Op 16 november worden in Rotterdam de tweejaarlijkse Betonprijzen uitgereikt. Dit gebeurt op het Betonprijsdiner, de avond voor de jaarlijkse Betondag in de Doelen. Op 7 oktober zijn de nominaties bekendgemaakt. In totaal zijn er zestien projecten genomineerd in zes categoriën.
Betonprijs 20117201184De Betonprijs wordt iedere twee jaar georganiseerd op initiatiefvan de Betonvereniging, het kennisplatform binnen de (beton)bouw. In totaal zijn er 98 projecten ingediend in 6 categorie?n:woningbouw, utiliteitsbouw, bruggen en viaducten, construc-ties in de waterbouw, uitvoering en beton en samenleving.Uit de inzendingen blijkt dat opdrachtgevers, bouwers en advi-seurs gezamenlijk blijven innoveren. Door een goede samenwer-king tussen deze partijen kunnen fantastische bouwwerkenworden gerealiseerd. Ook blijkt duurzaamheid een niet meerweg te denken onderdeel te vormen van het ontwerp- en bouw-proces. De toepassing van beton blijkt daarin naadloos te passen.Betonprijs 2011Op 16 november worden inRotterdam de tweejaarlijkseBetonprijzen uitgereikt. Ditgebeurt op het Betonprijsdi-ner, de avond voor de jaar-lijkse Betondag in de Doelen.Op 7 oktober zijn de nomina-ties bekendgemaakt. In totaalzijn er zestien projecten geno-mineerd in zes categori?n.1Zestien genomineerden in zes categorie?nJuryDe Jury van de Betonprijs 2011 bestaat uitir. Wienke Bodewes (Amvest, voorzitter jury),ir. Johan Galjaard (ABT), ing. Jan Luijten (TBI Infra),ir. Iris Thewessen (Rijkgebouwendienst), ir. HanWestelaken (Architecten aan de Maas), dr.ir. Frens Pries (Beton-vereniging, secretaris).WoningbouwUit 9 inzendingen heeft de jury 2 nominaties geselecteerd.Woonhuis familie Schreppers (foto 2)Een niet-flexibel betonnen casco versus flexibiliteit voor instal-laties, de duurzaamheid van beton versus de warme `looks' vanhout, de massa van beton versus de transparantie van het glas.Dit lijken tegenstellingen, maar in het woonhuis familieSchreppers is het mogelijk gebleken deze schijnbare tegenstel-lingen te combineren tot ??n geheel. De 6 m hoge, in het werkgestorte betonnen buitenbladen zijn voorzien van een hout-structuur. Dit zorgt niet alleen voor een mooi contrast met de`harde en gladde' structural glazing, maar biedt ook de moge-lijkheid om grote sparingen en uitkragingen te maken. In dewoning vormen de eveneens in het werk gestorte betonwandenen binnenbladen een contrast met een massief houten vloer.opdrachtgever familie Schreppersarchitect Bob Manders Architectsconstructeur Krekon constructie adviesbureauaannemer Van der Burgt BouwBetonprijs 2011 72011 85UtiliteitsbouwUit de 28 inzendingen heeft de jury 3 projecten genomineerd.IPMMC Utrecht (foto 4)De gebouwen van Nieuwerijn II staan aan de Orteliuslaan alsvilla's in een park tegenover de forse stedelijke wandbebouwingvan de Taats. De `villa's' zijn vrijstaand en hebben ieder eeneigen identiteit. De nieuwe huisvesting van IPMMC plaatst zichin deze reeks op een prominente plaats. Het gebouw is alzijdigop eenduidige wijze vormgegeven en onderscheidt zich doorzijn eenvoudige structuur en expressieve materialisering.opdrachtgever IPMMC Vastgoedarchitect Claus en Kaan Architectenconstructeur Pieters Bouwtechniekaannemer BAM UtiliteitsbouwDe Kroon (foto 3)In de binnenstad van Den Haag zijn in het Wijnhavenkwartierdrie hoge gebouwen verrezen. Naast de twee JuBi-torens (zieelders in deze uitgave) is er de 130 m hoge woontoren `DeKroon'. In het ontwerp van dit gebouw speelt beton een belang-rijke rol, van fundament tot aan de top. De top van de woonto-ren wordt verbijzonderd door een opengewerkte kroon vangeprefabriceerd beton, waarin zich twee penthouses en deinstallaties bevinden. De woningen worden zowel in de socialesector, ter vervanging van de huurwoningen in de ZwarteMadonna, als in de vrije sector ontwikkeld. Onder het gebouwbevindt zich een tweelaagse parkeerkelder.opdrachtgever Wijnhaven C.V. (MAB/Kristal)architect Rapp + Rappconstructeur Corsmit Raadgevend Ingenieursaannemer Bouwcombinatie Wijnhaven V.O.F (Ballast Nedam + BAM)2431 RandstadRail Rotterdam2 Woonhuis familieSchreppers3 De Kroonfoto: Kim Zwarts4 IPMMC UtrechtBetonprijs 20117201186Bruggen en viaductenUit 11 inzendingen zijn 3 nominaties geselecteerd.Brug Stad van de Zon (foto 7)Deze slanke, betonnen verkeersbrug met bijzondere randliggersvoor de gemeente Heerhugowaard is tegen relatief lage kostenontworpen en uitgevoerd. Op de randliggers na bestaat de bruguit standaardliggers en de overspanning is afgestemd op de stan-daardmaten. De randliggers zijn van zelfverdichtend beton,waarmee de vorm van hoekverdraaiing het beste te maken is.opdrachtgever Gemeente Heerhugowaardarchitect ipv Delft, ingenieursbureau voor productvormgevingconstructeur Pieters Bouwtechniekaannemer Haarsma GroepMaastoren (foto 5)Het tot nu toe hoogste gebouw in Nederland staat met devoeten in de Maas. Zowel in de constructie, de vloeren als in degevel is beton toegepast. Als we de Maastoren vergelijken metgebouwen van min of meer dezelfde hoogte in het buitenland,dan valt direct op dat de bouwkundige kern veel compacter isuitgewerkt. De Maastoren is ondanks de zeer beperkte bouw-plaats aan en in de Maas, door het toepassen van beton in rela-tief korte tijd gebouwd.opdrachtgever OVG Projecten XXarchitect Dam & Partners Architectenconstructeur Zonneveld ingenieursaannemer BesixMuseum aan de Stroom Antwerpen / MAS (foto 6)Direct naast het historisch centrum ligt het nieuwe 60 m hogestadsmuseum van Antwerpen. Dit bijzondere museum biedtonderdak aan een aantal musea. Het gebouw bestaat uit eenaantal op elkaar gestapelde betonnen dozen die ten opzichtevan elkaar zijn gedraaid. Om dat mogelijk te maken was eenstevige betonnen schacht nodig met uitkragende stalenvakwerkspanten. De betontoepassing is met name in de muse-umdozen te ervaren. Zo is gewerkt met traditionele houtenbekisting zodat de houtnerfstructuur duidelijk zichtbaar is.opdrachtgever Stad Antwerpen i.s.m. AG Vespaarchitect Neutelings Riedijk Architecten (i.s.m. Bureau Bouwtechniek)constructeur ABTaannemer THV MAS Antwerpen (Interbuild, Willemen, Cordeel)6575 Maastoren6 Museum aan de StroomAntwerpen / MAS7 Brug Stad van de Zon8 Fly-Over`De Hogt', RandwegEindhoven9 Gooisebrug10 Sluis 0124Betonprijs 2011 72011 87Constructies in de waterbouwUit 9 inzendingen zijn 2 nominaties geslecteerd.Sluis 0124 (foto 10)Sluis 0124 is de eerste sluis ter wereld met sluisdeuren gemaaktvan hogesterktebeton. De Amsterdamse primeur is een door-braak in het gebruik van beton in beweegbare waterkerendeconstructies wereldwijd. De deuren zijn goedkoper in aanschafen onderhoud en leveren bovendieneen voordeel op in duurzaamheid.opdrachtgever Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA)architect Meyer en Van Schooten Architectenconstructeur Ingenieursbureau Amsterdamaannemer Schuurmans Betonbouwleverancier deuren Haitsma BetonFly-Over`De Hogt', Randweg Eindhoven (foto 8)De fly-over in knooppunt `De Hogt' is het meest in het oogspringende kunstwerk in de Randweg Eindhoven. Met eenlengte van ruim 560 m en een hoogte van 18 m boven maaiveldis de fly-over gezichtsbepalend en geeft met haar slanke vorm-geving een fraaie balans tussen functionaliteit en elegantie.opdrachtgever Rijkswaterstaatarchitect VHP-Architectenconstructeur Breijn/Movares (UO) / Oranjewoud (DO)aannemer HeijmansGooisebrug (foto 9)De Gooisebrug in Vleuten-De Meern is de eerste brug in zeer-hogesterktebeton (ZHSB) in Nederland die volledig is uitge-voerd in voorgespannen beton. De Gooisebrug verbindt deRijksstraatweg met de Zandweg over de Leidsche Rijn. Het zijnniet de dimensies die de Gooisebrug bijzonder maken. Het gaathier om de techniek en de gebruikte materialen. Omdat deconstructie ongescheurd blijft kon de traditionele zachtstaalwa-pening achterwege blijven. Aan de betonspecie worden zeerfijne vulstoffen en staalvezels toegevoegd, waardoor de eigen-schappen worden verbeterd.opdrachtgever Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. Stedelijk Beheerarchitect Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieursconstructeur Gemeente Utrecht, Stadswerken, afd. IBU Stadsingenieursaannemer Romein Beton1098Betonprijs 20117201188N201, omlegging Aalsmeer - Uithoorn (foto 12)Het project betreft de omlegging van de bestaande provincialeweg N201 over een lengte van circa 7 km ter hoogte van Aals-meer en Uithoorn. Het project omvat naast de wegconstructiezelf, diverse kunstwerken en een verkeerstunnel onder de ring-vaart van de Haarlemmermeerpolder, ten oosten van Aalsmeer.Deze tunnel heeft een lengte van ruim 1400 m, waaronder eengesloten gedeelte van 700 m. Dit gedeelte kruist de ringvaart enhet aanliggende natuurgebied de Bovenlanden, een oorspron-kelijk veengebied met fijnmazige watergangen waaraan belang-rijke natuurwaarden worden toegekend. In de realisatie zijntwee specifieke werkmethoden/innovaties toegepast: gewapendonderwaterbeton en een productiecyclus van een weekopdrachtgever Alliantie N201 (Provincie Noord-Holland / Heijmans /Boskalis)architect Royal Haskoningconstructeur Alliantie N201 (Breijn / Witteveen+Bos)aannemer Combinatie N201 (Heijmans / Boskalis)Busan Geoje Fixed Link Immersed Tunnel, Korea (foto 11)Het `Busan-Geoje Fixed Link'-project is ??n van de grootsteinfrastructuurprojecten in de geschiedenisvan Zuid-Korea. Het totale project bestaat uit een afgezonkentunnel en twee tuibruggen. De tunnel kruist een zeestraat opeen diepte van 48,25 m en is 3240 m lang. Voor het transporte-ren en afzinken van de tunnelelementen is een team samenge-steld dat in drie jaar tijd 18 tunnelelementen met grote precisieop de zeebodem heeft geplaatst. De elementen van elk 180 m,zijn in een droogdok gemaakt waarna ze door middel vanopdrijven, transporteren en afzinken op hun definitieve plekzijn geplaatst.opdrachtgever Daewoo E&Cconstructeur Lowi A/S, Halcrow Group, TECaannemer Strukton AfzinktechniekenUitvoeringUit 17 inzendingen zijn 3 nominaties geselecteerd.Wachtruimte P+R Transferium (foto 13)De wachtruimte P+R van het Transferium in Hoogkerk heefteen robuuste en imposante vorm. De koepelvormige beton-schaal van het gebouw vormt een sculptuur in het landschap,dieaan drie zijden is opengewerkt. Het krachtige karakter van dewachtruimte komt ook tot uiting in de samenstelling van deconstructie. Zo zijn de prefab voorgeschreven wanden uiteinde-lijk ter plaatste gestort met zelfverdichtend beton. Het eindre-sultaat is een bijzonder stoere wachtruimte, met een krachtigkarakter, ferm van binnen en robuust van buiten.opdrachtgever Gemeente Groningen, afdeling Parkeerbedrijfarchitect Lysbeth de Groot-de Vriesconstructeur Ingenieurs Bureau Vlagsmaaannemer MNO Vervat12131111 Busan Geoje Fixed Link ImmersedTunnel, Korea12 N201, omlegging Aalsmeer -Uithoorn13 Wachtruimte P+R Transferium14 Stadskantoor Leyweg15 Realisatie BoardwalkBetonprijs 2011 72011 89elkaar verbonden door de Boardwalk, een kilometer langebetonnen wandelpad. De Boardwalk is in zijn geheel gereali-seerd op het strand en bestaat uit een aantal betonplaten dieuitgevoerd zijn met een unieke print.opdrachtgever Gemeente Zeewoldearchitect Bureau Marisconstructeur Dura Vermeer Beton- en Waterbouwaannemer Dura Vermeer Beton- en Waterbouw, regio OostStadskantoor Leyweg (foto 14)Het 'tweede stadhuis' van Den Haag, het stadskantoor aan deLeyweg, vormt de start van een grootscheepse vernieuwing vanhet stadsdeel. Vooral de gevel, die in twee schuine puntenomhoog loopt, is bijzonder. Deze is op een knappe wijze inprefab betonnen gevelelementen vertaald. Hierbij is een slimdoordachte detaillering ontwikkeld om de horizontale krachtenin de uitkragende gevels goed van het ene element op hetandere over te dragen.opdrachtgever Gemeente Den Haagarchitect Rudy Uytenhaak Architectenbureauconstructeur Aronsohn Constructies Raadgevende Ingenieursaannemer BAM Utiliteitsbouw, Regio Rotterdamprefab engineering gevel Hurks Delphi EngineeringBeton en samenlevingUit 23 inzendingen zijn 3 nominaties geselecteerd.Realisatie Boardwalk (foto 15)Woldstrand Zeewolde is een kilometerlang recreatieve zonelangs het Veluwerandmeer. Inwoners van Zeewolde hebben eenbijdrage geleverd aan de plannen door hun wensen op tetekenen en toe te lichten in diverse inspraakrondes. Het Wold-strand in Zeewolde wordt heringericht en wordt daardoor ??nvan de leukste stranden in Flevoland. De stranden worden metArtikelen onlineOver veel genomineerde projecten is eerdereen artikel verschenen in Cement. Ondermeer:MAS: Stapeling van betonnen dozen (2010/6)Maastoren: 165 meter stabiliteit (2009/8)De Hogt: Lang, hoog, slank (2009/2)Gooisebrug: Slanke brug met ZHSB (2011/2)Sluis 0124: Sliusdeur in HSB (2010/7)Busan Geoje Fixed Link: Afzinken op zee (2009/8)Stadskantoor Leyweg: Tweede stadhuis voor Den Haag (2011/4)Randstadrail: Themanummer Randstadrail aangekoppeld (2007/2)1514Betonprijs 20117201190worden uitgebreid van een twee- naar een driesporig station.Randvoorwaarde hierbij was dat het oude metrostationCentraal gedurende de verbouwactiviteiten in exploitatie bleef.Door de trac?keuze en de tunnelboortechniek kon de bouw-hinder door RandstadRail voor de omgeving sterk wordenbeperkt. Het is voor de eerste keer in Nederland dat de boor-techniek voor een tunnel van deze afmeting binnen een stede-lijk gebied is gerealiseerd.opdrachtgever Stadsregio Rotterdam / gemeente Rotterdamarchitect Maarten Struijsconstructeur Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdamaannemer Saturn v.o.f. (Dura Vermeer/Z?blin) en MobilisGeluidsscherm A2 Holendrecht - Oudenrijn (foto 16)De geluidsschermen zijn ontworpen als gestapelde horizontalebanen met een maximale continu?teit aan de wegzijde. Devorm van de schermen is ontleend aan de ruimtelijke visie opdit traject, het karakteristieke vogelpatroon is onderdeel vanhet routeontwerp voor de A2. Aan de woonzijde is juist hetritme van karakteristiek gevormde kolommen beeldbepalend.De schermen hebben letterlijk twee voorkanten, waarbij demate van detail aan de woonzijde is afgestemd op de zichtbaar-heid ervan.opdrachtgever Rijkswaterstaatarchitect Aletta van Aalst & Partners, Paul Wintermans, QuistWintermans Architecten, Paul van der Ree, StudioSKconstructeur Lincon Ingenieursbureau Betonconstructies, IV Infra/Spanbeton, DHVaannemer KWS, Boskalis, Mourik, Van Hattum en Blankevoort, VobiBeton- en Waterbouw, Holland Scherm, Dura Vermeer, Besixleveranciers liggers Spanbetonleverancier geluidsschermelementen Romein BetonRandstadRail Rotterdam (foto 1 en 17)Voor de verbinding tussen Den Haag en Rotterdam is voor eengroot deel gebruikgemaakt van de voormalige Hofpleinlijn.Deze lijn is daartoe omgebouwd van een heavy-rail naar light-rail. Voor de aansluiting van RandstadRail op het Rotterdamsemetronet diende het metrostation Rotterdam Centraal te171616 Geluidsscherm A2 tussen Holendrecht en Oudenrijn17 RandstadRail Rotterdamfoto's: Betonvereniging / Betonprijs2011, tenzij anders vermeld
Reacties