Gemeente Utrecht heeft plannen om een fietsbrug te realiseren over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug moet de verschillende fietsroutes tussen Leidsche Rijn en de stad aanzienlijk verkorten. In een afstudeerstudie is onderzocht of deze verbinding als boogbrug kan worden uitgevoerd in vezelversterkt ultra-hogesterktebeton. Auteurs:ing. reinalt Polinder, ing. Matthias Mast, ir. Rob Vergoossen (Royal HaskoningDHV)
thema
Fietsboogbrug in UHSB
6 2 0 12
44
thema
Fietsboogbrug
in UHSB
Gemeente Utrecht heeft plannen om een fietsbrug te realiseren over het Amsterdam-
Rijnkanaal. Deze brug moet de verschillende fietsroutes tussen Leidsche Rijn en de
stad aanzienlijk verkorten. In een afstudeerstudie is onderzocht of deze verbinding
als boogbrug kan worden uitgevoerd in vezelversterkt ultra-hogesterktebeton.
1
Constructieve en uitvoeringstechnische mogelijkheden vezelversterkt
ultra-hogesterktebeton voor fietsbrug
Studies naar fietsbrug
De geplande locatie voor de fietsbrug is vlakbij het hoofdkantoor
van Strukton, aan de Westkanaaldijk in Maarssen. Deze brug is als
uitgangspunt gekozen voor een afstudeerwerk aan de Hogeschool
Rotterdam, dat in dit artikel wordt gepresenteerd.
Als vervolg op de UHSB-casestudie 'Fietsbrug Nigtevecht',
eveneens een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, is voor deze
fietsbrug ook een ontwerp 'Het Oog' gemaakt door industrieel
ontwerper Rogier de la Rive Box. Dit ontwerp wordt besproken in
het artikel 'Eigen vormtaal dankzij UHSB', elders in deze uitgave. Rogier de la Rive Box over de afstudeerstudie:
"Het interessante van de studie van Reinalt Polinder en Matthias Mast is
dat hieruit het verschil in ontwerpbenadering zichtbaar wordt. Mijn
benadering gaat uit van de unieke kenmerken van UHSB, hun benade
-
ring van een 'archetype'. Doordat hun voorstel daardoor ook in staal zou
kunnen worden uitgevoerd, biedt het de mogelijkheid om beide materi-
alen met elkaar te vergelijken. Een belangrijk criterium voor de keuze
van UHSB is de kostprijs en met name de 'total cost of ownership' over
een periode van ? stel ? 50 jaar. Het zou dan ook zinvol kunnen zijn om
dezelfde analyse voor zowel dit materiaal als voor staal uit te voeren."
Fietsboogbrug in UHSB6 2 0 12
45
De afstudeerstudie heeft indicaties opgeleverd over de omvang,
inpassing en haalbaarheid van een boogbrug met een over
spanning van 100 m. Voor elk onderdeel van de boogbrug was
het toepassen van vezelversterkt ultrahogesterktebeton
(UHSB) het uitgangspunt.
Omschrijving materiaal en samenstelling
UHSB (of vvUHSB) is een hightech composiet materiaal, inter
nationaal bekend als Ultra High Performance Concrete
(UHPC) of Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete
(UHPFRC). Dankzij de verhoogde druksterkte, ongeveer
200 MPa, taaiheid en duurzaamheid is het een materiaal met
veel mogelijkheden.
Bij de uitgewerkte studie is uitgegaan van een mengsel van het
merk Ductal. Dit omdat dit al veelvuldig is toegepast en er
derhalve veel informatie over beschikbaar is. In tabel 1 staat de
samenstelling van het materiaal. Tabel 2 toont de mechanische
eigenschappen waarmee is gerekend. Deze komen overeen met
het rekenmodel zoals weergegeven in [1]. Romein Beton heeft
bij de Gooisebrug recent ervaring opgedaan met een goed
koper mengsel met een lagere druksterkte (ca. B150) [2].
Aangezien elementen van UHSB alleen onder geconditioneerde
omstandigheden kunnen worden gemaakt, bestaat de brug uit
prefab elementen.
Omschrijving ontwerp
Het ontwerp gaat uit van een plaatdek op dwarsdragers die met
hangstangen hangen aan twee onderling gekoppelde bogen. In
figuur 2 is een 3Dafbeelding van dit ontwerp weergegeven.
