thema
Hoger, lichter, verder
8 2 0 08
4
thema
1
Hoger,
lichter, verder
Langzaam wordt duidelijk dat
elegantie van constructies niet weg
te denken is als het gaat om de
duurzaamheid, of wellicht beter
nog de 'houdbaarheid' van
constructies. Niet voor niets zijn
gebouwen als de Van Nelle fabriek
in Schiedam, het Glaspaleis in
Heerlen en het sanatorium De
Zonnestraal in Hilversum nooit
afgebroken maar aangepast aan
nieuwe functies. Vaak ook is het
investeren in een duurder materiaal
om daarmee een lichtere construc-
tie te krijgen een middel om de
totale kosten van het project te
drukken. In dit artikel wordt inge-
gaan op het construeren van een
aantal slanke en lichte constructies
met hoogwaardig beton en wordt
gepleit voor het oppakken van de
draad in Nederland.
Hoger, lichter, verder8 2 0 08
5
water-cementfactor [-]
druksterkte [MPa]
0,1
0
50
0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7
100
150
200
250
300
350 UHSB, 2008
HSB, 1990
NSB, 1970
NSB, 1950
2
In het midden van de jaren '80 van de vorige eeuw werd aan
een aantal leidende persoonlijkheden in de wereld van het
construeren in beton gevraagd aan te geven wat naar hun idee
de belangrijkste ontwikkelingen in de komende decennia
zouden zijn. Prof. John Breen, een vooraanstaand Amerikaanse
hoogleraar en ingenieur, gaf aan dat hij verwachtte dat de
betonsterkte in het jaar 2000 de grens van 200 N/mm
2 zou
overschrijden. Dat deze futuristische gedachte ooit werkelijk-
heid zou worden, werd niet waarschijnlijk geacht. Inmiddels is
veel veranderd. Figuur 2 toont de ontwikkeling van de beton-
druksterkte in de laatste decennia. Momenteel is een beton met
een kubusdruksterkte van 200 N/mm
2 geen uitzondering meer.
De ontwikkeling van NSB (normalesterktebeton) via HSB
(hogesterktebeton) naar UHSB (ultra-hogesterktebeton) is te
danken aan een aantal factoren: door de opkomst van moderne
superplastificeerders is het mogelijk goed verwerkbare meng-
sels te maken met veel lagere water-cementfactoren dan in de
voorliggende jaren. Verder is duidelijk geworden dat met een
geoptimaliseerde korrelopbouw, met verstandig gebruik van
vulstoffen, grote winst in sterkte kan worden bereikt. Door het
weglaten van de grove korrels, die tot hoge spanningsconcen-
traties leiden, en het toevoegen van korte staalvezels, ontstaat
een beton met zeer hoge sterkte en daarnaast taai gedrag. Een
op deze basis samengesteld beton wordt bovendien gekenmerkt
door grote duurzaamheid.
Hoogwaardig beton in de draagconstructie
van gebouwen
In het begin van de ontwikkeling van hogesterktebeton, waarbij
een karakteristieke druksterkte van 90 N/mm
2 het hoogst
bereikbare leek, was de vraag wat met dit materiaal zou kunnen
worden gedaan. Uitgaande van de hoge druksterkte is de direct
hieruit volgende conclusie dat slankere kolommen tot de meest
logische toepassingen behoren. Slanke kolommen zijn niet
alleen eleganter voor het interieur, ze vergroten ook het aantal
netto verhuurbare of verkoopbare vierkante meters. Hierdoor
wordt de méér-investering in het duurdere materiaal hoge-
sterktebeton gecompenseerd door een groter rendement. De
vraag naar slanke kolommen is vooral actueel in de hoogbouw,
waarbij de kolommen op de begane grond forse afmetingen
tonen. Ultra-hogesterktebeton was tot voor kort een materiaal dat bij voorkeur in de prefab-industrie werd gebruikt. De
gevoeligheid van de mengsels voor kleine veranderingen in de
samenstelling was er debet aan dat storten op de bouwplaats als
een risicovolle onderneming werd gezien. Inmiddels is men
erin geslaagd veel robuustere mengsels te ontwikkelen die ter
plaatse storten zonder noemenswaardige problemen mogelijk
maken. Voor een kantoorgebouw in Tokyo, het Park City
Musashi Kosugi Building (foto 1) met een totale hoogte van
203 m en 59 verdiepingen, werd een hoogwaardig betonmeng-
sel ontwikkeld, dat aan een aantal stringente eisen moest
voldoen. Het beton moest een karakteristieke sterkte van
150 N/mm
2 kunnen halen, het moest een hoge brandweerstand
hebben (geen spatten), er mochten geen stukken vanaf sprin-
gen bij bewegingen (aardbevingen) en tegelijkertijd moest de
vloeibaarheid hoog zijn voor een aanzienlijke periode, omdat
nooit helemaal zeker was hoeveel tijd na het aanmaken van het
mengsel gestort kon worden. Het ontwikkelde beton had een
water-cementfactor van 0,15. Het was samengesteld uit een
premix combinatie van silicafume en low-heat portlandcement,
die zo was opgebouwd dat tegelijkertijd een hoge sterkte en een
hoge vloeibaarheid werden bereikt. Twee superplastificeerders
werden gebruikt, waarvan er één naast een verhoging van de
vloeibaarheid een reducerende werking had op de autogene
krimp. Aan het mengsels werd een hoeveelheid van 40 kg/m
3
staalvezels toegevoegd met een treksterkte van 2000 N/mm
2.
Daarnaast bevatte het mengsel 2 kg/m
3 polypropyleenvezels ter
verhoging van de brandwerendheid. Het ultra-hogesterkte-
beton werd gebruikt voor het vervaardigen van een aantal
ongeschoorde raamwerken, die de hoofddraagconstructie van
het gebouw vormen. Om maximale weerstand tegen een aard-
bevingsbelasting te creëren werd een van de frames als 'super-
frame' uitgevoerd, waarbij van een grotere doorsnede werd
uitgegaan in combinatie met schokdempers. In de onderste
prof.dr.ir. Joost Walraven
TU Delft, fac. CiTG
1
Park City Musashi Kosugi:
hoogbouw van 203 m met ter
plaatse gestort beton in sterkte
klasse B150
2 Ontwikkeling van de beton
druksterkte sinds 1950
thema
Hoger, lichter, verder
8 2 0 08
6
3
3 Akiba Bridge in Tokyo in beton
sterkteklasse B120
4 Vergelijking tussen de gereali
seerde Akiba brug in beton
B120 (links) en een alternatief
ontwerp in beton B40 (rechts)
Slanke bruggen door hoogwaardig beton
Dat het niet persé noodzakelijk is om ultra-hogesterktebeton
toe te passen om een slanke constructie te krijgen is te zien in
foto 3. De foto toont de Akiba voetgangersbrug in het centrum
van Tokyo, die gebouwd is uit een beton met karakteristieke
druksterkte van 120 N/mm
2. De brug verbindt het lokale
station met het aangrenzende winkelcentrum. Hij loopt door
over een tussensteunpunt en heeft overspanningen van respec-
tievelijk 26 en 33 meter. De dragende balken zijn geprefabri-
ceerd en het bovendek is ter plaatse gestort. Het beton van het
bovendek behoort tot sterkteklasse B120. Het mengsel werd
ontwikkeld door dr. Kazunori Takada, in Nederland wel
bekend door het introduceren van zelfverdichtend beton
volgens de Japanse methode. Bijzonder aan dit beton, dat
Powercrete wordt genoemd, is dat de samenstelling van het
mengsel niet alleen is gericht op het behalen van voldoende
sterkte, maar ook op het reduceren van de autogene krimp, die
tot vroege scheurvorming zou kunnen leiden. Hiertoe werd
20% van het grind vervangen door een met water verzadigde
lichte toeslag. Dit idee is oorspronkelijk afkomstig van prof.
10 verdiepingen werden, vanwege het aardbevingsgevaar,
schuifvaste wanden aangebracht, gewapend met staal met lage
vloeispanning, waarmee een goede energiedissipatie mogelijk
is. Vóór de start van de bouw werd, naar goed Amerikaans
gebruik, een proefstort (mock-up) uitgevoerd. Hiertoe werd
een kolom met doorsnede van 1,30 m 2 en een forse wapening
op de bouwplaats vervaardigd. Het beton was tot twee uur na
de levering op de bouwplaats nog steeds uitstekend verwerk-
baar. De kolomdoorsnede bleek zeer homogeen gevuld te zijn.
Aan boorcylinders werd een sterkte gemeten van minimaal 175
N/mm
2 na 28 dagen. Het gebouw zal in 2009 worden opgele-
verd en is dan het hoogste gebouw van Tokyo.
Ook in Korea wordt inmiddels onderzoek verricht naar ultra-
hogesterktebeton dat voor ter plaatse storten in hoogbouwpro-
jecten geschikt is. Hierbij wordt gestreefd naar een sterkte van
200 N/mm
2 na 91 dagen. De sterkte van dit beton is na 28
dagen al 175 N/mm
2. Als proef werd 9 m 3 beton gestort in de
onderste kolommen van het in aanbouw zijnde winkelcentrum
Megapolis in Dong-an [2].
5 Uitbreiding van het vliegveld Haneda bij
Tokyo met een extra landingsbaan waarbij
het dek uit 200 000 m
2 ultrahogesterkte
beton bestaat
6 Gärtnerplatzbrücke in Kassel, Duitsland, in
aanbouw (2007)
Hoger, lichter, verder8 2 0 08
7
5 4
6
Een zeer grootschalige hybride constructie, waarbij een combi-
natie van hoogwaardige materialen is gebruikt, is de nieuwe
landingsbaan van het vliegveld Haneda bij Tokyo (fig. 5). De
landingsbaan is gedeeltelijk aangebracht op een kunstmatig
aangebracht grondlichaam in het water. Om de stroming van
het water niet te beïnvloeden moet een gedeelte van de baan
van ongeveer één km lang op een platformconstructie worden
aangebracht. Het dek van dit gedeelte van de baan bestaat uit
een rooster van stalen liggers met daarop betonnen platen uit
ultra-hogesterktebeton. In totaal 200 000 m
2 van het dek wordt
uitgevoerd in dit materiaal. Hiervoor zijn ongeveer 7000 gepre-
fabriceerde elementen nodig, met een afmeting van 7,8 x 3,6 m.
De platen worden aan elkaar verbonden via ter plaatse gestorte
voegen in ultra-hogesterktebeton. De gemiddelde betondruk-
sterkte van het gebruikte beton is 200 N/mm
2. Het dek rust op
stalen funderingspalen, die 70 m diep de grond in gaan. Het
bovenste gedeelte van de funderingspalen bestaat uit roestvast
stalen jackets waarin de stalen palen, enige meters onder water,
opgaan. De onderzijde van het stalen rooster is beschermd
door een laag titanium. De constructie is ontworpen voor een
schadevrije levensduur van 100 jaar. Het dek uit ultra-hoges-
terktebeton wordt aangebracht door een combinatie van drie
Reinhardt en werd door dr. Takada ingevoerd in Japan. Auto-
gene krimp ontstaat doordat bij hogesterktebeton, waarbij de
water-cementfactor zeer laag is, tijdens het hydrateren een
tekort aan water ontstaat dat tot krimp leidt. De met water
verzadigde lichtbetonkorrels zorgen voor een inwendige 'nabe-
handeling'. Daarnaast werd een hulpstof toegepast (10 kg/m
3)
die tot een zekere mate van expansie van het beton leidde,
alsmede een krimpreducerende hulpstof. Deze combinatie van
maatregelen leidde tot een reductie van de autogene krimp tot
ongeveer 30% van de normaal optredende waarde. De gemid-
delde sterkte van het beton was 130 N/mm
2 na 28 dagen en 150
N/mm
2 na 91 dagen. Door de toepassing van dit type beton
kan aanzienlijk slanker worden geconstrueerd. Figuur 4 toont
een vergelijking tussen de brug in Powercrete en een alternatief
ontwerp voor de brug in beton B40. Uit de vergelijking blijkt
dat de hoogte van de doorsnede door het gebruik van beton
B120 in plaats van B40, tot 65% kan worden teruggebracht. Om
architectonische redenen was dit een doorslaggevend argument.
Hybride constructies
Combinaties van materialen kunnen zeer interessante
constructies opleveren. Foto 6 toont een voetgangers-/fietsers-
brug in Kassel, Duitsland, die onlangs werd geopend. De brug
is een hybride constructie: de dragende constructie is een
stalen vakwerk, waarop een geprefabriceerd dek uit ultra-
hogesterktebeton is aangebracht. De sterkteklasse van de deke-
lementen is B165. Het beton is voorzien van 0,9 Vol.% staalve-
zels ø 0,15 mm en lengte 17 mm. De dekelementen zijn voorge-
spannen in dwarsrichting om voldoende draagvermogen op
buiging te realiseren. Bijzonder aan deze constructie is verder
dat de betonnen dekelementen (2 x 5 m) zijn gelijmd aan de
bovenrand van het stalen vakwerk en ook via lijm met elkaar
zijn verbonden. De lijmtechiek is verkozen boven een mechani-
sche oplossing voor de verbinding (bouten) omdat de dekele-
menten slechts 80 mm dik zijn. Op deze lijmverbinding is aan
de universiteit Kassel uitvoerig onderzoek verricht [3].
Momenteel vindt aan de TU München verder onderzoek naar
deze lijmtechniek plaats [4].
8000
4000 4000
1200
1900
Akiba brug (B120) normaal beton (B40)
thema
Hoger, lichter, verder
8 2 0 08
8
8
7
Verder onderzoek
Op veel plaatsen wordt onderzoek uitgevoerd om te komen tot
richtlijnen voor hoogwaardig beton. Fib-commissie TG 8.6 is
momenteel bezig deze richtlijnen op te stellen. Daarnaast loopt
nog veel onderzoek naar de eigenschappen van deze bijzondere
betonsoorten die licht en slank construeren mogelijk maken.
Dit bleek duidelijk uit twee recente congressen over hoogwaar-
dig beton, in Kassel (Duitsland) [5] en Tokyo [6]. Een aantal
zaken is nog volop in onderzoek, onder meer aan de TU Delft.
Figuur 8 toont de resultaten van een recent onderzoek naar het
effect van staalvezels op het afschuifdraagvermogen van liggers
met slanke lijven. Als de staalvezels als substituut voor beugels
zouden kunnen functioneren, zou de lijfdikte sterk kunnen
worden gereduceerd. In het kader van dit onderzoek werd
onder meer een serie van drie liggers getest. De liggers hadden
dezelfde T-vormige doorsnede met een lijfdikte van 50 mm en
werden onderworpen aan een driepunts buigproef.
grote aannemers, te weten Kajima, Obayashi en Taisei. De
platen zijn gedeeltelijk gestort in Ductal en gedeeltelijk uit
Sucqcem, een mengsel dat door Kajima werd ontwikkeld en
twee soorten staalvezels combineert (l = 22 mm en 15 mm).
De keuze voor het betonnen dek uit ultra-hogesterktebeton is
niet alleen ingegeven door duurzaamheidsoverwegingen. Een
belangrijke reden was ook de reductie van het gewicht. Door te
kiezen voor het ultra-hogesterktebeton in plaats van bijvoor-
beeld een B50 wordt een gewichtsreductie van 50% verkregen.
Deze reductie werkt sterk door op de totale kosten, vooral
vanwege de hoge kosten van het stalen draagrooster en de 70 m
lange stalen funderingsbuizen met roestvrij stalen jackets. Het
investeren in hoogwaardig beton leidt dus uiteindelijk tot een
besparing op de integrale kosten.
Balkons en trappen
Balkons en trappen kunnen zeer slank worden uitgevoerd als
gebruik wordt gemaakt van hoogwaardig vezelbeton in combi-
natie met traditioneel wapeningsstaal. Een voorbeeld is de trap-
constructie getoond in foto 7. Door de aanwezigheid van staal-
vezels vertoont het beton een zeer taai gedrag. Daardoor kan
traditioneel wapeningsstaal, ondanks een zeer kleine betondek-
king, goed worden verankerd. De radiale scheuren die bij het
uittrekken van de staven in de uiterste grenstoestand zouden
kunnen ontstaan blijven zeer fijn door de werking van de staal-
vezels. Daardoor kan bijzonder licht worden geconstrueerd en
ontstaat een bijzonder elegante constructie.
Een variant op het thema staalvezelbeton met traditionele wape-
ning zijn de balkons getoond in foto 9. Deze balkons zijn aan de
wand van het gebouw bevestigd via bouten. Dergelijke balkons
kunnen derhalve ook bij restauraties worden aangebracht.
7
Slanke spiraaltrap in gewapend ultrahoge
sterktebeton in Denemarken (foto: Arup) 8 Tests op afschuifdraagvermogen van drie
gewapende balken in beton B145. Het
beton van de bovenste balk bevat geen
staalvezels, de middelste balk bevat 0,8
Vol.% en de onderste 1,6 Vol.% staalvezels
9 Balkons uit gewapend hoogwaardig vezel
beton in Denemarken
(foto: Arup)
91 kN
340 kN
531 kN
Reacties