OPENSTELLING TUNNELONDER DE NOORDOp zaterdag 25 januari 1992 zal de tunnel onder de rivier De Noord wordenopengesteld. Dank zij deze tunnel.zullen de verkeersstromen tussen hetRotterdamse havengebied en het achterland niet langer vastlopen in files voor debrug tussen Alblasserdam en Hendrik Ido Ambacht.Ter gelegenheid van de aanstaande openstelling een kort signalement over dezebijzondere tunnel.Bijzonder is deze Noord-tunneldoor de korte bouwtijd van..slechts drie jaar. Het contractvoor de bouw werd getekend op 13 de-cember 1988. Een goed jaar geledenwerd het laatste tunnelelement afge-zonken en binnenkort rijden er auto'sdoor de tunnel.De tunnel is ook in andere opzichtenbijzonder. De lay-out en vormgevingzijn erop gebaseerd dat het verkeer detunnel bij de nadering als een normaalonderdeel van de weg ervaart. Qua ont-werp en uitrusting is de tunnel geschiktgemaakt voor vervoer van gevaarlijkestoffen. In de oost-west geori?nteerdetunnel zijn bijzondere maatregelen ge-troffen voor ventilatie en de overgangvan licht naar donker is geregeld meteen lichtroosterconstructie. Op de wes-toever ligt een waterwingebied en aande oostkant maakt de op- en afrit deeluit van de dijkkruising. Voor de bedie~ning is gekozen voor een moderne cen-trale afstandsbediening.Wat deze tunnel mede speciaal maakt isde private samenwerking op het gebiedvan financiering en project-manage-ment. De Nederlandse staatheefteenfi-nancierings- en exploitatiecontract af-gesloten met de Exploitatiemaat-schappij Tunnel onder de Noord. In de-ze maatschappij nemen deelde Post-bank en de Soci?t? G?n?rale.Ookvoorhet projectmanagementis ge-kozen voor private samenwerking. Er is(vervolg van blz. 27)effici?nte wijze kunnen worden uitge-voerd.Tenopzichtvan gebruikelijke beschoei-ingsmethoden zoals damplanken endiepwanden, biedt vernageling hetvoordeel dat de techniek volledig tril-lingsvrij is, weinig gevoelig voor puin-en steenlagen, sneller uitvoerbaar en in28een overeenkomst aangegaan met TEC(Tunnel Engineering Consultants) vof,die wordt gevormd door Witteveen +Bos, DHV Milieu en Infrastructuur enHaskoning. Gekozenis vooreenorgani-satievorm waarbij medewerkers van debureaus en van de Rijkswaterstaat, on~der verantwoordelijkheid van TEC en-gineering enprojectbegeleidingverzor-gen. Het overall projectmanagementvan de oeververbinding berust bij deRijkswaterstaat.Een volgend bijzonder aspect van detunnel is de kwaliteitsborging. Het pro-jectbureau TEC moest niet alleen eensysteem onrwikkelenvoor de eigen ont-werp- en toezichtorganisatie, maar be-oordeelt en bewaakt ook - als onderdeelvan de toezichttaak - de kwali-teitsborgingvan de aannemer bij de uit-voering.Aannemervandeze tunnel is deKombinatie TunnelBouw (KTB) diebestaat uit Van Hattum enBlankevoort,Ballast-Nedam Betonen Waterbouw,Hollandse Beton- en Waterbouw enDirk Verstoep. Zowel TEC als KTBhebben kwaliteitsplannen opgesteld.Tot slot zij opgemerkt dat in Cement1991 nr. 9 een artikel is opgenomen vanir.WP.SJanssen, waarin nader op de bij-~ondere aspectenvan deze tunnelwordtmgegaan...het algemeen minder hinderlijkvoor deomgeving.Doordat de nagels korter zijn dangrondankers behoeft aan minder om-wonenden toestemming te worden ge-vraagd.Doordat de methode volledig trillings-vrij is, is de vernagelingstechniek uiter-mate geschikt voor de versteviging vanweinigstabiele taluds envoor hetherstelvan keermuren.In combinatie met cementinjectie on-der hoge druk is vernageling een vrijjonge techniek, die de komende jarennog een belangrijke ontwikkeling zaldoormaken.Cement 1992 nr. 1
Reacties