ir.f. de BoerNS, Infrastructuur Baanbouw enGrondmechanicair.E.J.HuidenNederhorst Grondtechniek BVir.B.KuiperNS, Infrastructuur, Betonbouwir.G.J.UdinkDirk Verstoep BVHet draagvermogen vanbuisschroefpalen onderzochtProefbelasting op buisschroefpalen te Utrecht CSAlgemeenInleiding.In 1986 moet het emplacement van Utrecht CS zijn uitgebreid met een extra perron en tweebijbehorende perronsporen, in verband met de inzet van nieuw intercity-materieel in verschil"lende treindiensten. Voor deze capaciteitsverruiming moet onder meer de uit 1974 daterenderijwielstalling wijken. Een nieuwe, ruimere rijwielstalling komt als kelder onder de nieuwesporen en is ingepast tussen de op staal gefundeerde Middentunnel en de op Tubexpalengefundeerde Noordertunnel (fig. 1).De risico's die het uitvoeren van heiwerken voor de aansluitende tunnels en perronoverkap-pingen met zich mee zou brengen, alsook de wens geluidsoverlast zoveel mogelijk te voor-komen, zijn belangrijke overwegingen geweest om een in de grond gevormd, geschroefdpaalsysteem onder de nieuwe kelder te kiezen. Andere overwegingen betroffen de sterkwisselende grondgesteldheid. In verband met de wens de bestaande opstallen zo lang mo-gelijk in gebruik te houden, zou pas in een laat stadium bodemonderzoek kunnen wordenuitgevoerd. Bij toepassing van een in de grond gevorrnde paalfundering kan de tijdsperiodetussen het uitvoeren van het bodemonderzoek, het vaststellen van de paalpuntniveau's ende daadwerkelijke uitvoering kort zijn.Het bestek is opgesteld door de afdeling Betonbouw van de Dienst van Infrastructuur vande NS; de afdeling Baanbouw en Grondmechanica verzorgde het grondmechanisch advies.Het bestek vermeldt dat de te bouwen kelder moet worden gefundeerd op 254 stuks in de\I I I I! I II itII I,I- jI~IIJ I lffiFflffiI ffifIffiI II----.~-+Jic-?lt -"-Ir.!1\1~(l~I ~I'1C '1C 11 lt" 11" :Mie. ... 1.. jt lt." ot it it ot lt lt ot lt 11 1< It ot 11? " ? ? 11 ot lt?]11llI11+ffi\ moot 8 moot 7 I moot 6 moot 5 moot 4 moot 3 moot 2 moot 1 I I ,,>.!fI lt '1C? lil lt lt 11" 11" lt" 1< 1< lt lt 11 4< lt 11 ? jt 1< It 1< .. 1
Reacties