Plaatdek
Een plaatdek met een dikte van 300 mm is als brugdek toege
past. Dit plaatdek overspant in lengterichting en is centrisch voorgespannen. De horizontale component van de spatkracht
uit de boog wordt afgedragen op het plaatdek. Hierdoor
ontstaat een samenwerking tussen de boog en het dek. Als
gevolg daarvan verdelen de momenten zich over boog en dek.
De stijfheid van het dek is echter veel lager dan die van de
boog. Hierdoor trekt de boog het grootste gedeelte van het
moment (bij asymmetrische belasting) naar zich toe (fig. 3).
Als voorspanning in het dek zijn vijftien kabels toegepast,
opgebouwd uit 22 strengen Ø15,7. De 7draads strengen in
staalkwaliteit Y1860 hebben een doorsnede van 150 mm
2.
ing. Reinalt Polinder, ing. Matthias Mast
1),
ir. Rob Vergoossen
Royal HaskoningDHV 1 Fasering van de fietsboogbrug in UHSB: nadat
het dek is gebouwd en voorgespannen is,
worden de boogspanten op het dek gebouwd
2 3D-impressie van de brug over het Amsterdam-
Rijnkanaal
3 Momentenverdeling
1) Reinalt Polinder en Matthias Mast zijn afge-
studeerd met het onderzoek naar het toepas-
sen van vezelversterkt ultra-hogesterktebeton
in een fietsboogbrug aan de Hogeschool
Rotterdam, opleiding Civiele Techniek. In de
afstudeercommissie hadden zitting:
ing. M.A. Govers, ing. S.G. van Rosmalen,
ir. R.P.H. Vergoossen en ing. G.J. Verkerk.
Tabel 1 Samenstelling toegepast Ductal-mengsel
cement (kg/m 3) 710 kg/m 3
silica fume (kg/m 3) 230 kg/m 3
kwartspoeder (kg/m 3) 210 kg/m 3
zand 0-2 mm 1020 kg/m 3
staalvezels (lengte 13 mm) 156 kg/m 3 (2%)
plastificerende hulpstof 13 kg/m
3
water 140 l/m 3
soortelijke massa 2522 kg/m³
water-bindmiddelfactor 0,15
water-cementfactor 0,20 Tabel 2
Mechanische eigenschappen toegepast Ductal-mengsel
benaming symbool waarde
karakteristieke kubusdruksterkte f
ck;cube 200 N/mm 2
karakteristieke cilinderdruksterkte f ck 170 N/mm 2
rekenwaarde druksterkte f cd 113 N/mm 2
karakteristieke waarde maximale trekspanning f
ctk;0,05 8 N/mm 2
rekenwaarde treksterkte bij ontstaan eerste scheur f ctd1 5,3 N/mm 2
rekenwaarde treksterkte bij w = 0,30 mmf ctd2 6,4 Nmm 2
gemiddelde waarde elasticiteitsmodulus E cm 50 000 N/mm 2
rekenwaarde elasticiteitsmodulus E cd = fcd / ?c3 49 750 N/mm 2
partiële materiaalfactor ? bf 1,5
2
3
thema
Fietsboogbrug in UHSB
6 2 0 12
46
1 350
675 675
500
500
675 675
500
500
175 175
1 350
ankerplaat 440 x 440
Ø254
verstelbare verankering
TSR Stay Cable System
sparing t.b.v. spannen
hangstangen Ø225 Ø225
In figuur 5 is de verankering in de boog te zien. Er is een
gedeelte in de boog massief gemaakt om de verankering in aan
te kunnen brengen en de krachten op de boogdoorsnede af te
dragen. In de figuur staat tevens de aansluiting van een dwars
verband weergegeven.
Dwarsverbanden
Tussen de twee boogspanten worden in totaal negen dwars
verbanden geplaatst. Deze dwarsverbanden worden met
stekken en gains verbonden met de twee boogspanten.
Uitvoering
De brug, bestaande uit prefab elementen, kan bij de Meern
brug, tussen de A2 en het AmsterdamRijnkanaal, worden
geassembleerd. De volledig geassembleerde brug kan worden
ingevaren op de uiteindelijke plek van bestemming.
