? ? ?De treinen naar Rotterdam CS waren op 14 november goed be:zet metbetonkenners enbetonminnaars op weg naar h?t betonevenement van het jaar: de Betondag 1996. Hetbe:zoekersaantal was ten op:zichte van vorig jaar gestegen van 2700 naar 2900. Ook hetaantal exposanten overtrof met 160 het aantal van voorgaande jaren. Na de vertrouwdeJaarbeurs, was het wel even wennen in De Doelen. Veel mensen liepen in het begin watdoelloos rond, maar het wende snel. We kunnen ook ditjaar weer terugkijken opeen ge-slaagde Betondag, waar :zoals we al velejaren gewend :zijn, de meeste aandacht uitgingnaar de infomarkt.BETONDAG 1996: DE DOELENOp de infomarkt zoals alt?d een en al bedr?~vigheid40Een lofzang op Rotterdam, daarmee had device-voorzitter van de Betonvereniging (BV)ir.A.W.G.Thijsse de Betondag 1996 willenopenen. Maar vanwege de beroering van enrond de Erasmusbrug, opende hij met eenbeschouwing rond 'rain wind induced vibra-tions' die zich niet door modelproeven latenvoorspellen. Hetverdere verloop van deope-ningsrede was voorspelbaar: een verslagvan de activiteiten van de Betonverenigingin 1996. Studiedagen, excursies en veelnieuwe opleidingen. Zoals de post HBO-op-leiding tot Betonconstructeur BV, waaraande titel professional master zal worden toe"gekend.Daarna was het de beurt aan de voorzittervan de BV, ir.H.J.C.Oud. Zijn jaarrede onderde titel: 'Beton het duurzame materiaal voorde volgende eeuw' bevatte een duidelijkeboodschap. Als de betonwereld gaat naden-ken over maatschappelijke problemen alsruimteschaarste, mobiliteit/verkeersindi-gestie en duurzame ontwikkeling en daar~voor oplossingen vindt, zijn er genoeg kan-sen voor de bedrijfstak. Een samenvattingvan de rede kunt u lezen in Cement 1996 nr.12.ContainersHet maatschappelijk probleem van de mobi-IiIteit speelde ook een rol in de lezing vanprof.dr.ir.G.J.Wormmeester, hoogleraar aande faculteit Werktuigbouw Maritieme Tech-niek van de TU Delft. Zijn vak isgrootschaligetransportsystemen en dit soort systemenspeelt een grote rol bij de ontwikkeling vanRotterdam naar mainport. Wormmeesterschetste de ontwikeling van het non-bulk"vervoeren de rol van de techniek daarbij. Vanhet stukgoed direct na de oorlog tot de con-tainers die vanaf de zestigerjaren oprukken.Deze containers worden nu nog voorname-lijk per auto vervoerd. Elkjaar gaan zes mil-joen trailers met containers onze grenzenover. Dat zal de komende 10jaar oplopen totminstens tien miljoen. Slechts 20% daarvanis afkomstig uit onze havens. De overigeacht miljoen ritten is im- en export van Ne-derlandse ondernemingen naar Europa.Daarbij komt dat trailers op steeds minderEuropese wegen welkom zijn. Daarom zullenzich volgens Wormmeester Trans EuropeseNetwerken speciaal voor intermodaal goe-derenvervoer over rail en binnenwater ont-wikkelen. De Betuwelijn moet daarom vol-gens hem maar snel gebouwd worden.CreatiefOngekend, onderhoudend, orgineel en on-gebruikelijk voor een Betondag was de voor-dracht van prof.R.E.C. de Bruyn, hoogleraarcreatief denken aan de Universiteitvan Ant-werpen. Hij activeerde de verbeelding vanzijn gehoor met prikkelende voorbeelden,vragen en opdrachten. En dat alles om henaan te zetten tot creatief denken. Want dat isvolgens De Bruyn bijna even belangrijk als in-novatiegerichtheid.De Bruyn, die zichzelf hoogleraar in de 'ver-zinkunde' noemt, deelde een poster uit metCEMENT1997/1definities van creatief denken, creatievedenkhoudingen en technieken om creatiefte denken. Hij deed verschillende oefenin-gen met de zaal. Daarbij ging hij het 'gebrui-kelijke' steeds voorbij en dat is nu juist dekunst hij creatief denken. Bijvoorbeeld doorvoorbij te gaan aan de geijkte logische vra-gen als: wie?, wat?, waar?, wanneer?, waar-om?, hoe? en eenprovocatieve vraagtestel"len, als: 'Wat zou er gebeuren als .:.Elk bedrijf lOU volgens De Bruyn iemandmoeten aanstellen die idee?n verzamelt.Om de creativiteittestimuleren, adviseert hijvoorwaarden als '??n idee permaand, ofan-ders eruit' en voor iedere medewerker tweeprocent creatieve denkarbeidstijd met rap-porteringsplicht.BruggenDe laatste spreker voor de pauze, M.M.Virlo-geux, zette de aanwezigen weer met tweebenen op de grond. Op verschillende brug-gen om precies te zijn. De ontwerper van on-der meer de Pont de Normandie schetste deontwikkeling van betonnen tuibruggen. Zeworden steeds langer. In 1975 leek de 404m van de Saint-Nazaire Bridge (Fr) niet teevenaren. Maarde Pont de Normandie (856m) en de in aanbouw zijnde Japanse Tatara-brug (890 m) bewijzen dat het langer kan.Het zijn de eerste superoverspanningen.Ook deze ontwikkeling zal nog verder door-zetten. Een nieuwe trend daarbij is het toe-passen van meerdere, elkaar overlappendetuien, zoals bij het ontwerp voor een viaductvan 2500 m bij MiHau (Fr).PrijzenNa de lunch was hettijd voorde prijsuitreikin-gen. De STUBECO-uitvoeringsprijs 1996wasvoor de Tuibrug bij Zaltbommel. Verderop indit nummer van Cement leest u hierovermeer.De studieprijs, ingesteld door de Betonver-eniging en het ENCI-Jubileumfonds werd ditjaar toegekend aan zes studies. Er warenacht eervolle vermeldingen. W.Moerman(Universiteit Gent) ontving de prijs voor zijnstudie 'Opstellen van S-N curven voor onge-wapend beton onderworpen aan wisselen"de trekspanningen'. De studie 'Tijdsafhan-kelijkgedrag van verstijfde kernconstructies'van E.H.Geldof (TU Delft) viel ook in de prij-zen. Over dit onderzoek heeft u kunnen le-zen in Cement 1996 nr. 11.Voor het pionierswerk naar de liggerwerkingvan boortunnels ontving C.B.M.Blom (TUDelft) de studieprijs. Boortunnels zijn eengeliefd onderwerp van studie, want ook destudie 'Een technisch-economisch haal-baarheidsonderzoek naar standaardisatievan boortunnels', van LKwak (TU Delft)kreeg een prijs. De twee overige studieprij-zen gingen naar F.C.J.Schuitemaker (TUDelft) voor de studie 'Optimalisatie wand-voorspanning voor cirkel-cylindrische reser-voirs' en naarEM. van Beek en EG.C. de Bie(Hogeschool 's-Hertogenbosch) voor hunTijd voor een sportieve prestatiestudie 'Ontwerp viaduct in de vorm van eenorthotrope scheve plaat'.StormvloedkeringDrie sprekers belichtten de stormvloedke-ring in de Nieuwe Waterweg. Dr.ir.A.F.Pruijs-sers van Bouwkombinatie Maeslant/DirkVerstoep ging in op het concept en de wer-king. Prof.dr.ir.H.AJ. de Ridder van Bouw-kombinatie Maeslant belichtte de uitvoe-ring, die grote invloed had op het ontwerpvan verschillende delen van de kering.Ir.A.A.J.Rohde van Rijkswaterstaat besprakde besluitvorming rond het project en de be-sluitvorming rond het sluiten van de kering.Dit laatste wordt ondersteund door eencomputersysteem dat de verwachte water-standen bij Rotterdam, Dordrecht en Spijke-nisse registreert.In de laatste lezing van de dag ging ir.W.M.'t Hartvan Ballast Nedam International in opde private fianciering van de nieuwe Vascoda Gama brug over de Taag, even ten oostenvan Lissabon. In het volgende nummer vanCement komt een uitvoeriger verhaal overdeze brug.De marktDe meeste bezoekers waren te vinden op deinfomarkt. In het begin zagje verschillendemensen wat zoekend rondlopen. Want DeDoelen is toch een heel ander gebouw dande Jaarbeurs. Maar het wende snel. En numaar hopen dat alle standhouders ook hunDoelen hebben bereikt!De Betondag is het uitgelezen moment voor het uitreiken van certificaten. Hier ontvangtDycorejVerwo het ISO-9001 certificaat RedactieCEMENT1997/1?41
Reacties