A r t i k e l e n s e r i eHet project Zuidtangent kent talvan interessante onderdelen diein komende uitgaven van Cementaan de orde zullen komen. Zo zalin het volgende nummer wordenbesproken wat het betekent als deconstructie van aansluiting tus-sen het dek en de perrons (foto 4)tijdens de bouw van de viaductenwaarop perrons voorkomen, tenprincipale wordt gewijzigd. Doordie wijziging werden namelijk develdliggersmetbuigslappevoegenverbonden aan de perronliggers,die niet van buigslappe voegenwaren voorzien. Een en ander hadnietalleeneenveranderdekrachts-verdeling in breedterichting totgevolg,maarookinlangsrichting.Bovendien werd op dat momentde uitvoering van de hemelwater-afvoergewijzigdenhetzelfdegoldvoor de kabeldoorvoeringen.In de derde bijdrage zal wordeningegaan op de gevolgen voor deconstructie van de kunstwerkendoor de eis dat in de toekomst debaan `vertramd' gaat worden metverzonken en aangegoten rails.De doorgaande rails veroorzakenbijzondere belastingscombinatiesbij vooral de langere viaducten.Voor de overgang tussen de be-tonnenbaanendekunstwerkeniseen bijzondere overgangscon-structie ontworpen, zodat er geenbrede voegen ontstaan tussen debaan en de kunstwerken.In de vierde bijdrage zullen ont-werp- en uitvoeringstechnischeproblemen worden beschrevenvan kokerliggers met een kleinehorizontale boogstraal (foto 5)zoals toegepast bij het station terplaatse van het toekomstige zie-kenhuis in Hoofddorp. Een anderbijzonder viaduct is dat over deSpieringweg bij Vijfhuizen. Hierwashetomverschillenderedenennoodzakelijk de constructie zoslankmogelijktemaken.Ditheeftgeresulteerd in een niet eerdermet betonnen spanwanden ge-bouwd portaalachtig viaduct.In hetzelfde artikel komt de toe-passing van zelfverdichtend be-ton bij de bouw van de bijzondervormgegeven pijlers van de via-ducten aan de orde. Bepaalde uit-voeringsrandvoorwaarden hebbengeleid tot het ontwerp van een bij-zonder mengsel. Tevens is er nietalleen zeer innovatief omgegaanmet het proces van uitvoering,maar ook met dat van kwaliteits-borging en risicomanagement.Indelaatstebijdragezaleenuitlegworden gegeven over het ontwerpen de uitvoering van de betonnenbaan. De eisen van `vertramming'hebben immers geleid tot een be-tonnen baanconstructie met eenwapeningsconfiguratie die nieteerder is vertoond. Voor deze op-lossing is zeer veel belangstellinggetoondtotveroveronzegrenzen.In hetzelfde artikel zal aandachtworden gevraagd voor de conse-quenties van het aanbrengen vande betonnen rijbaan met een slip-formpaver op viaducten en in eentunnel. Ook dit fenomeen had deaandacht van geheel betonwegen-bouwend Nederland.C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gInfras tr uc tuurcement 2002 572O r g a n i s a t i e Z u i d t a n g e n tDe Zuidtangent is het resultaat van intensieve samenwerking tussen de regionale overheden en bedrijven.Opdrachtgever is de Provincie Noord-Holland; projectleider ing.E.Haandrikman. De bestuurlijke en beleidsma-tige verantwoordelijkheid voor de realisatie van het kerntraject ligt bij de Stuurgroep Zuidtangent. Daarin zijnvertegenwoordigd de provincie Noord-Holland, het regionaal Orgaan Amsterdam, de gemeenten Haarlem enHaarlemmermeer, Rijkswaterstaat directie Noord-Holland, Amsterdam Airport Schiphol en busvervoerder Con-eXXion. Er zijn drie projectgroepen: Exploitatie, Beleid, en Uitvoering met de projectmanager Realisatie J.Bolijnvan Schiphol Project Consult. Hier berust de algehele leiding over de uitvoering van het project en over de deel-projecten, zoals telematica. Onder uitvoering verstaan we hier het gehele proces vanaf de haalbaarheidsonder-zoeken tot en met de onderhoudsperioden, volgend op de opleveringen, inclusief de selectie van en de aanbeste-ding aan adviseurs, ingenieursbureaus en aannemers.ir. M. Nio, NIO architecten,RotterdamZodra je denkt aan openbaarbusvervoer in Nederland, zie jede kleine armetierige haltevoor-zieningen reeds voor de geest.Keurig ontworpen bushokjesmet standaard 30 bij 30 cm2stoeptegels eromheen om op tewachten voor de bus. Armoedeten top. Is het een wonder datniemand de bus neemt?Met het ontwerp van het Kerntra-ject Zuidtangent wilden we watanders. We wilden het imago vanhet openbaar busvervoer opkrik-ken. Dus geen schriele hokjes entrottoirtegels. We wilden staal la-tendansenenbetondoenspreken.We wilden techniek kruisen metflora, Schiphol met de Floriade,superservice met supra-identiteit.Op deze wijze kon het KerntrajectZuidtangent in ??n klap van een`smoel' worden voorzien. De rei-ziger moest kunnen ervaren dathij of zij van iets bijzonders ge-bruikmaakt. Het doorsnee-beeldvan de openbaar-vervoerreiziger,die in een benepen Hollands abri-tje staat, zou hiermee worden uit-gewist.Barokke High-TechC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gInfras tr uc tuurcement 2002 5 73Omdat de busbaan verschillendegebieden doorkruist (woonwij-ken, binnenstedelijke gebieden,bedrijventerreinen, kantoorloca-ties, groenzones en tunnels), heb-ben wij alle landschappelijke, ste-denbouwkundige, bouwkundigeen civiele voorzieningen voor deZuidtangent opgevat als een con-stant systeem om het Zuidtan-gent-imago zo krachtig en heldermogelijk te laten overkomen.Met repeterende elementen zoalsoverkappingen, hekwerken, via-ducten, windschermen, geluids-schermen en tunnels is eensysteem ontworpen waarbinnensubtiele variaties mogelijk zijn.Allehaltevoorzieningenzijnzwart-wit, afgezien van de wisselendgekleurde glazen daken (en defietstunnels in Hoofddorp).Vandeveertienhaltesvanhetkern-traject Zuidtangent, is de helft opkunstwerkengesitueerd(foto6en7). Dit betekent dat de betonnenconstructies nooit of te nimmerals neutrale onderleggers kunnenworden opgevat. Je kunt de barok-ke high-tech haltevoorzieningenimmers niet los zien van de restvan de broodnodige civiele ingre-pen. Dit betekende een aardbe-ving in de mentale wereld van debetrokken opdrachtgevers en ad-viseurs. Want wat doe je als deciviele ingrepen in een vergevor-derd stadium gereed zijn, de teke-ningen klaar en het beton (figuur-lijk gezien) besteld is? Toch aan-passen dus.Er is de nodige tijd gestoken in deaanpassing van de reeds uitgere-kende maar nog niet ontworpenbetonnen kunstwerken, waarbijde doorsnede van de viaducten isgeoptimaliseerd, met als doel opdeze wijze een scherpere en smal-lereconstructietekrijgen.Binnenalle beperkingen is een eleganterwegdekprofiel ontworpen. Onderdit profiel voeren de expressiefstevigeondersteuningendeboven-toon. Het geheel aan kunstwer-ken steekt daarom op nogal hef-tige wijze af ten opzichte vande fladderende, gekleurde glazenhalte-overkappingen.De geknikte stalen hekwerkenvormen, samen met de dunneprefabbetonnenpanelen,derand-afwerking van het viaductprofiel.De kunst was om de traditionelebalk/T-liggerconstructietevermij-den, of op zijn minst onzichtbaarte maken. Zodoende ontstaat inaanzicht het gewenste continueprofiel waarboven de rode Zuid-tangent-bussen zichtbaar rond-scheren.Deopdehoekenafgeron-deenschuingeplaatstekolommenhouden de busbaan op een letter-lijkewijzeomhoog.Zijzijndevanzelfverdichtend beton vervaardig-de krachtpatsers. Soms, zoals bijhet viaduct van het Spaarne Zie-kenhuis, komen ze echt uit degrond, alsof ze de bus een zetjewillen geven om nog sneller tegaan. 6 | Opgang met lifthuis naar??n van de perrons7 | E?n van de metzelfverdichtendbeton gemaakteondersteuningen
Reacties