Eerst zal het dek worden geassembleerd. De opbouw van het
dek is weergegeven in figuur 7. De uiterste elementen die op
het landhoofd rusten, wijken af qua vorm. Dit omdat hier de
verankeringen van zowel de boog als het dek zijn aangebracht
(fig. 6).
Nadat het dek is geassembleerd, kan de voorspanning worden
aangebracht. Ten behoeve van de duurzaamheid van het voor
spanstaal zullen de prefab dekelementen, net als de boog
elementen, aan elkaar worden gelijmd.
Ter plaatse van de landhoofden komen de voorspanelementen
uit de boog 'samen' met de voorspanning in het dek. Om
ruimte te maken voor de voorspanning uit de boog zijn de
Dwarsdragers
De belastingen van het plaatdek worden afgedragen op geïnte
greerde dwarsdragers. Aan deze dwarsdragers zijn hangstangen
bevestigd. De dwarsbalken, met afmetingen 800 x 500 mm, zijn
behalve vezelversterkt ook traditioneel gewapend. Het materi
aal zou beter benut kunnen worden door slankere dimensies
toe te passen, maar er zijn minimumafmetingen nodig om de
hangstangen te kunnen verankeren.
Boogspanten
De overspanning van de boogbrug bedraagt 104 m. De hoogte
van de boogspanten ten opzichte van de booggeboorten is
26 m. De boogspanten zijn vierkante kokers met een uitwen
dige maat van 1350 mm (fig. 4). Per boogspant zijn tien
dezelfde elementen toegepast, waardoor een hoge repetitie van
de mal wordt gehaald. Doordat (buig)trekspanningen in de
boog optreden en omdat de boogelementen met elkaar moeten
worden verbonden, is voorspanning toegepast. In de koker zijn
acht kabels toegepast, opgebouwd uit twaalf strengen Ø15,7.
Hangstangen
Voor de hangstangen wordt een systeem van het bedrijf
Tensacciai toegepast. Dit systeem is het 'TSR Stay Cable
System'. De strengen die worden toegepast bestaan uit zeven
getordeerde draden (Y1860) met een nominale diameter van
15,7 mm en een oppervlakte van 150 mm
2. Er wordt een veran
kering toegepast waar twaalf strengen in kunnen worden
geplaatst. In de boogconstructie wordt een spanverankering
toegepast en in de dwarsbalken een blinde verankering.
4
5
Fietsboogbrug in UHSB6 2 0 12
47
30509210
12260
1730 860
870
300
570
4 Doorsnede van het boogspant
5 Verankering hangstangen in de boog
6 Dekelementen ter plaatse van het landhoofd
7 Bovenaanzicht dek
De hangstangen worden vanaf de boog voorgespannen. Dit
zorgt voor extra druk in de boog en een extra trekkracht in het
dek. In deze fase wordt nog steeds het hele dek ondersteund
om buigende momenten in het dek te voorkomen. Nadat de
volledige voorspankracht is aangebracht, zal de gehele onder
steuningsconstructie worden verwijderd.
Nadat de hangstangen zijn aangebracht, worden hekken
geplaatst aan de randen en wordt het brugdek gebruiksklaar
gemaakt. Hierbij wordt een laag van epoxy aangebracht voor
het rijdek. Asfalt hoeft niet te worden toegepast bij UHSB.
Leermomenten voor de praktijk
Optimaliseren benutten materiaal
De grootste uitdaging bij UHSB is hoe het materiaal het best
kan worden benut. Vanwege de kosten van het materiaal moet
worden voorkomen dat de hoge toelaatbare druksterkte niet
optimaal wordt benut. Dit speelt vooral bij op buiging belaste
elementen. Indien de vezels als wapening moeten functioneren,
of als traditionele wapening wordt toegepast, kan het materiaal
niet optimaal worden benut. Immers, druksterke is alleen van
belang in de drukzone. Dankzij de hoge toelaatbare druksterkte
kan de drukzone weliswaar klein worden, waardoor de
inwendige hefboomsarm groot wordt, maar dit effect is maar
minimaal.
ankerkoppen van de dekvoorspanning verder naar achter
geplaatst (fig. 8).
De toegepaste elementen zijn 7,3 m breed en circa 10 m lang.
