8200870 Ontwerpwedstrijd B2(80+50)-schuifDoor de toename van de aanvoer vanuit de IJssel en de stijgingvan de zeespiegel voldoen de sluizen in de Afsluitdijk niet meeraan de toekomstige eisen en zijn aan vervanging toe. Rijkswa-terstaat heeft hiervoor een plan ontwikkeld, waarbij is uitge-gaan van een stalen hefschuif. Een aantal studenten heeft inteamverband onderzocht wat de mogelijkheden zijn vanuitvoering in zeer-hogesterktebeton.OntwerpwedstrijdB2(80+50)-schuif1Het IJsselmeer bestaat sinds 28 mei 1932. Op die datum werddit deel van de Zuiderzee afgesloten door de afsluitdijk. Nietvolledig, want door de toevoer van water uit onder andere deIJssel is het noodzakelijk om het water in het IJsselmeer naar deWaddenzee te kunnen uitspuien. Andersom moet het zoutewater van de Waddenzee worden gekeerd. Om die reden zijn erdestijds twee sluiscomplexen aangelegd: de Lorentzsluizen ende Stevinsluizen. De sluizen volgen de getijden en gaan door-gaans tweemaal per dag open en dicht.1)De ontwerpwedstrijd werd georganiseerd in het kader van het 80-jarigbestaan van de Betonvereniging en de 50eBetondag in 2007.ontwerpwedstrijdOntwerpwedstrijd B2(80+50)-schuif 82008 71OntwerpuitgangspuntenOm de spuicapaciteit te vergroten zijn nieuwe sluizen noodza-kelijk. Rijkswaterstaat heeft na diverse studies naar onderandere milieueffecten, vispassage, landschappelijke inpassingen vormgeving de plaats van de extra spuisluis vastgesteld: tweekilometer ten westen van de bestaande sluizen. Het ontwerpgaat uit van een open spuisluis met een drempel op NAP-6,5 m en vijf openingen met ieder een breedte van 30 m.Hoewel in de voorstudies al bleek dat uitvoering in beton eenaantrekkelijke mogelijkheid was, is in het voorontwerp gekozenvoor een stalen hefschuif. Deze schuif heeft een gewicht van450 ton en bestaat uit constructiestaal voorzien van een alumi-nium deklaag als conserveringssysteem.In de ontwerpwedstrijd B2(80+50)-schuif1), uitgeschreven doorde Betonvereniging, is de vraag gesteld of een hefschuif vanzeer-hogesterktebeton een goed alternatief zou zijn voor destalen hefschuiven. Uitgangspunt was een stroomgatopeningvan 30 x 12 m. De enige beperking op de sterkteklasse was dathij realiseerbaar moest zijn. Verder gold dat geavanceerdewapeningsmaterialen, zoals die op basis van vezelversterktekunststoffen, waren toegestaan en de consequenties van deopleggingen goed moesten worden doordacht.Studenten van HBO's en TU's werden uitgedaagd met nieuwe,frisse idee?n te komen. Voor de prijsvraag werkte de Betonver-eniging nauw samen met RWS. RWS heeft de inzendingenserieus beoordeeld en neemt de uitkomsten mee in de verderevoorbereiding. Zo bestaat er zeker nog een kans dat hetontwerp in werkelijkheid ook gerealiseerd gaat worden. Deontwerpen zijn beoordeeld op de aspecten vormgeving, functi-onaliteit, duurzaamheid, originaliteit, kosten en uitvoerbaar-heid. De jury werd geleid door prof.dr.ir. Dick Hordijk enbestond verder uit vertegenwoordigers van RijkswaterstaatBouwdienst, ingenieursbureaus, aannemers en prefab-betonle-veranciers.In deze uitgave van Cement worden twee inzendingen behan-deld: de uiteindelijke winnaar en de winnaar van de originali-teitsprijs. De redactie21 Afsluitdijk, twee dagen voor de sluiting in 1932foto: BeeldbankVenW.nl, Rijkswaterstaat2 Stevinsluizen bij Den Oeverfoto: BeeldbankVenW.nl, Rijkswaterstaat
Reacties