L.EIzinga, Tunnel Combinatie Nederland, afd. HulpconstructiesDe bekisting voor de Wijkertunnel bestaat uit wand- en tunnelbekisting. De wandbekis-ting is voornamelijk toegepast bij de toeritten, terwijl de tunnelbekisting zowel bij de toe-ritten als bij de produktie van de tunnelelementen in het bouwdok te Barendrecht is ge-bruikt.WIJKERTUNNEL: BEKISTINGWandbekistingDe seriematige wandbekisting is samenge-steld uit: MK2-wandbekistingdragers, kin-derbinten van baddinghout NE-vuren ge-schaafd 59 155 mm2en aziatisch beton-plex (fig. 1).De MK2-wandbekistingdrager ( Matab) is sa-mengesteld uit twee koudgewalste U-profie-len, die rug aan rug door middel van koppel-platen en -strippen aan elkaar zijn verbon-den. Aan de drager zijn op eenvoudige wijzestelspindels, schoren en loopsteigerconso-les te bevestigen. De centeringen zijn Beto-max 15 (Hakron), voorzien van betonconus-sen. Waar waterdicht werk wordt verlangd, iseen waterkering 120 120 mm2op de cen-terpennen gelast.De kinderbinten zijn doormiddel van schroe-ven aan de MK2-drager verbonden. Het azia-tisch betonplex (fabrikaat 'Wajang' of 'YangYoung') in de afmeting 2500 1250 18mm3wordt 'vlak geschroefd' aan de kinder-binten. Tussen de niet-dragende plaatnadenwordt tochtband 10 10 mm2aangebrachtom lekken van cementwater te voorkomen.De gezaagde plaatranden worden geverfd inverband met indringend vocht. De center-pengaten 0 22 mm zijn voorgeboord.De wandbekisting is geprefabriceerd bij PBA(Prefab Bekisting Afdeling) te Kesteren, on-derdeel van Bam Materieeldienst, en pervrachtwagen aangevoerd. Hierdoor is de ma-ximale schotbreedte beperkt tot 4 m. Bij detoeritten Noord en Zuid wordt ze toegepastvoor:? waterkelders onder moot 3;? leidingkoker;? dienstengebouw, respectievelijk bedie-ningsgebouw;? buitenwanden moot 4 t.m. 8;? middenwand moot 5;? frontwand op het dek van moot 1;en bij de toerit Zuid bovendien voor de wan-den op het dek van moot 2.Bij de tunnelelementen wordt ze toegepastvoor de wanden van de leidingkokers en debetonnen kopschotten.Zowel toerit Noord als toerit Zuid heeft zijn ei-gen stel bekisting. De wandbekisting voor deleidingkoker wordt zowel bij de toeritten alsbij de tunnelelementen in het bouwdok teBarendrecht gebruikt. Om die reden is dezebekisting voorzien van Excelent Form bekis-tingsplaat met phenolharscoating van 440g/m2.De wandbekisting voor de waterkelders is??nzijdig (de waterkelders staan in een ver-loren damwandkuip). Hiertoe is door middelvan Wellmax aanlasstukken de wandbekis-ting aan de damwand gecenterd.De wandbekisting van de waterkelders wordtook gebruikt bij het dienstengebouw (toeritNoord) of het bedieningsgebouw (toeritZuid). De hoeveelheid bekisting is voldoen-de om de buitenwanden van de gebouwen intwee fasen te kunnen maken. De buiten-wandbekisting evenwijdig aan de tunnelstaat op hangsteigers.De bekisting voor de frontwanden van moot3 en 4 van de toeritten (fig. 2) is voorzien vanNOEplast, type Linz. In deze wanden magniet worden gecenterd, ook stortnaden zijnniet toegestaan.De bekisting van de buitenwanden van moot4 Lm. 8 varieert in hoogte van 12,85 m tot6,30 m. De schotbreedte bedraagt 3,75 m(3 ? 