Deze elementen zullen dan ook over water moeten worden
vervoerd. Een alternatief zou zijn de elementen in breedterich
ting smaller te maken zodat vervoer over de weg mogelijk is.
Deze mogelijkheid is niet uitgewerkt.
Nadat het dek is gebouwd en voorgespannen, worden de boog
spanten op het dek gebouwd (fig. 1). Het dek zal volledig
ondersteund worden, evenals de boogspanten. De onder
steuning onder het dek wordt pas verwijderd nadat de hele
brug klaar is.
Tussen de beide bogen worden negen dwarsverbindingen als
windverband gerealiseerd. Net zoals bij het dek worden de
boogelementen en de dwarsverbindingen prefab geleverd.
Gains en stekken worden gebruikt om de prefab boogelemen
ten met de dwarsverbanden te verbinden.
Nadat de boogelementen zijn geassembleerd, wordt de voor
spanning aangebracht. De boog wordt in eerste instantie
zodanig voorgespannen dat deze stabiel blijft wanneer de
ondersteuningsconstructie wordt verwijderd. Vervolgens
kunnen de hangstangen worden aangebracht; de verankeringen
zijn al in de boog meegestort.
6
7
thema
Fietsboogbrug in UHSB
6 2 0 12
48
300 150
150
8 Voorspanning ter plaatse
van het landhoofd
9 Door het spannen en de
boogvorm wordt de voor -
spanning naar beneden
getrokken
spanning. Een nadeel van deze oplossing is dat de hoge druk
sterkte van het materiaal niet optimaal wordt benut.
Het materiaal zou beter worden benut als de oppervlakte van
de doorsnede minder groot wordt en aan de binnenkant van de
koker externe voorspanning aangebracht kan worden. In dit
geval moet de voorspanning regelmatig goed worden bevestigd
met de koker. Door het spannen en de boogvorm wordt de
voorspanning namelijk naar beneden getrokken (fig. 9).
Een eventuele oplossing is het toepassen van rechte elementen
die samen een boog vormen. Deze oplossing is eerder toegepast
in Oostenrijk [3]. Door deze hoekelementen massief te maken,
wordt voorkomen dat de voorspandraden naar beneden
worden getrokken. Vanwege tijdgesprek in de afstudeerstudie is
deze variant niet verder onderzocht.
?
Een voor de hand liggende keuze is om voor te spannen. Het
nadeel hiervan is dat er veel voorspanning nodig is om een
grote druk aan te brengen. En vanwege de slanke constructie
kan de voorspanning maar beperkt excentrisch in het beton
worden aangebracht.
Trekspanningen in de boog
De normaalkracht in de boog ten gevolge van het eigen gewicht
is laag door de slankheid van het dek. Door asymmetrische
variabele belasting (fig. 3) ontstaan ook grote buigende
momenten in de boog. Als er ook relatief slanke boogspanten
worden toegepast, kunnen er gemakkelijk hoge (buig)trek
spanningen in de boog ontstaan.
De combinatie van drukkracht en moment (die omklapt van
teken) zorgt ervoor dat het nodig is voorspanning toe te
passen. Ook kan de doorsnede van de boog dusdanig worden
aangepast dat de trekspanningen worden verlaagd door een
hoger oppervlaktetraagheidsmoment en dus meer materiaal.
Bij het ontwerp is uitgegaan van een (centrisch) voorgespannen
boog. Vanwege de duurzaamheid van de voorspankabels is
ervoor gekozen de oppervlakte van de betondoorsnede zodanig
groot te maken dat er voldoende ruimte is voor deze voor
? LiteR atuuR
1 Ketel, H., Willemse, R., Rijen, P. van & Koolen, E., Rekenmodel VVUHSB.
Cement 2011/3.
2 Kok, A., Vaart, F. van der, Steen, G. van der, Gholizadeh Gonbadani,
A. & Overbeek, J., Slanke brug met ZHSB. Cement 2011/2.
3 Wapperom, H., Boogbrug in UHSB. Cement 2010/4.
4 Du Pon, M., (Door)startdocument Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal,
december 2010.
5 De la Rive Box, R., Het Oog: voorstel voor een fietsboogbrug over het
Amsterdam-Rijnkanaal, 2011.
8
9
Reacties