In 2012 verwoestte een aardbeving de kathedraal in het centrum van het Calabrische dorp Mormanno. De Italiaanse bisschoppenconferentie schreef in 2013 een ontwerpprijsvraag uit voor een nieuw godshuis, gewijd aan Santa Maria Goretti. Architect Mario Cucinella won met zijn plan voor een moderne kerk, geïnspireerd op de beroemde 17e-eeuwse barokkerken van architect Francesco Borromini, waaronder San Carlo alle Quattro Fontane en Sant'Ivo alla Sapienza in Rome. Hij nam de cirkelvormige geometrie van die barokkerken als basis voor de plattegrond, die hij plooide in de vorm van een klaverblad. In de glooiende betonnen gevel maakte hij een enorme kruisvormige snede die de entree markeert en 's avonds wordt aangelicht.
1 Een kruisvormige snede markeert de entree van de kerk en wordt 's avonds aangelicht, foto: Duccio Malagamba 68? CEMENT 6 20 23
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
STERKE SYMBOLIEK
In het Noord-Calabrese
dorpje Mormanno maakte
Mario Cucinella Architects
met traditioneel beton een
vernieuwend ontwerp voor
een kerk, gewijd aan de
heilige Maria Goretti. Het
monoliete gebouw met zijn
glooiende gevels en kruisvor-
mige entree heeft een sterke
symbolische kwaliteit; van
buiten is het beton maagde-
lijk wit afgewerkt, binnen zijn
de muren bekleed met ruw
kalkhennepbeton, een
mengsel van kalk, water en
vezels van een hennepplant.
Onder het lichte stalen dak
met daklicht drapeerde de
architect een lichtdoorlatend
doek, waardoor daglicht valt
op het ruwe aardkleurige
pleisterwerk. Kleine oneffen-
heden en kleurverschillen
worden zo duidelijk zichtbaar,
wat een fraaie tektonische
werking en een levendig
effect geeft.
WONDER VAN
EENVOUD
Santa Maria Goretti kerk, Mormanno, Italië
CEMENT 6 2023 ?69
beton in beeld
2 Het monoliete gebouw met glooiende gevels, foto: Duccio Malagamba
PROJECTGEGEVENSproject
Santa Maria Goretti
kerk, Mormanno, Italie ontwerp
2013-2016
uitvoering 2016-2021architect
Mario Cucinella Architects
aannemer
Generali Costruzioni, Lagonegro, Potenza constructieadvies
Milan Engineering, Milaan
oppervlak 950 m
2
budget
1,6 miljoen euro
In 2012 verwoestte een aardbeving de kathedraal in het
centrum van het Calabrische dorp Mormanno. De Italiaanse
bisschoppenconferentie schreef in 2013 een ontwerpprijsvraag
uit voor een nieuw godshuis, gewijd aan Santa Maria Goretti.
Architect Mario Cucinella won met zijn plan voor een moderne
kerk, geïnspireerd op de beroemde 17e-eeuwse barokkerken van
architect Francesco Borromini, waaronder San Carlo alle
Quattro Fontane en Sant'Ivo alla Sapienza in Rome. Hij nam
de cirkelvormige geometrie van die barokkerken als basis voor
de plattegrond, die hij plooide in de vorm van een klaverblad. In
de glooiende betonnen gevel maakte hij een enorme kruisvormige
snede die de entree markeert en 's avonds wordt aangelicht.
2
70? CEMENT 6 20 23
beton in beeld
3 Het beton is in het werk gestort, foto: foto: Roberto Castrofino
BETAALBAAR EN MAAKBAAR
De keuze om met in het werk
gestort beton te bouwen,
komt enerzijds voort uit het
beperkte budget - 1,6 miljoen
euro voor de kerk inclusief
het bijbehorende parochie-
centrum ?, anderzijds uit de
vraag naar een 'maakbaar'
ontwerp dat uitgevoerd zou
kunnen worden door een
lokale aannemer. Bouwbe-drijven in deze regio bouwen
voornamelijk met steen, kera-
mische materialen en beton.
Het 16 m hoge gebouw is
opgebouwd uit dubbele
(geïsoleerde) gewapend
betonnen muren, die de lichte
stalen dakconstructie dragen.
Het beton is in een bekisting
van gekromde panelen
gestort.
3
CEMENT
6 2023 ?71
beton in beeld
4
4 In contrast met de gladde witte gevel, zijn de binnenmuren afgewerkt met kalkhennep, foto: Duccio Malagamba
CONTRAST
Aan de buitenzijde is de kerk
voorzien van een laag witte
minerale verf, geproduceerd
door de Duitse firma KEIM. Het
is een natuurlijk materiaal met
een moderne high-tech
uitstraling, dat glad oogt en
een zekere lichtheid aan het
gebouw geeft, wat volgens
Cucinella past bij de jeugdhei-
lige Santa Maria Goretti aan
wie het gebouw gewijd is. De
silicaatgebonden verf is
dampopen, duurzaam en
vormt een zeer bestendige
beschermlaag; algen en vuil
hechten niet aan het opper-
vlak, waardoor het gebouw
onderhoudsvrij is en maagde-
lijk wit blijft. In contrast met de
gladde witte gevel, zijn de
binnenmuren afgewerkt met
kalkhennep, een biobased
materiaal waarmee traditio-
neel gewerkt wordt in dit rurale
gebied.
72? CEMENT 6 20 23
6
5
5 Doorsnede met klimaatsysteem, bron: Mario Cucinella Architects
6 Aan de buitenzijde is de kerk voorzien van een laag witte minerale verf, foto: Duccio Malagamba
MAGISCH
De bouw van de kerk begon in 2015 en nam in totaal zes jaar in beslag. Het
was een proces van vallen en opstaan, van bouwen en bouwstops, van bezui-
nigingen en bezinnen op betere oplossingen binnen het beperkte budget,
v
ertelt Cucinella. Terugblikkend ziet de architect het project als een goede
oefening. De kwaliteit van een gebouw als dit schuilt volgens hem niet in de
rijkdom van de materialen, maar in de manier waarop een simpel materiaal
in een poëtisch materiaal is veranderd. Het beton en kalkhennep waarmee de
ontwerpers werkten zijn eenvoudige, traditionele materialen, die hier letterlijk
in een nieuw licht zijn gezet. Cucinella ziet dit project als een voorbeeld van
hoe we duurzame architectuur in de toekomst kunnen maken; simpeler, maar
met meer emotie. 'De uitdaging is om iets magisch tot stand te brengen.'
De Santa Maria Goretti kerk staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk voor architectuur in
beton. Via lezingen, projectbezoeken, workshops,
expert meetings en online communicatie wordt
informatie, inspiratie en ondersteuning geboden
aan (toekomstige) architecten, constructief ont-
werpers, bouwkundig adviseurs en producenten.
Daarbij gaat het alt
ijd om de relatie tussen vorm -
geving, constructie en maakbaarheid.
CEMENT 6 2023 ?73
beton in beeld
In het Noord-Calabrese dorpje Mormanno maakte Mario Cucinella Architects met traditioneel beton een vernieuwend ontwerp voor een kerk, gewijd aan de heilige Maria Goretti. Het monoliete gebouw met zijn glooiende gevels en kruisvormige entree heeft een sterke symbolische kwaliteit; van buiten is het beton maagdelijk wit afgewerkt, binnen zijn de muren bekleed met ruw kalkhennepbeton, een mengsel van kalk, water en vezels van een hennepplant. Onder het lichte stalen dak met daklicht drapeerde de architect een lichtdoorlatend doek, waardoor daglicht valt op het ruwe aardkleurige pleisterwerk. Kleine oneffenheden en kleurverschillen worden zo duidelijk zichtbaar, wat een fraaie tektonische werking en een levendig effect geeft.
Reacties