De'Hannover Messe'1957(II)*Vol-automatische steentrilmachine, Ulrich-Waimer/EsslingenDoor de machinefabriek Ulrich-Waimer werd op deze Messe eennieuw geconstrueerde steentrilmachine ge?xposeerd, die--in ver-gelijking met de in voorgaande jaren door deze fabriek ontwik-kelde machines-- op verschillende punten is gewijzigd en daar-door kennelijk is verbeterd.Deze machine werkt vol-automatisch, d.w.z. dat er na het in-schakelen geen bedieningsman meer nodig is. De werking ge-schiedt geheel olie-hydraulisch, waarbij de bewegende delend i reet door oliecilinders worden aangedreven. Door deze directeaandrijving is het aantal bewegende delen beperkt, zodat de kansop vervuiling en abnormale slijtage sterk is verminderd. Boven-dien is daardoor de gehele machine enigszins gedrongen en dussteviger geworden (foto I). De grootte van de stempeldruk is bijdit type in te stellen van 200--2 000 kg. De tril verdichting ge-schiedt door gerichte trillingen, die door ingebouwde zgn. tegen-loopvibratoren worden opgewekt.foto 2. schakelbord van de steentrilmachine van foto IHet schakelbord met drukknoppen en schakelaars (foto 2), waar-mee de machine wordt ingesteld en geregeld, is op een afzonder-lijke schakelkast gemonteerd, zodat deze op iedere gewensteplaats in de fabriekruimte kan worden aangebracht.In de schakelkast bevindt zich de pomp, die de benodigde oliedruklevert. De verbinding tussen pomp en oliecilinders wordt ver-kregen door olieleidingen.Betonnen weegbruggen, Pfister/AugsburgOp de stand van de Augsburger fabriek van weegwerktuigen wasonder meer een verkleind model van een betonnen weegbrug ge-?xposeerd. Bij dergelijke constructies, die reeds enige jaren zo-wel voor het wegen van vrachtauto's e.d. als voor het wegen vanspoorweg wagons met goede resultaten worden toegepast, zijn deweegkelder en de rijvloer van beton vervaardigd (fig. 3 en 4).De betonnen rijvloer wordt gestort na het aanbrengen van deweeginrichting in de betonnen kelder. Bij autoweegbruggen isde betonplaat gewoonlijk van een slijtvaste deklaag voorzien; bijspoorweegbruggen worden uiteraard rails aangebracht. Deranden zijn meestal met ingebetonneerde L-profielen verstevigd.De op deze wijze verkregen goede afsluiting tussen vloerplaat enkelderwand geeft de metalen delen van de weeginrichting eenuitstekende bescherming tegen de inwerking van weersinvloeden,zodat de onderhouds- en reparatiekosten in belangrijke mateworden verminderd.Het betrekkelijk grote gewicht van de betonplaat heeft het voor-deel, dat schokken e.d. worden gedempt.De betonplaten bij autoweegbruggen zijn 6x2,6 m2--15x3,5 m2voor een weegvermogen van 15--501. Voor het wegen van vracht-wagens met aanhangers maakt men gebruik van een dubbeleweegbrug, waarvan de weegresultaten zijn gecombineerd.De betonplaten van spoorwegweegbruggen zijn 7--13 m langvoor een weegvermogen van 50--80 t.De toepassing van voorgespannen beton kan tot een gewichts-besparing van 35--40% leiden.Hoogfrequente trilnaalden met ingebouwde motor,Wacker/M?nchenBij deze Wacker H.F.-trilnaalden (foto 5) is de trilmotor in denaald aangebracht, zodat een afzonderlijke aandrijfmotor en eenflexibele as niet aanwezig zijn. Een kleine omvormer zorgt vooreen (ongevaarlijke) spanning van 48 V. Het aantal trillingen/min.bedraagt 9 000--12 000. Bij een naalddiameter van resp. 50, 70 en100 mm is het gewicht resp. 8, 17 en 20 kg. De verdichtings-capaciteit bedraagt resp. 15, 20 en 35 m3/h. Met deze kleine serietrilnaalden kunnen zowel betonconstructies met dichte wapening(kolommen, funderingen e.d.) als massabeton intensief wordenverdicht.foto 5. toepassing van een H.F.