Column 82008 53columnEnkele dagen voordat ik dezecolumn schrijf ben ik 50 jaar gewor-den. Behalve het ondergaan van degebruikelijke rituelen: de pop, demosterd en de felicitaties, is dattevens een leeftijd waarbij je metenig recht van spreken terug magkijken op eerdere ervaringen. Ikbehoor niet tot de categorie`vroegerwas alles beter', maar ik loop welsteeds vaker tegen gebeurtenissenaan met een`d?ja vu'gedachte. Faal-kosten in de bouw zijn er in vele vor-men, maar zijn bijna altijd te herlei-den tot communicatieproblemen.Bouwfouten en dus ook faalkostenprobeert men te voorkomen met deintroductie van de hoofdconstruc-teur, robuust ontwerpen of metbehulp van kennismanagement. Ter-wijl de oplossing naar mijn meningveel eenvoudiger is: gezond ver-stand gebruiken, communiceren enverantwoordelijkheid nemen. Ikbehoor inmiddels tot de generatiedie fouten in een terugkerendpatroon gaat herkennen. Op de eenof andere manier zijn we in de bouwblijkbaar niet in staat van onze fou-ten te leren. Er zijn vele cursussen,boeken, artikelen en congressen aangewijd, maar het mag allemaal nietbaten.Bij nadenken is het gebruik vangezond verstand voldoende: moet jetwijfels hebben bij het inkopen vaneen partij goedkoop staal uit eeninferieur land, bij het op grote schaalinzetten van een onbekende tech-niek, bij het aannemen van een pro-ject waarvoor je onvoldoende kennisen capaciteit in huis hebt, bij hetgunnen van een zeer risicovol pro-ject tegen de laagste prijs, bij hetstorten van beton als de in te stortenwapening boven de bekisting uit-steekt, bij het asfalteren als de regenmet bakken uit de lucht valt, bij hetneerleggen van risico's bij partijendie er geen invloed op kunnen uitoe-fenen, bij het berekenen van eenconstructie op basis van onbekendeuitgangspunten? Ja, natuurlijk. Waar-om gebeurt dit dan toch?Er wordt tegenwoordig veel gecom-municeerd. Communiceren wordtechter vaak opgevat als het verstu-ren van een mail met een bijlage van600 pagina's of het ter beschikkingstellen van een digitale bibliotheekmet duizenden informatiestukken. Eris niet altijd het besef dat een`over-load'aan informatie in feite`non-communicatie'is.Of er wordt van uitgegaan dat deandere partij in staat is intu?tief deinformatie op de juiste wijze tot zichte nemen. Soms worden afwijkingentussen de regels door beschreven ofworden belangrijke zaken nietbenoemd omdat er niet naargevraagd is.Veel communicatieproblemen kun-nen worden ondervangen door inle-vingsvermogen te tonen, door bij-voorbeeld een samenvatting met debelangrijkste aandachtspunten op testellen of door het voeren van eensimpel (telefoon)gesprek met eentoelichting.Ten slotte, het nemen van verant-woordelijkheid. Dat betekent meerdan alleen het uitvoeren van deberekening. Een eerste vereiste isnatuurlijk de correcte weergave vande berekening naar de tekening.Maar ook de informatieoverdrachtten behoeve van de inkoop, werk-voorbereiding, uitvoering en onder-houd behoort tot de verantwoorde-lijkheid van een constructeur. Eenrisicokaart met de belangrijkste aan-dachtspunten voor elke projectfasezou eigenlijk standaard moeten zijn.We proberen dat tegenwoordig opte vangen met Systems Engineering,maar trappen daarbij weer in de val-kuil van een`overkill'aan informatie.Immers, wie ziet de bomen nog doorhet bos met 30 000 functionele spe-cificaties?Na al deze belerende woorden is eni-ge relativering op zijn plaats.Immers, de faalkosten in de bouwworden geschat op circa 10% van detotale omzet, hetgeen impliceert dat90% van de werkzaamheden fout-loos verloopt. Veel constructeurs enandere functionarissen in de bouwzijn wel degelijk in staat goed na tedenken en uitstekend te communi-ceren en hebben een groot verant-woordelijkheidsgevoel. Daaromwordt de veiligheid van de bebouw-de omgeving in Nederland als van-zelfsprekend ervaren.Maar toch... 10% faalkosten is teveel. Daarbij komt dat mislukkingenaltijd meer aandacht krijgen dan suc-cessen.De toenemende afrekencultuur zouplaats moeten maken voor de men-selijke maat, zonder aan professiona-lisme in te boeten en elkaar aan tespreken op onvolkomenheden. Datbevordert nogmaals gezond naden-ken, eerlijk communiceren en ver-antwoordelijkheidsgevoel voorelkaars belangen. De constructeur en communicerenHans Ramler
Reacties