Kennisplatform over betonconstructies

Brug voldoet dankzij verfijnde methodieken voor verificatieberekening

ma 20 nov 2017

Vanwege een aanpassing in de A67 moest de constructieve veiligheid van de noordelijke Maasbrug Grubbenvorst worden beoordeeld. Voor de uiteindelijke toetsing is naast RBK 1 ook gebruikgemaakt van de concept RBK 1.

De verdeling van de dwarskracht over de wanden van de kokerbruggen is bepaald met een ligger-raamwerkmodel (LRM). Deze inventieve methode is gevalideerd met een 2,5D-schalenmodel. Hiermee is aangetoond dat het LRM een goede benadering geeft.

Uit de toetsing uiterste grenstoestanden met RBK 1.1 op basis van de krachtsverdeling conform LRM bleek vervanging van de vluchtstrook door een rijstrook niet mogelijk. Na een toetsing volgens de concept RBK 1.2 op basis van de krachtsverdeling conform een 2,5D-model bleken de uitkomsten een stuk positiever. Zodanig zelfs dat vervangen toch mogelijk bleek. De brug zal in 2018 worden aangepast.

Meer over de beoordeling van de Maasbrug bij Grubbenvorst leest u in het artikel 'Maasbrug Grubbenvorst beoordeeld'. 

Reacties

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren