Structural Concrete Vol. 25/3 (juni 2024) bevat een variatie aan papers. Van een selectie van de voor Cement-lezers meest interessante staat in dit artikel een Nederlandstalige samenvatting.
Het Centraal Station van Stuttgart wordt volledig verbouwd. Het oude kopstation wordt vervangen door een ondergronds doorgaand station. Vooral de nieuwe perronhal springt in het oog. Het is een van de meest veeleisende bouwprojecten ter wereld. Dit onder meer dankzij de hoge belastingen, de verhinderde vervormingen en de moeilijke funderingssituatie, maar vooral vanwege de complexe, dubbelgekromde geometrie van het dak (vervaardigd met wit beton).
Gezien de complexiteit waren de gebruikelijke normen ontoereikend. Daarom zijn innovatieve constructieberekeningen uitgevoerd met SOFiSTiK, op basis van verschillende EEM-modellen.
De wapening werd vooral bepaald op basis van het beheersen van de scheurvorming in het voegloze dak, dat star is verbonden aan de fundering. Spanningen in de constructie worden voornamelijk veroorzaakt door temperatuur- en krimpeffecten. Scheurwijdtes in de kelder moeten vanwege de waterdichtheid beperkt blijven tot 0,15 mm en die in het dak tot 0,2 mm.
Voor het effect van de aardbevingsbelasting op de ondergrondse constructie was het oordeel van experts nodig. Voor de uitvoering is een nieuwe digitale planningsmethodologie toegepast.
Het project heeft bijgedragen aan de kennis over hoe complexe geometrieën kunnen worden vervaardigd. Met een toenemende mate van automatisering in de bouw- en productiefase zullen de bouwkosten voor dergelijke ontwerpen blijven dalen. Hiermee worden vormen mogelijk, die meer zijn gericht zijn op het verminderen van materiaal- en grondstoffengebruik.
Challenges in structural design and execution: Stuttgart's new central station (SC 25/3, p. 1508 – 1527)
Door: Roland Bechmann, Angelika Schmid
Reacties