-trilnaald bij dichte wapeningTrilplaat met verwisselbare trilbodem, Wacker/M?nchenVoor het verdichten van betonnen vloeren, kantstroken e.d. kaneen Wocker-combinatie-trilplaat (foto 6) worden gebruikt meteen trilbodem van 40 50 cm2, 50 50 cm2of 50 60 cm2(afhanke-lijk van de aard van de werkzaamheden). Het verwisselen van detrilbodems kan op zeer eenvoudige en snelle wijze geschieden.De l3/4-pk benzinemotor levert 4500 trillingen per minuut en eencentrifugaalkracht van 650 kg. Het brandstofverbruik bedraagt ca.0,9 liter/h. Deze trilplaat, die een gewicht van ca. 55 kg bezit,wordt door ??n man bediend.Opstelling betonspeciemenger zonder graafwerk, Ulrich-Waimer/EsslingenBij het opstellen van een betonspeciemenger op de bouwplaatsdient men gewoonlijk voor het plaatsen van de ophaalinrichtingen de afweegsilo een put te graven, waarvan de wanden in veelfoto 6. trilplaat met drie verwisselbare trilbodemsgevallen gestut moeten worden. De extra kosten, die hieraan zijnverbonden, en de moeilijkheden, die bij de aanwezigheid vanondergrondse leidingen, in rotsgrond of bij hoge grondwaterstandworden ondervonden, hebben geleid tot de ontwikkeling /anandere opstellingsmethoden. Bij de geoctrooieerde Waimer-methode (fig. 7) maakt men gebruik van een Waimer vrije-val-menger, die niet van een ophaalinrichting met ophaalbak is voor-zien, doch van een afweegtrechter. Desgewenst kan het twee-wielige onderstel worden verwijderd. Met behulp van een sleep-schop, waarvan het Herwerk op de menger is geplaatst, wordende toeslagmaterialen in de afweegtrechter gebracht. Om op dehoogte van de trechterrand te kunnen komen wordt eventueeleerst een hellende vloer geplaatst, waarop de materialen wordenopgeslagen. Het cement wordt op de gebruikelijke wijze vanuitde cementsilo in de menger gevoerd. Door het ontbreken vaneen ophaalbak met ophaalinrichting kunnen de toeslagmaterialendicht bij de menger worden opgeslagen, wat vooral op bouw-werken met beperkte ruimte van groot belang is. Uiteraardwordt de gehele opstelling nog veel eenvoudiger indien gebruikkan worden gemaakt van een natuurlijke of kunstmatige terrein-helling.Pleistermachines, UNUS-Maschinenvertriebs GmbH/Frank-furt a.M.Deze pleistermachines (foto 8) worden toegepast voor het me-chanisch verdichten, pleisteren en afwerken van betonvloeren,slijtvaste deklagen e.d. Zij zijn voorzien van vier pleisterspanen,die door een benzine- of een elektromotor worden aangedreven.De drie standaardmodellen hebben een motor van resp. 1,5, 2,5en 6,2 pk. De metalen beschermring heeft daarbij een diametervan resp. 62, 87 en 107 cm. Door deze beschermring kan men hetbetonoppervlak tot op ca. 2 cm van wanden, kolommen e.d. be-werken. Het gewicht van de drie genoemde modellen bedraagtresp. 