Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Bouwput met vrieslichaam

Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt metro met treinstation Anton Driesse, Wibout Boersma, Eelco de Winter - 11 november 2021

Ten behoeve van een verbinding tussen de centrale Cuypershal van Amsterdam Centraal en de metroverdeelhal onder het voorplein, is een nieuwe trap gerealiseerd, de zogeheten Cuyperstrap. Om dit mogelijk te maken is op het dak van een zinktunnelelement een bouwput gerealiseerd met behulp van een vrieslichaam. Hierbij ging speciale aandacht uit naar de invloed op de bestaande constructie. Ook moest een doorbraak worden gerealiseerd door een dragende wand van de metroverdeelhal.

Projectgegevens

Project: Cuyperstrap
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Max Bögl
Architect: Benthem Crouwel Architects
Engineering: Royal HaskoningDHV (i.o.v. gemeente Amsterdam)
Temperatuur- en spanningsanalyses: SGS Intron
Geotechnisch advies vrieslichaam: CRUX Engineering BV en Ingenieurbüro Schiessl Gehlen Sodeikat GmbH

De Cuyperstrap zorgt voor een directe, droge verbinding tussen trein en metro. Het is de vierde toegang naar het metrostation; de overige drie toegangen bevinden zich buiten op het voorplein. De nieuwe verbinding bestaat uit een vaste trap en een opgaande roltrap. In figuur 3 staat het bouwkundige ontwerp.

De ruimte onder het stationsgebouw, tussen de tafelconstructie en het opgespoten zand, was zeer beperkt

Uitdagingen

De nieuwe verbinding bevindt zich recht boven het bestaande zinktunnelelement van de metrotunnel  (Noord/Zuidlijn). In figuur 5 is een impressie gegeven van de beginsituatie. Het centrale hoofdgebouw van het station is ten behoeve van het zinktunnelelement onder het station op een tafelconstructie geplaatst. Ook zijn permanente stempels aangebracht, ten behoeve van de steun van de wanden van de tafelconstructie onder het stationsgebouw. Het zinktunnelelement is destijds onder het station, onder de permanente stempels, drijvend op z’n plaats gebracht en afgezonken. Om het zinktunnelelement op z’n plaats te houden is circa 9,0 m zand op het element gestort.

Een van de uitdagingen bij de realisatie van de Cuyperstrap was dat de ruimte tussen de tafelconstructie en het opgespoten zand zeer beperkt was (foto 4). Plaatselijk moest grond worden verwijderd, maar dit afgraven moest worden beperkt. Uit een analyse volgde dat voor bouw van de trap lokaal 4,5 m grond kon worden verwijderd, mits beperkt in omvang.

Een andere uitdaging was dat de Cuyperstrap waterkerend moet zijn tot NAP +1,60 m, omdat er een open verbinding is met het IJ. Het waterpeil onder de Cuyperstrap volgt – dankzij het opgespoten zandpakket met enige vertraging – het waterpeil van het IJ. Bij zeer extreme omstandigheden, indien de sluizen bij IJmuiden het begeven, kan het waterpeil oplopen tot NAP +1,6 m.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2021. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren