Enkelejaren geleden is de Betonvereniginggestartmeteen initiatiefom het gebruik van computerprogramma's voor betonconstructiesstructureel te verbeteren. Doel was om een model te ontwikkelendat het mogelijk maakt bestaande programmatuur te toetsen, fou,ten erin op te sporen en eventuele afwijkingen van de norm vasttestellen. De betrouwbaarheid van deze veelgebruikte computerpro-gramma's zou daardoor kunnen worden verhoogd, wat met namevoor controlerende instanties een groot tijdsvoordeel kan opleve-ren. Maar ook de gebruiker kan er zijn voordeel mee doen. Er is eenbundel testsets op de markt gebracht met een groot aantal stroom,diagrammen die de berekeningswijze volgens de VBC vastleggen.Per categorie programma zijn 'beoordelingscriteria' opgesteld,waarbij het rekenen volgens de norm en dus de betrouwbaarheid debelangrijkste aspecten zijn.De bundel testsetsheeftbetrekking op een gedeelte van de norm. Ukunt de testsets bestellen bij de Betonvereniging (kosten f 750,,).Leveranciers of gebruikers kunnen de toets zelf uitvoeren. Daarnakunnen zij de resultaten van de toetsing voorleggen aan een werk-Belangstelling Belgische Betondag in de liftDe nieuwe formule van de Belgische Betondag spreekt aan. Ditjaartrok de dagwederom meer bezoekers en standhouders naar'Les Py-ramides' in Brussel. Met 350 bezoekers (vorig jaar 300) en 43standhouders (vorig jaar 33) is er sprake van een aanzienlijke stij,ging van de belangstelling.De dag zelf stond in hetteken van de toekomst. In zijn jaarrede keekde voorzitter van de BBG, ir. M. Le Begge vooruit naar hetjaar 2015.In dat jaar zal het reizigersvervoer nog eens met 40% zijn toegeno,men en het vrachtvervoer metmaar liefst90%. Toch blijven de inves,teringen van de Belgische overheid in de infrastructuur laag. LeBegge: 'De investeringen voor de vervoerinfrastructuur zijnvandaagop een zodanig laag peil gekomen dat ze een hinderpaal wordenvoor het instandhouden van onze welvaart. Er is economische groei,maar deze snaktnaar mobiliteit, zoniet dan komt ons imago als dis-tributieland in het geding.'Nederland is dus niet het enige distributieland waar de wegendichtslibben. Het Belgische antwoord is: meer vervoer over water.Dat is ook veel goedkoper. Per ton kost transport over de weg 0,44tot 0,80 BEF tegen 0,02 BEF voor transport over water. Daarom ko"men er kanalen bij en terminals, onder meer in Brussel, en wordt dehaven van Luik uitgebreid. In Genk denkt men (in navolging van hetsucces van de terminal in Meerhout waar in 1997 meer dan 30.000'containers werden gelost) over de aanleg van een multimodale con,tainerterminal voor de binnenscheepvaart.Ookin de zeehavens Antwerpen en Zeebrugge vindt een aanzienlijkeuitbreiding plaats van het aantal kaaimuren, haven, en industrieter-reinen en dokken. Le Begge: 'Onze havens zullen moeten blijvenconcurreren met Rotterdam.' Waterwerken maken hierdoor eenaanzienlijk deel uit van de Belgische betonbouw. Maar ook zuive-ringsinstallaties, collectoren,pompstations, persleidingen en priori-taire rioleringen nemen een groot deel van de betonbouw voor hunrekening. En niette vergeten de spoorwegen. Antwerpen gaat onder-gronds. Antwerpen-centraal verdubbelt zijn capaciteit op drie spoor-CEMENT1998/12groep van de Betonverenging. Deze zal via een deskundig bureau deresultaten beoordelen en indien gewenst een goedkeuringsdocu'ment afleveren.Op de Betondag 1998 is heteerste goedkeuringsdocumentop fees,telijke wijze uitgereikt aan Matrix,Software. Dit bedrijf is daarmee deeerste in de branche die ditdocumentin bezit heeft. Voor meer infor'matie kuntu contact opnemen met de BetonverenigingKoolstofvezellijmwapeningHet versterken van bestaande betonconstructies door middel vanuitwendig aangebrachte koolstoflaminaten ('lijmwapening') staatinternationaal sterk in de belangstelling. Hoewel het aantal toepas"singen in onsland nog zeerbeperktis, bestaat erveel belangstellingvoor deze techniek. Het ontbreken van regelgeving is daarvoor nogeen belemmering. DeCUR isdaaromverzochteen CUR'Aanbevelingop te stellen die een verantwoorde toepassing van deze methodegemakkelijkermoetmaken. ~niveaus. Dit zijn ongetijfeld de meest ambitieuze werken van het ge-hele Belgische HSL-raject.Le Begge signaleert een redelijkpositief perspectief voor de beton"bouw. Nietalleenvanwege de ontonkoombaarheid van de bouw vaninfrastructurele werken. Hij signaleert ook een stijgende behoefteaan vernieuwbouw van residenti?le en niet-residenti?le gebouwen,waardoor renovatie een steeds belangrijker segment wordt. En wathetproductbetonbetreft, voorziet hij meermaatwerk. LeBegge: 'be,ton op maat is een product van vandaag, zeker een product van de21e eeuw. We zullen meer en meer een product voortbrengen dataan de noden van maatschappij tegemoet komt, creatief betonwaarvoor de maatschappij ook meer geld overheeft.'Dater veel waars zit in deze woorden, werd geUlustreerd doorde ove-rige sprekers op de Betondag, die het hadden over onder meer zelf-verdichtend beton, staalvezelbeton en toepassingen van staalvezel-beton in ondergrondse constructies. AI met al een geslaagdebeton-dag. Een uitgebreid verslagvan alle gehouden lezingen kunt uvindenin de Bouwkroniek van 22 oktober 1998.?77
Reacties