Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Binnenstedelijke hoogbouw haalbaar door slimme constructie

Uitdagingen Grotius Den Haag door bijzondere vormen, grote hoogte en kenmerkende kronen Remko Wiltjer RO, Matthij Moons RC, Michiel Niens RC - 25 juli 2022

Ingeklemd tussen de Koninklijke Bibliotheek, de Utrechtse Baan en de Randstadrail in Den Haag, zijn twee woontorens gerealiseerd, Grotius I en II (foto 2), met in totaal 655 appartementen. De tweelaagse ondergrondse parkeergarage, de bijzondere vormen, de grote hoogte van 100 en 120 m, en de kenmerkende kronen van de torens maakten dit project een flinke uitdaging. Voor de constructeur vroeg het niet alleen technische vaardigheden om de constructie te ontwerpen en te berekenen, maar vooral de inzet om het project financieel haalbaar te maken.

Projectgegevens

Project: Grotius Towers Den Haag
Ontwikkelaar: Provast
Aannemer: Combinatie JP van Eesteren en Besix
Architect: MVRDV
Constructeur: IMd Raadgevende Ingenieurs
Geotechnisch advies: Geomet
Adviseur installaties: Ingenieursburo Linssen

In het kort

  • Door alle randvoorwaarden, hoge kosten en de beperkte opbrengsten stond de financiële haalbaarheid onder druk en was een logische en efficiënte draagconstructie een vereiste.
  • Met behulp van variantenstudies kwam de meest efficiënte hoofdconstructie naar boven, die voor de andere disciplines voldoende ontwerpvrijheden bood.
  • Na een betrekkelijk eenvoudige 2D-analyse is ter verificatie een 3D-model opgesteld van de volledige constructie van de hoogste toren.
  • Dankzij een 3D-analyse van de krachtswerking werd de uitvoering eenvoudiger.
  • Voor de pixels in de kroon zijn een aantal eenvoudige constructieve spelregels opgesteld.
  • Een drielaagse kelder bleek niet realistisch, waarna een zoektocht naar een parkeeroplossing in twee lagen begon.
  • Om zware en diepliggende funderingselementen te voorkomen, zijn de betonwanden in de kelder van Grotius I aan één zijde verlengd tot naast de toren.
  • In overleg met de geotechnisch adviseur is onderzocht welke strookafmetingen mogelijk waren om voldoende palen kwijt te kunnen, zonder gevaar voor opbarsten van de bouwput.
  • De damwanden dragen de verticale belasting uit de beganegrondvloer en de -1-vloer met behulp van deuvels over naar de onderste keldervloer.
  • Op initiatief van de aannemerscombinatie is de onderste keldervloer uitgevoerd met gewapend staalvezelbeton om scheurvorming te beheersen.

De locatie ‘Grotiusplaats’ was aanvankelijk bestemd voor kantoren, maar in 2015 zag ontwikkelaar Provast een betere mogelijkheid voor woningbouw. Dit mede dankzij de geplande plaatselijke overkapping van de Utrechtsebaan, waardoor de geluidsbelasting fors af zou nemen. Provast selecteerde voor het complexe binnenstedelijke project architectenbureau MVRDV. Dit bureau is gespecialiseerd in stedelijke verdichting en heeft voor Grotius een bijzonder ontwerp gemaakt met ‘gepixelde’ kronen (met schijnbaar willekeurig geplaatste blokjes), natuurstenen gevels en een verticale gradiënt in kleuren en afmetingen van de balkons (foto 3). Door alle randvoorwaarden, hoge kosten en beperkte opbrengsten (gedeeltelijke sociale huurwoningen), stond de financiële haalbaarheid onder druk. Een logische en efficiënte draagconstructie was daarom een vereiste.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren