Dit is het dertiende artikel in deze serie, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Patrick Winkel. Hij deelt zijn visie op het constructeursvak en vertelt over zijn ervaring tijdens zijn eerste projecten, de verbouwing van het hoofdkantoor van Eureko in Zeist.
De jonge constructeurde jonge constructeur6 2015ik bennaam ing. Patrick Winkel PMSE RCleeftijd 35 jaaropleiding HTS civiele techniek, Hogeschool Utrecht,aangevuld met Betonvereniging-opleiding PMSEafstudeerproject Zuidas Amsterdam bij IBAwerkgever Grontmij Nederland BVfunctie constructeurwerkzaam sinds 2005baan gekregen door detacheringbelangrijk in ontwikkeling toewijdingeerste project verbouwing hoofdkantoor Eureko(van o.a. Achmea) te Zeistrol bij eerste project constructeurPatrickWinkelMijn meningVerantwoordelijkheidToewijding als constructeur is noodzakelijk. Een opleidingalleen is niet genoeg, hoe goed die ook mag zijn. In de tien jaardat ik nu als constructeur werkzaam ben, heb ik gezien dat eengoede opleiding een stevige basis geeft. Maar het geeft nog niethet praktische inzicht om constructieve uitdagingen op telossen. Dat is alleen maar te leren door alles aan te pakken watop je pad komt. Dit betekent dat je ook minder leuke projectenmoet aanpakken of dat je lang aan een project werkt met veelherhaling. Uiteindelijk zul je deze investering terugverdienen.Voor mij heeft dit geresulteerd in een grote diversiteit aanprojecten: civiel, bouwkundig, geotechnisch, nieuw enbestaand, groot en klein. De kennis, kunde en ervaring voor aldit soort projecten is bij Grontmij ruimschoots aanwezig. Bijvragen is er altijd wel iemand die je kan helpen. Door dezediversiteit ben ik nu zeer breed inzetbaar ? en het is juist dezediversiteit in projecten die mij boeit.Daarnaast is toewijding ook noodzakelijk in je vakgebied. Er isaltijd wel een oplossing te vinden voor een complex, construc-tief probleem. Soms liggen ze niet voor de hand en heb je wattijd en inspiratie (en collega's) nodig om tot een oplossing tekomen. Het zoeken hiernaar is vaak uitdagend, waarbij passievoor het vak, geduld en creativiteit onontbeerlijk zijn. Hetvinden van deze oplossing is mijn ultieme doel.Daarbij heb je als constructeur veel verantwoordelijkheid. Wantjouw oplossingen moeten natuurlijk wel veilig zijn. De waarde-ring die wij voor ons werk krijgen, is te laag en staat niet inverhouding tot het belang ervan. Vaak wordt binnen projectengestuurd op tijd en geld. Daarbij wordt veiligheid als vanzelf-sprekend gesteld en niet als doel op zich. Maar als wij een grovefout maken, zal het waarschijnlijk goed fout gaan en zelfslevens in gevaar kunnen brengen. Dit moeten wij als construc-teur te allen tijde zien te voorkomen.Mijn projectSpoorzone DelftBij de spoortunnel in Delft wordt het gehele spoor inclusief hetstation ondergronds gebracht en verdubbeld tot vier sporen. Detunnel is ruim 2 km lang en is opgedeeld in meerdere delen. Inhet gedeelte in de Phoenixstraat worden strak tussen twee rijenhuizen twee tunnelbuizen gemaakt (voor elk twee treinen) eneen parkeergarage.De uitdaging van het project zit in de complexiteit, met nameals het gaat om de fasering en vervormingen. De spoortunnelvervangt het oude spoor in de historische binnenstad van Delft.Alle vervoerstromen in deze straat moeten tijdens de bouwdoorgang blijven vinden: treinverkeer, tramverkeer, autover-keer en natuurlijk de vele fietsers en voetgangers. Deze eis heeftdirecte consequenties voor de constructie omdat deze niet in??n keer kan worden gebouwd. Daarnaast zijn de meesteDe jonge constructeur 6 2015 811gebouwen in de Phoenixstraat op staal gefundeerd. Dit bete-kent dat vervormingen van de tunnel tijdens de bouw en hetgebruik beperkt moeten blijven, omdat deze direct gevolgenhebben voor de gebouwen ernaast.Om deze reden is gekozen voor de wanden-dakmethode.Hierbij worden diepwanden gebruikt met daartussen het dak.De diepwanden zorgen voor de verticale belastingafdracht ende horizontale stabiliteit in zowel de bouwfase als de gebruiks-fase. Het dak kan worden gebruikt als bouwweg. Onder het dakkan worden ontgraven om zo de vloer te kunnen maken. Enuiteindelijk wordt de buis gescheiden door een tussenwand,zodat twee afzonderlijke sporen kunnen worden aangebracht.De eerste buis is inmiddels klaar en in gebruik genomen. Nuwordt het huidige treinviaduct gesloopt, waarna op een verge-lijkbare manier de tweede tunnelbuis er tegenaan wordtgebouwd. De parkeergarage volgt daarna. Omdat er voldoenderuimte is op het dak van beide tunnelbuizen, kan de parkeerga-rage traditioneel worden gebouwd in een open bouwkuip. Welworden ook hier diepwanden gebruikt. Elke fase levert in prin-cipe een nieuwe constructie op: een nieuwe schematisering,een nieuw belastingsschema in verband met de diverse ontgra-vingen en gebruiken.Mijn rolTheorie in de praktijkGrontmij heeft de gehele engineering van de tunnel gedaan, inopdracht van de aannemerscombinatie CCL (CombinatieCrommeLijn). Zelf ben ik de gehele periode als constructeurwerkzaam geweest voor het gedeelte in de Phoenixstraat. Ikben gestart met het opzetten en uitwerken van het ontwerp. Devele faseringen zijn constructief uitvoerig bekeken, om een zogoed mogelijk ontwerp te kunnen maken binnen de gestelderandvoorwaarden. Hierbij wordt gelet op de consequenties vande nieuwe fasering voor het reeds gebouwde deel van detunnel. Om dit te bereiken, is veel overleg geweest met aanne-mer, senior constructeurs en projectleiders.Nadat het gehele ontwerp is uitgewerkt, ben ik verder gegaan methet uitwerken van het wapeningsontwerp van alle onderdelen vande tunnel. Hierbij is met name overleg geweest met de uitvoe-rende partijen. Diverse wijzigingen zijn doorgevoerd om deuitvoering te optimaliseren. Deze optimalisatieslag heeft gehol-pen om de theorie in de praktijk tot uitvoering te brengen. PROJECTGEGEVENSproject Spoorzone Delftopdrachtgever ProRailreferentieontwerp DHV, Witteveen+Bos en BenthemCrouwel Architektenopdrachtnemer Combinatie Crommelijn (CCL),bestaande uit CFE Nederland BV, Mobilis NV en DuraVermeer Groep NVuitvoeringsontwerp GrontmijRubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.Meer weten?Lees ook de artikelen`Tunneldwars door binnenstad'uit Cement2014/1 en`E?n tunnel, verschillende bouwmethoden'uit Betoniek Vakblad 2015/2.1 De nieuwe spoortunnel in Delft bijna gereed voor gebruik2 Ontgravingen ter plaatse van de spoortunnel2
Reacties