Kennisplatform over betonconstructies

Busbrug Zwolle geopend

ma 11 feb 2019

Zwolle heeft een nieuwe brug speciaal voor bussen: de Schuttebusbrug. De busbrug, die het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het spoor verbindt met de nieuwe busbaan op de Willemskade, werd zaterdag 9 februari tijdens het Busbrug Festival feestelijk geopend in het bijzijn van ruim 15000 bezoekers. Vanaf 17 februari 2019 zullen dagelijks zo'n 1200 stads- en streekbussen de nieuwe brug in Zwolle passeren.

In opdracht van de gemeente Zwolle zijn ProRail en BAM Infra eind oktober 2017 gestart met de bouw van de Schuttebusbrug. De bouw nam in totaal ruim een jaar in beslag. Met de realisatie van de brug en het nieuwe busstation, moet station Zwolle (het tweede spoorknooppunt van Nederland) een goed toegankelijk en comfortabel ov-knooppunt in een groene omgeving worden. Om de drukke noordzijde van het station te ontlasten, is het oude busstation daarbij verplaatst naar de zuidzijde. De realisatie van de Schuttebusbrug maakt onderdeel uit van de vele infraprojecten in het stationsgebied van 2017 tot 2025.

Brugconstructie in het kort

Het integrale ontwerp voor de Schuttebusbrug is een samenwerking van BAM Infra en ipv Delft. De elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp moet orde en focus aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone.
De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 m. De brugconstructie (245,5 m) bestaat uit een kokerligger, deels van staal en deels van beton, en rust op slechts twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers. De vrije overspanning over het spoor meet 80,55 m. De onderkant van de brug ter hoogte van het spoor ligt op 6,95 m hoogte. Die onderkant heeft een hoogwaardig houten bekleding gekregen, die de groene aankleding van de Pannekoekendijk aan de ene kant met de bomen en het groen op en naast het nieuwe busstation aan de andere kant verbindt. In de lichte aluminium rand van de brug wordt onder meer de rijbaanverlichting geïntegreerd. 

Onderzijde van de Schuttebusbrug (foto: Aldert Baas - ProRail)

Busbrug in aanbouw (foto: Gemeente Zwolle)

Inschuiven brugdek (foto: Gemeente Zwolle)

Impressie nieuwe busbrug over spoor (bron: Gemeente Zwolle)

Impressie nieuwe busbrug over spoor (bron: Gemeente Zwolle)

Impressie nieuwe busbrug over spoor (bron: Gemeente Zwolle)

Inrijdoperatie busbrug

In het Pinksterweekeinde, op 19 en 20 mei 2018, werd het 110 m lange stalen brugdeel van de nieuwe busverbinding bij station Zwolle over de bovenleiding van het spoor gereden en op de betonnen pijlers op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst. Met name de asymmetrie en de verschillende belastingen waarmee de brug te maken had, was voor de partijen die bij het inrijden betrokken waren ingewikkeld.

Timelapse bouw Schuttebusbrug

Medio januari 2018 kwamen de eerste brugdelen vanuit de fabriek van Victor Buyck (België) ’s nachts aan op de voorbouwlocatie aan de zuidzijde van het station (Hanzeland). De laatste stalen onderdelen arriveerden begin april in Zwolle. Op het bouwterrein van de busbrug naast het spoor werden de brugdelen aan elkaar gemonteerd. Van 24 februari tot en met 5 maart 2018 is de bovenleiding verlaagd, zodat het gehele stalen gedeelte van de busbrug in het weekend van 19 en 20 mei over de sporen op de voorgebouwde betonnen pijlers kon worden gelegd. Van juni tot september 2018 werden koppeldelen gemaakt tussen het stalen deel en het betonnen deel van de brug. In week 40 en 43 van 2018 werden tijdens twee weekenden buitendienststellingen de randelementen van de brug boven het spoor geplaatst. De busbrug werd in het najaar 2018 afgebouwd.

Planning realisatie Schuttebusbrug

2017
- 30 oktober 2017: start bouw van de brug
- Oktober - november 2017: boren van de funderingspalen aan de noordzijde van het spoor
- Oktober - november 2017: maken van funderingen aan de noordzijde van het spoor
- November - december 2017: maken van landhoofd-kolommen aan de noordzijde van het spoor
- Oktober - november 2017: boren van funderingspalen aan de zuidzijde van het spoor
- Oktober 2017 - maart 2018: maken van elementen voor stalen deel van de brug in de werkplaats in België

2018
- Januari - april 2018: in elkaar zetten van stalen elementen op bouwplaats aan de zuidzijde van het spoor
- 19 t/m 25 februari 2018: aanpassen van bovenleiding voor de busbrug in grote buitendienststelling
- Voorjaar 2018: maken van betonnen deel van de brug aan de noordzijde
- Voorjaar 2018: maken van betonnen deel van de brug aan de zuidzijde
- 19 en 20 mei 2018: inrijden van het stalen deel van de brug
- Juni – september 2018: maken van koppeldelen tussen stalen deel van de brug en betonnen deel van de brug
- Week 40 en 43 van 2018: twee weekenden buitendienststellingen om randelementen van de brug boven het spoor te plaatsen
- Najaar 2018: afbouwen van de brug

2019
- 9 februari 2019: feestelijke publieke opening Busbrug Festival
- 17 februari 2019: ingebruikname van de brug

Bron: Gemeente Zwolle

Meer lezen

Binnenkort verschijnt er in Cement ook een artikel over de constructie van de Schuttebusbrug. Houd de website dus in de gaten!

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Win een Google Home starterkit!

Cement is jarig! We bestaan 70 jaar en daarom gaan wij op zoek naar de Slimste Cement lezer. Doe mee vanaf ronde 1 en maak kans op een Google Home + Philips Hue kit. 

Doe de quiz

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren