Het begon al met de 'straalverbinding' met de vice-voorzitter, die het pad voor de Beton ver-eniging in China aan het effenen was. Op basis van de strategienota, waarmee ook in Chi-na gewerkt kan worden, zou een onmetelijke groei van het ledenbestand haalbaar zijn.Hetzelfde zou gelden voor het aantal cursisten. De dialoog hierover met een Chinese ge-sprekspartner verdreef bij velen het laatste restje ochtendhumeur.BETONDAG1993 VOL VERRASSINGENEenmaal terug in eigen land werd het 2500elid verwelkomd: aannemingsbedrijf Hermesen Roepman uit Waddinxveen. Na hem har-telijk welkom te hebben geheten, werd deBetondag definitief geopend met de jaarre-de van de voorzitter van de Betonvereniging,ir.H.J.C. Oud. Hij sprak over het thema: 'Ne-derland, blijf bouwen!'. Willen we blijven pro-fiteren van onze centrale ligging in Europa,dan zullen we moeten investeren in onze in-frastructuur (een samenvatting van dejaar-rede is reeds gepubliceerd in Cement 1993,12).BetonprijsDe Betonprijs 1993 was gevallen op een villain Vught. De architect van dit fraaie woonhuisis Paul Verhey uit Amsterdam. Jan Duyts is deconstructeuren Hoogheuvel uit St. Michiels-gestel de aannemer. De jury sprak over eenheldere vormgeving. De constructie en dedetaillering zijn toegesneden op de verschil-lende functies. Het ontwerp en de uitvoeringvormen een eenheid die de vruchtbare sa-menwerking tussen opdrachtgever en ont-werper weerspiegelt. De betontoepassinginde villa is niet alleen een aansprekend voor-beeld voor de woningbouw, maar ook voorandere bouwsectoren.Eervolle vermeldingen kregen de projecten'Kunstwerken in het recreatiegebied Spaarn-woude' en 'Ombouw van de koeltoren van deAmercentrale in Geertruidenberg'. De juryliet met zijn keuzes blijken, gezocht te heb-ben naar zeer speciale betontoepassingenom daarmee het imago van beton te verbe-teren.Veel mensen op het podium en voor je hetweet zijn ze weer weg. Gelukkig waren er nogde expositie en de brochure van de Beton-prijs 1993. De brochure vermeld alle inzen-dingen en is tevens verkrijgbaar bij Beton-Prisma.Prof.ir. Weebergaf aansluitend op de prijs-uitreiking en de audio-visual, zijn visie op be-ton in de architectuur. Hij had een analyse ge-maakt van materiaaltoepassingen in diverselanden. Bijna nergens in de wereld neemt be-ton in de moderne architectuur zo'n belang-rijke plaats in als in Nederland. Puur toeval,volgens hem, aangezien onze industri?leontwikkelingstartte in hettijdperkdatookdebetonontwikkelingen goed op gang kwamen.Het principe dat tot nu toe bij de betonprijzenmeestal gold- beton moet er als beton uit-zien - is ouderwets modern geworden. Betonis in de drie vormen van postmoderne archi-tectuur onzichtbaar. Reconstructie gebruiktbeton vaak in de rol van natuursteen. Decon-structie maakt de constructieve betontoe-passingen zichtbaar, maar onherkenbaar.High-Tech heeft als kenmerken slankheid enindustri?le perfectie, eigenschappen diemeer terug te vinden zijn bij glas en staal.Toekomstige Betonprijsjury's zullen het nietgemakkelijker krijgen.19Thema InfrastructuurZoals ir.Oud in zijn jaarrede al had aangege-ven, was het thema van de ochtend Infra-structuur. Als inleiding op de discussie wer-den drie visies gegeven vanuit de gezichts-punten: Verkeer en Waterstaat (directoraat-generaal voor het vervoer), de EVO (onder-nemingsorganisatie voor logistiek en trans-port) en het ministerie van Economische za-ken, bij monde van haar secretaris-generaal.De ontwikkeling van de mobiliteit gaat door.Onze hoge welvaart komt in de knel met leef-baarheid en bereikbaarheid. Weg- en railver-voer raken overbelast.Nederland lijkt daardoor onaantrekkelijkvoor vestiging. Het wegennet lijdt aan een af-nemende betrouwbaarheid. De verdelingvan goederenvervoer over de drie sectorenweg, rail en water raakt uit balans. Internatio-naal gezien is het ook niet allemaal rozegeuren maneschijn. Stelling: de Europese bin-nenmarkt gaat slechter functioneren als dehoofdinfrastructuur niet verbetert.Rotterdam en Schiphol zijn onze speerpun-ten. De aanleg van de Nieuwe Waterweg isbepalend geweest voor de verbinding methet Ruhrgebied. Ook nu moeten we strategi-sche keuzes maken: Schiphol, een mainportmet een zware knooppuntfunctie.Omdat Frankrijk en Duitsland kiezen voorhetspoor als lange afstand goederenvervoer,moet Nederland daarop aansluiten.Doen we dat?ForumdiscussieTijdens de forumdiscussie werd over hettreinverkeer gezegd dat de aanleg van deBetuwelijn de uitvoering van het plan Rail 21absoluut niet in de wielen mag rijden.Omgerekend per hoofd van de bevolking in-vesteert men in Frankrijk jaarlijks 343,- inde infrastructuur, in Duitsland 219,- en inNederland slechts 157,-.Alle panelleden waren het erover eens datNederland niet langer mag wachten, maarmoet investeren in de infrastructuur. De be-vaarbaarheid van de Maas (verbeteren vande sluis bij Ternayen), uitvoering vanNS-plannen en meer rijstroken danwei nieu-we wegen zijn hard nodig. Nederland distri-butieland mag niet dichtslibben, zoals bij-voorbeeld in Los Angeles gebeurt. De poli-tiek zal- ook op lange termijn - rekening moe-ten houden met strategische keuzes.De discussie werd gevoerd door gelijkge-stemden en dat zorgde niet voor veel 'vuur-werk'; men was het met elkaar eens ophoofdlijnen. Om Nederland slagvaardig tekunnen mee laten gaan in de vaart der volke-ren, Is bestuurlijke vernieuwing nodig. Proce-dures moeten drastisch worden ingekort. Al-leen dan en gesteund door politieke visiesop lange termijn, is de BVNederland weer ge-zond te krijgen.BedrijvigheidNaast het offici?le congresprogramma ge-beurde er nog veel meer in het Jaarbeursge-bouw. Zo werden in de loop van de dag in deKIWA-stand op de Betonmarkt aan verschil-lende producenten kwaliteitsverklaringenuitgereikt. De bijbehorende certificaten had-den betrekking op zowel Produkten en pro-cessen als kwaliteitssystemen volgens ISO9000. Meermalen kregen deze plechtige ge-beurtenissen een feestelijk vervolg in destands van de desbetreffende branchever-enigingen.Ook werd door de Betonvereniging aan tweeheren het diploma Betonconstructeur BV uit-gereikt. Daarbij werd gewaggemaakt van hetfeit dat in 1994 voor de laatste maal het exa-men In de oude vorm zal worden georgani-seerd. Met ingang van 1995 zal het slechtsmogelijk zijn aan het examen van de nieuweopleiding deel te nemen.De diverse bedrijfspresentaties boden be-langrijke vernieuwingen en het filmprogram-ma gaf interessante bouwprojecten te zien.De wandelgangen waren daarom voortdu-rend gevuld met deelnemers die een uitge-kiend schema hadden opgesteld teneindezo weinig mogelijk van dit alles te missen.20Uitreiking StudieprijzenDe Studieprijs 1993 kende vier winnende in-zendingen. De vakgroep Mechanica en Con-structies van de TU Delft leverde drie win-naars, het Laboratorium Magnel voor gewa-pend betonconstructies van de Rijksuniver-siteit Gent de vierde.Ir.G.P.C. Vermeulen kreeg de prijs voor zijnstudie naar uitwendige voorspanning inschuifbruggen. De jury prees het knappestaaltje constructeurswerk, dat op zeer sys-tematische wijze en in alle details een alter-natief ontwerp voor de Zeeburgerbrug moge-lijk maakt. Een artikel over deze studie vande hand van de winnaar verscheen in Ce-ment 1993,12.Ir.W. Jansze kreeg de prijs voor zijn numerieken experimenteel onderzoek naar gelijmdeen gevoegde verbindingen in beton. Veelwaardering was er voor de grote inspanningdie de auteur zich had getroost, teneindezich met beide domeinen, zowel numeriekals experimenteel, vertrouwd te maken. Deverwachting werd uitgesproken dat uitbrei-ding van het gestarte onderzoek naar depraktijk toe kan leiden tot nuttige conclusies.Ir.P. Moerland kreeg de prijs voor zijn poginghet effect te beschrijven van een niet syn-chrone seismische belasting op de inelasti-scheresponsvan betonnen bruggen. Het on-derzoek werd uitgevoerd aan de Universiteitvan Rome in het kader van een ERASMUS-uitwisselingsproject. De onderzoeker hadzich daartoe in korte tijd het Italiaans mach-tig gemaaktIr.E. van Overmei re en i r.J. de Gauwerkregende studieprijs voor hun rapportage over detoepassing van beton met hoge sterkte in ge-prefabriceerde voorgespannen liggers. Deheldere en systematisch uitgevoerde analy-se verschaft inzicht in de bruikbaarheid vanhoge sterkte beton op dit terrein, dattot dus-verre in de literatuur nog niet eerder werd ge-noemd. De samenwerking van dit tweetalwinnaars heeft inmiddels een vervolg gekre-gen, en niet uitsluitend op wetenschappelijkgebied.BetonwereldHet middagprogramma omvatte verder nogeen drietal lezingen, waarin het woord BE-TON regelmatig te beluisteren viel. Dat wastoch waaralle deelnemers voor naar Utrechtwaren gekomen. De Betondagheeft zich ont-wikkeld tot de ontmoetingsdag van BetonNederland bij uitstek en heeft daarom ookeen bredere functie dan al het hiervoor be-sprokene zou doen vermoeden. Op dezeplaats past hulde aan de Betonvereniging,die met een relatief kleine bezetting eensteeds weer groeiend en toch sterk georgani-seerd programma weet te brengen.De dag eindigde niet met de laatste sprekerin de congreszaal. De vele aanwezigen ge-bruikten de jaarlijkse verenigingsdag vooralom hun relaties warm te houden en waar mo-gelijkzelfs wat uitte diepen. De stap naar hetondergronds bouwen in de toekomst zal zoeen stuk eenvoudiger worden.21
Reacties