Een van de meest in het oog springende kunstwerken in de Westrandweg is KW520. Het is een 3,3 km lange fly-over, die loopt vanaf de opritten bij Luvernes tot aan de aansluiting met de A10 bij de Coentunnel. Het is het langste landviaduct in Nederland. Het kunstwerk bestaat uit 84 steunpunten. In dit artikel worden deze steunpunten toegelicht.
themaKW520: Steunpunten6201122themaKW520:Een van de meest in het oog springende kunstwerken in de Westrandweg is KW520. Het is een3,3 km lange flyover, die loopt vanaf de opritten bijLuvernes tot aan de aansluiting met de A10 bij deCoentunnel. Het is het langste landviaduct in Nederland. Het kunstwerk bestaat uit 84 steunpunten.In dit artikel worden deze steunpunten toegelicht.KW520: Steunpunten 62011 231 De westrandweg splitstzich van af steunpunt 70 intwee armen foto: FotoMixSteunpunten1Taco Delhaas1)Combinatie WestpoortKW520: Steunpunten6201124s102thema2 Aansluiting bij Luvernes3 Overzicht van de steunpuntenontwerpaanpassingen hebben zich hier beperkt tot de keuzevan een trillingsarm fundatiesysteem en het achterlaten van dehulpdamwand om ongewenste zettingen van de persleiding tevoorkomen.Spoor Amsterdam ? Zaandam; steunpunt 11 t.m. 14De steunpunten 11 t.m. 14 liggen direct naast of tussen desporen. Tevens moest hier rekening worden gehouden mettwee toekomstige sporen. Alvorens de benodigde vergunningenbij ProRail aan te vragen zijn er ori?nterende gesprekkengeweest om te komen tot een realiseerbaar ontwerp. Debeperkte beschikbare ruimte en de beperkte bouwtijd hebbengeleid tot een innovatief ontwerp. Steunpunt 11 en 13 zijnLuvernes; steunpunt 1 t.m. 8Steunpunt 1 is een hooggelegen traditioneel gewapend land-hoofd op prefab-betonnen schoorpalen van 450 x 450 mm. Heteerste en tweede dek kruist de straat Luvernes. Steunpunten2 t.m. 8 bestaan uit een doorlopende poer op prefab-betonnenloodpalen van 450 x 450 mm en 3 kolommen ?1,50 m metdaarop een traditioneel gewapende betonbalk van circa 35,0 m.Het dek heeft hier nog niet de standaard breedte van circa 27,5m omdat we hier nog te doen hebben met de in- en uitvoegersvan Luvernes (foto 2). Samen met Dortmuiden zijn dit de enigetwee op- en afritten van de Westrandweg.Afvalwaterleiding Waternet; steunpunt 9 ? 10 en19 ? 20Ter plaatse van de steunpunten 9 en 10 ligt een persleiding vanWaternet, de zogenoemde A4-leiding. Deze persleiding van?1,80 m voert rond heel Amsterdam en sluit aan op de riool-waterzuivering Amsterdam West. Gezien de gevoeligheid vande leiding is er in de ontwerpfase een nauwe afstemming entoetsing geweest met Waternet. In het ontwerp is rekeninggehouden met de wensen van Waternet met betrekking tot debereikbaarheid van de leiding in geval van calamiteit. Dit heeftertoe geleid dat de poer van steunpunt 10 boven het maaiveldwordt aangelegd. Uiteindelijk wordt het maaiveld met lichtophoogmateriaal afgewerkt en ge?ntegreerd met de spoordijk.Langs de steunpunten 19 en 20 voert een gelijksoortige perslei-ding van ?1,50 m. Dit is de andere zijde van de ringleiding. De1) Taco Delhaas is HoofdOntwerp KunstwerkenWestrandweg voor Combi-natie Westpoort. Hij iswerkzaam bij zijn eigenbedrijf Plan3 Civiel Ingeni-eurs BV.2KW520: Steunpunten 62011 25Westpoorts103s102s102A10(richting Coentunnel)A10(richting knooppuntDe Nieuwe Meer)met paalfundatie. In het ontwerp zijn hier de grenzen opgezochten met beperkte omleggingen van bestaande leidingen warengeen concessies nodig aan de eenduidigheid van de vormgeving.Havenspoor/spoor TA; steunpunt 57 t.m. 69Bij deze steunpunten vormt zich een trechter. Hier scheert deWestrandweg op 18,0 m van de Millenniumtoren en loopt hijin de richting van de A10. Ook steunpunten 64 en 66 moestenals draaipoer worden uitgevoerd, door gebrek aan ruimte en deligging van de sporen.Intakking A10 steunpunt 70 t.m. 84Bij de laatste steunpunten gaat het om de intakking naar de A10.Al in zeer vroeg stadium van het ontwerpproces zijn de ontwerp-teams van de Coentunnel Compagnie CCY en Combinatie West-poort, begonnen met afstemmen. Gezien de complexiteit vanfasering van beide werken en de verschillende contractvormenzijn beide partijen gebaat bij een nauwe samenwerking. DeWestrandweg splitst zich vanaf steunpunt 70 in twee armen:knooppunt 70 t.m. 75 in het trac? Amsterdam ? Haarlem enknooppunt 70 t.m. 84 in het trac? Haarlem ? Amsterdam (foto 1).Om de fasering van CCY niet in de wielen te rijden is overeenge-komen de steunpunten 73 en 79 in tijd voor te trekken. Dit zijntwee forse portalen met een overspanning van circa 23,0 m.De steunpunten 71, 72, 74, 76 en 78 t.m. 83 zijn kleine pijler-balken, bij de uitvoering beter bekend als baby-pijlerbalk,zonder voorspanning. Bij de pijlerbalken 74, 82 en 83 moet ookeen draaipoer worden toegepast, omdat er dicht tegen denieuwe A10 aan gebouwd gaat worden. Hierdoor blijft de over-last beperkt en hoeven er geen concessies gedaan te worden aande beschikbaarheid van de A10.De landhoofden van steunpunten 75 en 84 worden op staalgefundeerd op een geogrid-constructie, het onderliggendezandpakket uit de jaren 60 biedt hier voldoende stabiliteit. portalen waarvan de pijlerbalk van steunpunt 13 haaks op despoorbaan is gebouwd en in een weekend is ingeschoven. Desteunpunten 12 en 14 zijn de eerste steunpunten die bestaan uiteen ??n-koloms ondersteunde voorgespannen pijlerbalk. Intotaal telt KW520 er 67. Om deze te kunnen realiseren zijn degedeeltelijke poer, de kolom evenals de pijlerbalk parallel aanhet spoor gebouwd. Na realisatie van de constructie, in eenbuitendienststelling, is deze op de gewenste positie gevijzeld.Ook voor ProRail was dit een nieuw concept.Lees meer over de oplossing voor deze steunpunten in hetartikel `Steunpunten bij het spoor'.Basisweg/Seineweg; steunpunt 15 t.m. 22De steunpunten 15 t.m. 22 zijn ??n-koloms ondersteunde voor-gespannen pijlerbalken, waarvan steunpunt 15 het hoogstepunt is van de Westrandweg: circa NAP +17,7 m.Havenspoor 25A; steunpunt 23 t.m. 53Hier begint de grote repetitie van het werk. Steunpunt 29 t.m.49 zijn identieke steunpunten, met wederom ??n-kolomsondersteunde voorgespannen pijlerbalken. De uitdaging zithem in de repetitie en het bewaren van de kwaliteit. Het dwarsvoorgespannen dek, bestaande uit prefab voorgespannenbetonnen liggers en stortstroken, moet na realisatie een vlakkebaan worden van ongeveer 1,0 km op circa NAP +12,40 m. Ditbetekent dat na de productie van de prefab ligger moet wordenbepaald of er bij de oplegging op de pijlerbalk nog gecorrigeerdmoet worden. Een nauwe samenwerking tussen productie,ontwerp en uitvoering is vereist.Havenspoor 25A/Radarweg; steunpunt 54 t.m. 56Hier ligt een knooppunt van kabels en leidingen. Dit heeft ertoegeleid dat er weinig tot geen ruimte is voor een poerconstructie3
Reacties