DeBetuweroute:politiekenmaatschappelijkeeuwigter discussie; terecht of onterecht, dat laat ik in hetmidden, al heb ik er natuurlijk wel een mening over.De Betuweroute, een civiel-technisch en logistiekhoogstandje, zonder twijfel. Het nu voorliggendenummer van Cement getuigt daarvan.De 160 kilometer spoorlijn tussen Zee en Zevenaarzal uitsluitend door goederentreinen worden ge-bruikt. De Betuweroute bestaat uit een bestaandespoorlijn, de Havenspoorlijn, over het Rotterdamsehavengebied en uit een nieuw aangelegd deel. Despoorlijn ligt voor 70% in de berm van rijksweg 15.Heel veel aandacht is besteed aan inpassing. Te be-ginnen natuurlijk met de keuze de spoorlijn te bun-delen met de A15. De overkapping Barendrecht iseen opmerkelijk werk en verder zijn er 5 tunnels inhet trac? waarvan 3 geboorde tunnels. Samen metruim 10 kilometer verdiepte ligging, 150 kunstwer-ken en 160 kilometer geluidsscherm zijn dat nogmaar enkele van de maatregelen die ervoor zorgendat de omgeving zo min mogelijk overlast krijgt vande spoorlijn.Misschien wel leuk om te weten; het aanleggen vande echte spoorlijn is maar een deel van het projectBetuweroute, een substantieel deel van de werk-zaamheden is van heel andere aard. Het verbeterenen aanpassen van lokale en regionale infrastructuur,het aanpassen en verbeteren van de A15, het aan-leggen van natuurgebieden, het hoort er allemaal bij.Het project Betuweroute verkeert in een overgangs-fase. In de loop van dit jaar wordt het merendeel vanwat wij de onderbouw (zandlichamen en alle beton)noemen, opgeleverd. De volgende fase, de boven-bouw, omvat het bouwen van de geluidsschermen,het aanleggen van het werkelijke spoor bestaande uitballast, dwarsliggers en rails. Daarna volgen de elek-trificatie (eerste spoorlijn in Nederland met 25kVtractievoeding) en de beveiligingssystemen volgensde nieuwste Europese norm. Straks ziet u geenseinen langs de Betuweroute staan, de beveiliginggaat via een GSM-systeem dat veiliger en betrouw-baarder is dan de huidige systemen. Dan nog eentijdje proefrijden en vanaf 1 januari 2007 zal de Betu-weroute daadwerkelijk in dienst genomen worden.De medewerkers en adviseurs betrokken bij deaanleg van de Betuweroute hebben dan een huza-renstukje geleverd en ik ben, als directeur realisatie,nu ?n dan trots op dit stuk Hollands Glorie! sPatrick Buckdirecteur realisatie BetuwerouteDeBetuweroutewordtaangelegddoordeProjectorganisatieBetuwe-route van ProRail in opdracht van het ministerie van Verkeer enWaterstaat.A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rcement 2003 6 5DE BETUWEROUTEEEN `VERGUISD'TECHNISCH HOOGSTANDJEBruggen bij Tielfoto: Steef Croonen
Reacties