? we~enbouw ? uitvoeringstechniek?ir.M.l.Kok, lnfratech 's-HertogenboschDe afhandelingen van passagiers en vracht op Schiphol zullen elkaar binnenkort nietmeerin hetluchtvaar(t)waterzitten. Naasteen nieuwe tunnel onderde Kaagbaan voor denoodzakelijke interne vrachtautoverbindingen, zijn onlangs twee grote betonnen plat-forms op Schiphol Zuid-Oost, ten zuiden van de Kaagbaan in gebruik genomen.Als eerste een groot betonnen platform voor het parkeren van de vliegtuigen en vervol?gens een betonverharding die grenst aan een enorme vrachtloods.BETONVERHARDINGENSCHIPHOLZUID-OOSTCD Aanleg van het platformCEMENT1998/4OpstelplatformIn maart 1997 is de aannemerscombinatievan NBM Noord-West (Zaandam) en Heij-mans Wegenbouw (Woerden) gestart metde aanleg van een groot betonnen platformvoor het opstellen van vrachtvliegtuigen. Totde werkzaamheden behoorden eveneenshetaanleggen van een taxibaan voor de ver-binding van het platform met de Kaagbaan,het aanbrengen van de benodigde elektro-technische installaties en alle bijkomendewerken zoals grond- en rioleringswerk, fun-daties, straatwerk en terreinafwerking.Aangezien het terrein jarenlang als akker-land in gebruik was, waren reeds eerdermaatregelen genomen om ongewenste zet-tingen in de ondergrond zo veel mogelijk tevoorkomen. Terplaatse van deaan te leggenverhardingen wasJuim van tevoren een voor-belasting aangebracht, en de riolering werdop een fundatie gelegd, waarna de riole-ringssleuf grotendeels is aangevuld met ge-stabiliseerd zand.Het beton voor de fundatie van het beton-nen platform werd op het werk geprodu-ceerd met drie mobiele centrales. Toege-past werd een mengsel van 60% betongra-nulaat, 40% asfaltgranulaat, gemengd met170 kg cement per m3? De fundering is 0,60m dik. Vervolgens is op deze fundering eenongewapende betonverharding aange-brachtmeteen diktevan 0,37 m.Ditgebeur-de met een slipformpaver, die het beton in'werkgangen' van 10 m breed aanbracht(foto 1).Ter beheersing van de spanningen in onge-wapend beton werden voegen aangebracht.Voor het gehele platform is een voegenpa-troon van 5 x 5 m gekozen. Alle platen zijnrondom verdeuveld om voldoende lastover-dracht te cre?eren.De aanbesteding had plaats na voorafgaan-de selectie en de aanneemsom (inclusiefelektrotechnisch werk) bedroeg f 15,7 mil-joen (exclusief BTW).Het gehele werk werd na een bouwtijd vankrap vijf maanden op 30 juli 1997 opgele-verd (tabel 1).Tabel 1Enkele cijfers van het opstelplatform25? wegenbouw ? uitvoeringstechniek?? Werkzaamhedenaan het opstelplatform in vogelvlucht Foto: NBM Noord-West, ZaandamVerhardingen bij vrachtloodsGelijktijdig metde aanlegvan het opstelplat"form, werd een nieuwe vrachtloods van AviaPresto op Schiphol gebouwd. In de ruim 330m lange en 100 m brede vrachtloods wordenaan de ene kant (airside) goederen van ennaar de vliegtuigen op het opstelplatformgebracht en aan de andere kant (Iandside)goederen aan- en afgevoerd met vrachtau-to's.Voor de vrachtauto's zijn rijbanen en op-stelplaatsen gemaakt van machinaal ge"strate, 0,10 m dikke betonstraatstenen opeen 0,35 m dikke zandcementstabilisatie(tabel 2).Ook werden betonnen opstelvakken ge-maakt met aanrijbeveiliging onderin de loa-ding-docks, alsmede vanuit de loading-dockshellingbanen van stabiflex 2F (asfaltwaarvan de holle ruimte is gevuld meteenkrimparme cementgebonden mortel).Aan de andere zijde van de vrachtloods iseen betonnen platform gerealiseerdvoor deafhandeling van vracht van en naar de vlieg-26tuigen die opgesteld staan op het eerderbe-schreven platform. Dit transport gebeurtmet zeer zware voertuigen, die vele tonnenvracht in ??n keer meenemen van en naarde rollenbanen die voor de vrachtloodsstaan. Vanwege de hoge aslasten, het wrin-gend verkeer en het optreden van puntlas-ten bij het neerzetten van de vracht, is vooreen betonverharding gekozen.Het voorontwerp was al gereed toen de NVLuchthaven Schiphol aan Heijmans Wegen-bouw vroeg om in bouwteamverband hetplan uit te werken tot een technisch goedproduct, dat bovendien binnen de aanwezi"ge budgetten moestpassen. Samen met In-fratech, het ingenieursbureau Van HeijmansInfrastructuur en Milieu, zijn in zeer korte tijd(drie tot vier weken) alle benodigde bereke-ningen, tekeningen, bestekken en adviezengemaakt. Omdat de plannen binnen hetbudget moesten blijven, is steeds gezochtnaargoede en zo goedkoop mogelijke oplos-singen.Tabel 2Enkele getallen bij de vracht/oodsTabel 3Enkele getallen betonnen platformCEMENT1998j4ProbleemstellingE?n van de probleempunten was het reedsaanwezige zandpakket in relatie tot de nieu-we hoogtes van de betonverharding. Het be-staande plan ging uit van een betonverhar-ding op een cementgebonden puinverhar-ding, met daaronder het reeds aangebrach-te zandbed. Om voldoende zand onder defundering over te houden, zou datbeteke-nen dat er grond onder het zandpakket weg-gehaald zou moeten worden. Zodra dat zouz?n gebeurd, kon het zandpakket zoveel la-ger worden aangelegd, dat de gewenstehoogtes haalbaarwaren. Een dergel?ke aan-leg werd omslachtig, duur en vooral t?dro-vend gevonden. Daarom werd naar een al-ternatiefgezocht, wat de volgende construc-tie opleverde.De aanneemsom voor de verhardingen aanvoor- en achterzijde van de vrachtloods be-droeg f 3,7 miljoen (exclusief BTW). De uit-voering begon medio mei .1997 en na tienweken werd het werk .1 augustus .1997 aande NV Luchthaven Schiphol opgeleverd.Door het praktisch meedenken van de (ont-werpende) aannemer, de korte lijnen binnenhet bouwteam en duidel?ke afspraken tus-sen opdrachtgever en aannemer, was hetmogelijk dit project ondanks een korte voor-bereidingstijd snel uitte voeren en op tijd opte leveren.Het reeds aanwezige zandpakket werd bo-venin met cement gestabiliseerd en daarop ? Aanleg van betonnen banen voor de vrachtloodsis de betonverharding aangebracht. De be-tonverharding is 0,33 m dik en isin banen @) Constructielangsvoeg met koppelstavenvan 5 m breedte met een slipformpaver aan-gebracht door de Combinatie Maasroute(foto 2).Ook hier z?n de platen rondom verdeuveld.Terplaatse van de twee rollenbanen voor hettransporteren van vracht in en uit de loods,z?n de platen (25 m x25 m) uitgevoerd in ge-wapend beton (tabel 3).? ? Intrillen van deuvels voor een krimpdwarsvoegCEMENT1998/4 27
Reacties