41,61 en 98 kg. De verdichting van het beton geschiedt doorde combinatie van machinegewicht en motor-trillingen. De spa-nen, die verstelbaar zijn, worden zowel voor verdichten alsvoor pleisteren gebruikt. De gashandle bevindt zich aan derechterhandgreep.318 Cement9(1957)Nr.7-8Hydraulische tegel pers, DO RA-Werk/ErdmannhausenMet deze machine (foto 9), die volgens het zgn. schuiftafelprincipewerkt, worden betontegels (met afmetingen van 15x15 cm--30x30 cm) hydraulisch geperst met een uurproduktie van 100--200 tegels (afhankelijk van het formaat). De machine is aan tweekanten van een zgn. werktafel voorzien, zodat de bediening doortwee man kan geschieden. Nadat op een van de werktafels eenvormraam met bodemplaat is geplaatst, kan deze mal worden ge-vuld. De specie voor een eventuele slijt- of deklaag wordt m.b.v.ingebouwde vibratoren met gerichte trillingen verdicht, waarnahet vullen plaats vindt door de vultrechter enige malen heen enweer te bewegen, waardoor tevens de gevulde mal glad wordtafgestreken.Vervolgens wordt de mal, na van een dekplaat te zijn voorzien,op de zgn. perstafel geschoven. De stempel bezit een perskrachtvan 100 t.De daarvoor benodigde oliedruk wordt geleverd door een inge-bouwde oliepomp, die door een 3-pk elektromotor wordt aan-gedreven. Na het persen schuift men de mal terug op de werk-tafel; tegelijkertijd wordt de andere mal --die inmiddels ook isgevuld-- op de perstafel geschoven. Met behulp van een pedaalkan men de tegel uit de mal drukken. De verse tegel kan dan opzijn kant worden weggezet.De beschreven machine is 2 m lang, I m breed en 1,60 m hoog.Het gewicht is 1400 kg.Tegelslijpmachine, DORA-WerkBetontegels, die al dan niet van een slijt- of deklaag zijn voorzien,kunnen fraaie gladde oppervlakken krijgen door de tegels teslijpen in een slijpmachine. De werking van een dergelijke slijp-machine (foto 10) is als volgt; Na het inschakelen van de 12-pkelektromotor, die de beide slijpkoppen aandrijft, wordt op eenvan de slijptafels een tegel geplaatst. Met behulp van een kleinehefboom laat men de betreffende slijpkop op de tegel zakken,waarbij de gewenste slijpdruk d.m.v. een olie-hydraulisch systeemwordt verkregen. Tegelijkertijd gaat de slijptafel in tegen-gestelde richting draaien; de aandrijving daarvan geschiedt mid-dels V-snaren door een 2 pk elektromotor. Tijdens het slijpen opde ene slijptafel worden de beschreven handelingen herhaald bijde andere slijptafel. Na het bereiken van het gewenste slijpresul-taat wordt de slijpkop geheven, waardoor tegelijkertijd de be-treffende slijptafel tot stilstand komt. De geslepen tegel kan ver-volgens worden weggenomen.Het slijpen geschiedt met toevoeging van water, waartoe de assenvan de slijpkoppen van een doorboring zijn voorzien.Afhankelijk van het formaat en de hardheid van de tegels kunnenop de bovenomschreven wijze door ??n bedieningsman 120--250tegels per uur worden geslepen (formaat 15x15 cm--30 30 cm).Universele slaghamer, Bosch/StuttgartDeze Bosch-slaghamer (foto II) kan zonder meer op het elektri-citeitsnet worden aangesloten (met geaarde contactdoos) en isdus op vrijwel elke plaats te gebruiken voor het uitbreken vanbetonvloeren, het hakken van gaten, enz. Het gewicht van dezehamer bedraagt 28,5 kg, het aantal slagen per minuut is 1300.Voor verschillende, werkzaamheden, zoals breken, hakken enstampen, worden in deze hamer verschillende hulpstukken aan-gebracht. Indien men niet kan beschikken over een aansluitingop het elektriciteitsnet kan een stroomopwekker worden ge-bruikt, die door een benzinemotor wordt aangedreven. v.d.V.Cement 9 (1957) Nr. 7-8321
Reacties