Dit is het vierde artikel in de serie De jonge constructeur, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Dennis van Kan. Hij deelt zijn mening over het constructeursvak en belicht een van zijn eerste projecten, de Tweede Coentunnel.
De jonge constructeurde jonge constructeur4201474Dennisvan KanMijn meningBelangrijke schakelIn mijn ogen moet een constructeur de schakel zijn tussende techniek en de opdrachtgever. De afgelopen jaren hebbennieuwe contractvormen zoals D&C en DBFM, een inhaalslaggemaakt ten aanzien van de traditionele contractvormen.Hiermee verandert ook de rol en het takenpakket van deconstructeur. Veel meer dan vroeger moet hij meedenken inhet ontwerpproces en wordt een actieve houding verwacht.Dit betekent dat de constructeur niet alleen berekeningenmoet maken, maar proactief de opdrachtgever ? gevraagden soms ongevraagd ? moet adviseren en informeren overde (on)mogelijkheden.Alleen door samenwerken kunnen nieuwe contractvormen hetwinnen van traditionele contracten. Winnen betekent hier eenresultaat boeken dat beter aansluit bij de eisen en wensen vande opdrachtgever, waardoor de gerealiseerde waarde groter is.Een beginnend constructeur kan de uitdaging aangaan omdeze samenwerking van nieuwe energie te voorzien. Hoe jedeze samenwerking tot een succes maakt, leer je niet tijdens destudie of van de ??n op de andere dag. Je leert in de praktijkdoor open te staan voor advies, kritiek en complimenten. Orenen ogen openhouden, luisteren naar de klant en kijken naar dewereld om je heen. Belangrijk is niet alleen te weten wat jedoet, maar ook kunnen uitleggen waarom je bepaalde(ontwerp)keuzen hebt gemaakt. Communiceren is om diereden cruciaal voor het succes van het ontwerp en voor hetproject.Mijn projectTweede CoentunnelDe Tweede Coentunnel is onderdeel van het grotere projectCapaciteitsuitbreiding Coentunnel, dat als doel heeft de door-stroming van het verkeer rondom Amsterdam te verbeteren.De Tweede Coentunnel heeft een totale lengte van 1270 m enkan grofweg in vijf delen worden opgedeeld:- Noordelijke toerit (183 m), een open tunnelbak;- Overgangsconstructie (50 m), een gesloten tunnel;- Zinktunnel (714 m);- Overgangsconstructie (50 m), een gesloten tunnel; en- Zuidelijke toerit (273 m), een open tunnelbak.In de doorsnede zijn twee autobuizen en een middentunnelka-naal aanwezig. De tunnelbuizen zijn asymmetrisch uitgevoerd.Het bijzondere aan deze tunnel is dat hij is ontworpen opextreme belastingen, zowel tijdens de bouwfase als in deik bennaam ir. Dennis van Kanleeftijd 30 jaaropleiding TU Delft, CivieleTechniek, BuildingEngineering / Structural Designafstudeerproject ondergronds congrescentrum onderhet Malieveld in Den Haagbedrijf ARCADIS, divisie Mobiliteitfunctie ontwerperwerkzaam sinds juni 2009baan gekregen door stagebelangrijk in ontwikkeling Coen van derVliet, MarcelVlaar, beiden ARCADISeerste project A12 Lunetten-Veenendaalrol bij eerste project constructeurDe jonge constructeur 7542014Rubriek`De jongeconstructeur'Dit is het vierde artikel in de serie De jongeconstructeur. In deze rubriek maken we kennismet een jonge constructeur. Hij deelt zijn meningover het vak en belicht een van zijn eerste projec-ten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwer-king met YouCon, de vereniging van, voor en doorjonge constructeurs.gebruiksfase (zie ook Cement 2013/4 en 2013/5, `Ontworpen opextremen'). Het zinkgedeelte is opgebouwd uit vier tunnelele-menten die bestaan uit zeven moten van 25,5 m. De tunnelele-menten zijn in Barendrecht gebouwd en over zee naar Amster-dam getransporteerd. In de berekening is tijdens de transport-fase (foto 1) gerekend op een golfbelasting en in de evenwichts-berekening is rekening gehouden met het verschil in soortelijkemassa van zout- en zoetwater. In de gebruiksfase is gerekendmet de belasting voortkomend uit een zinkend zeeschip en eenvallend anker. Het is de eerste tunnel in Nederland die op dezeextreme belasting is berekend.Om de belastingen tijdens transport- en gebruiksfase op tekunnen nemen, zijn de moten en elementen met elkaar verbon-den door zowel horizontale als verticale tanden (foto 2). Op ditmoment is de tunnel opengesteld voor verkeer en ligt hetdiepste gedeelte van de tunnel 16 m onder de waterspiegel.Mijn rolKopschot enkamelenbultIn het project heb ik mij beziggehouden met het ontwerpenvan de kopschotten voor transport en de `kamelenbult'. Hetkopschot is benodigd om de tunnel af te sluiten zodat hetelement kan worden getransporteerd. Het bestaat uit stalenprofielen die met deuvels zijn gekoppeld aan de betonnenwand. Om een waterdichte constructie te verkrijgen, is descheurwijdte beperkt in combinatie met een minimaal vereistehoogte van de drukzone. De kamelenbult is een discontinu?teitvan de doorsnede ter plaatse van de ventilatoren. Om aan de eisvan het profiel van vrije ruimte te voldoen, is de doorsnede vande tunnel plaatselijk aangepast. Dit betekent dat er in lengte-richting van de tunnel een knik in het dak van de tunnel zit. Debenodigde voorspanning in lengterichting leidde ter plaatsevan de knik tot spatkrachten die zijn opgevangen door beugels.De belangrijkste les die ik de afgelopen jaren en ook in ditproject heb geleerd, is blijven communiceren en samenwerken,niet enkel intern maar ook extern. Alleen dan is het mogelijkom gerichte stappen te maken naar het eindresultaat. proJectgegevensproject capaciteitsuitbreiding coentunnelopdrachtgever Rijkswaterstaatontwerp, realisatie, onderhoud en financiering coentunnelcompany, consortium van ARcADIS, Besix, cFE, Dredging International,Dura Vermeer, tBI Bouw en Vinci Grands Projects (DBFm-contract)uitvoering coentunnel construction, samenwerkingsverband vanbouwbedrijven Besix, cFE, Dredging International, Dura Vermeer,tBI Bouw, Vinci construction en croon Electrotechniekoplevering start ontwerp: 2008, afzinken tunnelelementen: 2011,ingebruikname: 20131 Afzinken van ??n van de tunnelelementen2 wapening van de verticale tand12
Reacties