? bruggenbouw ? constructief ontwerp ? prefabricageing.H.De keersmaecker, Partek Ergon, LierSindsjuni 1995 rijden zowel de TGV als de Eurostar tussen Brussel en Lille op bestaande,'langzame' internationale lijnen (zie ook Cement1995, nr. 9). Begin 1998 zulien deze trei-nen op nieuwe hoge snelheidslljnen (HSL) de Europese hoofdstad bedienen.Omwillevan degroteurgentievan al de werken in verband metdeTGV opteerde men van bijhet begin voor een ver doorgedreven prefabricage:perrons,spoordekken, draagstructu?ren, etc. In dit artikel komen enkele van de sterkste staaltjes aan bod.EENSTERKSTAALTJEPREFABRICAGEPREFAB BRUGGEN VOOR DE TGV TUSSEN BRUSSEL EN LILLEOrn verschillende redenen kon men de reizi"gers moeilijk in het bestaande station ont-vangen. Vandaar dat de eerste stap de bouwvan een TGV-Terminal was. De meestspecta-culaire elementen bij de bouw van het sta-tion waren U-elementen van 120ton, waarinde HSL-sporen werden gemonteerd.Het station is zodanig ontworpen dat erbo-venop in een laterstadium een hotel met zesverdiepingen en een bureelgebouw kunnenworden gebouwd. De dakconstructie be-staat uit liggers van 2,30 m hoogte met eengewicht van 70 ton (foto 1 en fig. 2).OrganisatieDe directie van de werken werd door de Bel-gische Spoorwegen (NMBS) toevertrouwdaan een nieuw in het leven geroepen bouwdi-rectie, Tue Rail NV. Het HSL-traject werd inge"deeld in vakken, die ongeveer 20 km spooromvatten en waarbij alle bijbehorendekunstwerken in dezelfde aanbesteding zijnondergebracht.Sommige vakken omvatten een tiental brug-gen. Heel wat aannemers hebben dan ook'Tijdelijke Verenigingen' gevormd, omwillevan de omvang en de uitvoeringssnelheid.Zo komt het voor dat de grondwerken, deaanlegvan hetspoor en de kunstwerken van??n vak onder drie aannemers zijn verdeeld.In dergelijke vakken spreekt men van 'boven-bruggen' en 'onderbruggen'. Bij bovenbrug-gen rijdt het gewone verkeer over de HSL, bijonderbruggen is het juist andersom.Er zijn twee types bovenbruggen. Het eerstetype omvat standaard brugbalken in voorge-spannen beton en randliggers in U-vorm, dietevens dienst doen als kokers voor alle mo-gelijke leidingen (fig. 3 en foto 4). De brug-randen worden afgedekt met prefab borst-weringen in architectonisch beton. Dezeborstweringen zijn ontworpen om zijdelingsaanrijdingen te kunnen opnemen.Het tweede systeem is een nieuw soortplaatbrug en wordt vooral gebruikt waar debeschikbare vrije hoogte beperkt is (fig. 5).Deze bruggen bestaan uit naast elkaar lig-gende, platte, brede balken. De liggers heb-ben een uitgerekte, omgekeerde T-vorm en
Reacties