C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwcommunicatiecement 2002 526E?n van de instrumenten uit hetMeerjarenplan Bereikbaar NieuwCentrum is een opbreekvergun-ningensysteem voor het uitvoe-ren van werken in de openbareruimte. Deze opbreekvergunningisgebaseerdopdeAlgemenePoli-tieverordening (APV). Sinds 1995is het in de Haagse binnenstad enop de hoofdwegen daarbuiten al-leen nog toegestaan werkzaam-heden in de openbare ruimte uitte voeren met een vergunningvolgens artikel 6 van de APV. Ditartikel luidt als volgt:`Het is verboden zonder vergunningvan B&W een voorwerp op, in, overof boven de weg te plaatsen, aan tebrengen of te hebben, een weg aan teleggen, de verharding daarvan op tebreken, in een weg te graven of tespitten, de aard of breedte van dewegverharding te veranderen of an-derszins verandering te brengen inde wijze van aanleg van de weg.'Deze vergunning wordt verleendna een uitgebreide en deskundigetoetsing op verkeersveiligheid, dedoorstroming van het openbaarvervoer, de hulpverlenende dien-sten, het langzaam verkeer en hetautoverkeer. Tevens wordt geletop de gevolgen van een gelijktij-dige uitvoering van verschillendeprojecten. Ook om deze redenzullen nieuwbouwprojecten duszoveel mogelijk volgens planningmoeten worden uitgevoerd.Vanaf 1995 zijn in Den Haag voorruim 400 verschillende projectenin de binnenstad en op hoofdwe-gen elders in de stad, opbreekver-gunningen verleend.C o m m u n i c a t i eOverlast door bouwactiviteitenkan niet altijd helemaal wordenvoorkomen. De gemeente DenHaag doet er echter alles aan omdeze overlast zoveel mogelijk tebeperken. De sleutel hiervoor is:communicatie met de burgers.Daarom verstrekt de gemeenteDen Haag actuele informatie oververkeersmaatregelen bij weg-op-brekingen en bij evenementen.Zo kan men tijdig op de hoogtezijn van plekken in de stad waarhet verkeer wordt gehinderd enmen kent de daarbij horendealternatieve routes. Niets is ten-slotte vervelender dan onver-wacht stil te moeten staan omdateen weg is afgesloten.Om de communicatie goed te la-ten verlopen, hanteert het BureauBereikbaarheid daartoe de volgen-de middelen:? folders voor bezoekers van debinnenstad met een platte-grond waarop de belangrijksteroutes in en rond de binnen-stad zijn aangegeven, alsmedede openbare parkeergarages;? de websitewww.denhaag.nl/bereikbaar-heid. Op deze website kunnenbezoekers hun route vindenindien zij met de auto of hetopenbaar vervoer naar DenHaag komen. De plattegronduit de folder is ook hier tevinden met actuele informatieover wegopbrekingen enomleidingen;? een gratis abonnement opbulletins met actuele informa-tie over wegopbrekingen enomleidingen per e-mail (weke-lijks) en per fax (elke 2 weken).BovendienorganiseerthetBureauBereikbaarheid,afhankelijkvandeaard en omvang van het project,informatiebijeenkomsten voor debetrokkenen, er worden adver-tenties in dagbladen geplaatst, ofer worden posters gemaakt. Te-vens worden informatiebordenlangs de desbetreffende wegengeplaatst.E e n v o o r b e e l dBeginmei2000moestdeUtrecht-sebaan vanwege het funderen vaneen te maken gebouw boven degelijknamige baan tijdelijk in bei-de richtingen worden afgesloten.Voor de uitvoering van het werkwerden twee scenario's onder-zocht.Overlast beperken door vergunning en communicatie met de omgevingDen Haag: bereikbaartijdens de bouwing. S.J. Eijgenraam, Bureau S.E, Gouda*)*) Het artikel is gebaseerd op een interview met drs. R.C. Henkus, hoofd ProjectbureauBereikbaar Nieuw Centrum van de Dienst Stadsbeheer Den HaagIn Den Haag wordt de laatste jaren in hoog tempo gewerkt aan belangrijkevernieuwingen van de stad. Beeldbepalende projecten zijn onder meer hetgebied `De Resident', de nieuwe Koningstunnel bij het Centraal Station, de inaanbouw zijnde Hoftoren naast het Ministerie van VROM, de aanleg van hetSouterrain in de Grote Marktstraat (tramtunnel en parkeergarage) en de her-inrichting van het Rijswijkseplein.Een dergelijke veelheid aan nieuwbouw leidt in stedelijke gebieden nogal eenstot ernstige overlast voor verkeer en omgeving. In Den Haag heeft men dezeoverlast weten te beperken, mede doordat het gemeentebestuur in 1995het Meerjarenplan Bereikbaar Nieuw Centrum vaststelde. Dit meerjarenplanintroduceert een aantal nieuwe beleidsinstrumenten op het gebied van plan-ning, regelgeving en communicatie in het kader van de bereikbaarheid.C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBouwcommunicatiecement 2002 5 27In het eerste scenario zou deUtrechtsebaan gedurende tweeachtereenvolgende weekeindenvolledig worden afgesloten. Bo-vendien zou in dit scenario gedu-rende de eerste drie werkdagen,die aansluiten op deze weekein-den, in beide richtingen ??n rij-strook worden afgesloten. De an-dere rijstrook en de toe- en afritzouden dan openblijven.Het tweede scenario ging ervanuit de werkzaamheden te compri-meren tot ??n week, dus ??nweekeinde en vijf daarop aanslui-tende werkdagen. In dit scenariozou de Utrechtsebaan gedurendedie periode volledig, met inbegripvan de toe- en afritten, wordenafgesloten.In beide scenario's werd rekeninggehouden met enorme opstop-pingen, zowel binnen als buitende stad. Bij toepassing van hettweede scenario zou de verkeers-druk vermoedelijk groter zijn danbij het eerste scenario. Vanwegede verwachte verkeerschaos heers-te er een grote maatschappelijkeonrust.Gekozen werd voor het tweedescenario, vanwege de volgendevoordelen:? een kortere uitvoeringstijd(liever kort maar hevig, daneen langere tijd overlast);? het openbaar vervoer zou deeerste week, vanwege deschoolvakantie, meer capaci-teit bieden dan in de tweedeweek;? het verkeersbeeld in eenvakantieweek is meestalrustiger dan de periodendaarbuiten;? een volledige afsluiting gedu-rende ??n week is veel beterte communiceren dan meerafsluitingen binnen tweeweken, waarbij de weg eenaantal weekenddagen volledig,een aantal werkdagen half enenkele dagen niet wordt af-gesloten;? het hierboven genoemdeargument geldt ook voor detijdelijke bebording;? de noodzakelijke ondersteu-ning door politiepersoneel enmedewerkers vanuit de hand-havingsteams zou beperktblijven tot acht werkdagen,tegen tien dagen in het eerstescenario.Tot ieders verrassing vielen degevolgen van de afsluiting mee.Nergens was sprake van chaoti-sche taferelen. Wel was er op deomringende wegen bij tijd enwijle meer drukte dan normaal.Bij de gemeente kwamen geenklachten binnen van weggebrui-kers. Communicatie helpt dus!Dankzij het goede weer kon deUtrechtsebaan bovendien twaalfuur eerder dan gepland, wordenopengesteldvoorhetverkeer.Maareen dergelijk voordeel kun je nietop voorhand incalculeren. Werkzaamheden aan detrambaan op het Rijswijkseplein. Na het stellen en ophoogte brengen van detramrails volgt hetbetonneren
Reacties