenrecordtijd kunt opbouwen enflexibel kunt indelen. Dat ismogelijk met het modulairesysteem Parksys van Beton Son.Het casco bestaat uit onder-houdsarme betonnen compo-nenten. Voor de afwerking kangekozen worden uit diverse gevel-aankledingen. Het elektrotechni-sche deel en de benodigde par-keerapparatuur (slagboom e.d.)zijn aangebracht in nauwesamenwerking met V.T.N.Het hoofdonderdeel van de Parksys parkeergarage is de demontabele vloerplaat, met een moduulmaat van 16 x 2,5 m2De vloerplaat wordt slechts op de vier hoeken opgelegd (oplegvlak 100 x 100 mm2)productinformatiecement 2000 6 105afvoer al ingestort. Bij demontage is het een kwestie vande bekabeling met stekkersdoorverbinden en het verlich-tingsdeel is gereed. In de vloer-plaat is een `stoeprand' ge?n-tegreerd, die dient als aanslagvoor de autobanden.Effici?nte exploitatieParksys is ontwikkeld vanuitde filosofie om naast een hoogparkeercomfort ook effici?nteexploitatiemogelijkhedentebie-den. Zo kan de garage moeite-loos 24 uur per dag toeganke-lijk zijn. Er is van alles gedaanaan de veiligheid. Automobi-listen krijgen pas toegang alsze een parkeerkaart hebben`getrokken' en voetgangerskunnen alleen naar binnen via`loopdeuren', die alleen open-gaan met deze parkeerkaart.De geparkeerde auto's zijn dusonbereikbaar voor ongewenstebezoekers.Aan de verlichting zijn hogeeisen gesteld en de transpa-rante trappenhuizen en glazenliften dragen bij aan de socialecontrole. Op elke verdieping isrechtstreeks contact met deportier mogelijk en alle par-keerdekken, in- en uitrittenworden bewaakt met videoca-mera's. Het parkeermanage-mentsysteem maakt het moge-lijk om vanaf elke willekeurigelocatie, 24 uur per dag meer-dere autoparken gelijktijdig tebeheren. Alle installaties, con-trole- en besturingssytemenzijn volledig afgestemd op de24-uurs economie. De bekabe-ling die hiervoor nodig is, is alfabrieksmatig in het cascoge?ntegreerd.Flexibel conceptDoordatdegaragekolomvrijis,is hij flexibel in te delen.Worden de auto's in de toe-komst breder of juist smaller,geen nood, de parkeervakkenkunnengemakkelijkinbreedteworden aangepast. Met eenvrije hoogte van 2,30 m is ookingespeeld op de trend datauto'ssteedshogerworden.Enals de behoefte aan parkeer-ruimte op de locatie verandert,kan de garage gemakkelijkworden aangepast. Hij is zelfste demonteren en op een an-dere plek weer opnieuw op tebouwen voor een vijfde van deinvesteringskosten.Kortom,eenparkeergarage van het systeemParksys kan door zijn aanpas-baarheid z'n hele levensduurvan vijftig jaar mee. Een goedvoorbeeldvanindustrieel,flexi-bel en demontabel bouwen. sJacqueline van RijnNa de uitvoering van het heiwerk worden de oplegvlakken op hoogte gestortDe funderingsbalken worden doorgekoppeld en de hemelwaterafvoer wordt op deriolering aangeslotenNa het stellen van de kolommen worden de vloeren gemonteerd De gerede parkeergarage bezit een optimale lichtinval
Reacties