1,25 m). De mootlengte bedraagt 20 m,de helling van de toerit is 4,5%. Per moot kande bekisting 0,90 m worden afgekoppeld(fig- 3).28Alle wandbekisting is gedimensioneerd opeen betondruk van 50 kN/m2. Ten behoevevan de stijgsnelheld van de betonspecie iseen tabel gemaakt aan de hand van NEN6722, 8.3.3, rekeninghoudend met specie-en buitentemperatuur.De bestekseisen zijn:? de maximale doorbuiging van de bekistingmag niet meer zijn dan 0,002 van de over-spanning, zowel per eenheid als totaal;? betonoppervlak-beoordellngsklasse IB.Ten behoeve van de wandbekisting zijn circa200 tekeningen (schottentekeningen en in-zettekeningen) gemaakt, in formaat vari?-rend van A3 (70 %) tot Al (30 %). Hiertoe wa-ren op het werk twee CAD-stations met laser-printer beschikbaar.Totaal Is voor de toeritten + 4800 m2bekis-ting geprefabriceerd.foto's: Aeroview Dick Sellenraad, Rotterdam29(4) Standaard-tunnelbekisting TunnelbekistingDe tunnelbekisting is eerst bij de overdektegedeelten van de toeritten te Velsen gebruikten daarna in delen per ponton naar Baren-drecht getransporteerd. Als gevolg van hethoogteverschil door het ballastbeton zijn detunnelelementen 0,50 m hoger dan de toe-ritten, waartoe de bekisting wordt voorzienvan een onderzetstuk,De bekisting (ontwerp TCN/Matab) bestaatuit twee eindelementen met een lengte van5,40 m en vier tussenelementen met eenlengte van 4,20 m. Elk element bestaat uittwee spanten, h.o.h. 2,20 m, die door IPE-profielen zijn gekoppeld. Op de IPE-profielenzijn kinderbinten van baddinghout 59 ? 155mm2gemonteerd en bekleed met aziatischbetonplex. De elementen staan op twee HE240 A hoofdonderslagen. Ter plaatse van despanten staan onder de onderslagen 50tons wigblokken.Voor de stabiliteit in de lengterichtingzijn tus-sen de spanten kruisschoren bestaande uitkokers 100 ? 100 ? 4 mm3aangebracht, tus-sen de spanten van een element gelast, tus-sen de elementen onderlinggebout. De tota-le lengte tunnelbekisting is verrijdbaar opvier tandemwielstellen. De tunnelbekistingkan op vier punten op hoogte worden gestelddoor hydraulische vijzels.Het binnenwandschot is scharnierend opge-hangen aan de spanten en sluit aan de on-derzijde tegen een 250 mm hoge kim aan.Het bestaat uit IPE-staanders, gekoppelddoor IPE-gordingen en bekleed metbadding-hout 59 ? 155 mm2en aziatisch betonplex.Door middel van vier hydraulische vijzels kandeze bekisting in- en uitgeklapt worden.De buitenbekisting is opgebouwd uit IPE-staanders, bekleed met baddinghout 59 ?196 mm2en aziatisch betonplex. Aan de on-derzijde wordt de buitenbekisting aan de rij--vloer gecenterd. Aan de bovenzijde wordt debekisting door een dubbel UNP-profiel ge-koppeld naar het tegenoverliggende schot.Onderling worden de schotten gekoppelddoor twee HE-profielen. De schotlengte be-draagt 3,225 m.Nadat de buitenbekisting reeds voor eengroot deel was geproduceerd is, ondermeerdoor zeer strenge eisen uit de (interne) notaOTAO (Opdrijven, Transport, Afzinken en On-derstromen), een extra gording aangebrachtmet centeringen Betomax 30 (fig. 4).Zowel de binnen- als de buitenwandbekis-ting is geprefabriceerd en per as aange-voerd. Ook de bekisting van hettunneldekisin prefab delen aangevoerd.De wanden van de leidingkoker worden voor-gestort. De buitenwanden en hettunneldekis ??n stort.Als vloerbekisting in de leidingkoker wordteen tafelbekisting toegepast, bestaande uitbekistingsplaat van aziatisch betonplex, kin-derbinten van baddinghout 59 155 mm2,onderslagen IPE 140 en H?nnebeckstem-pels AS 410 TZ.30Het verrijden van de tunnelbekisting naar devolgende moot heeft plaats met een elektri-sche lier. Omdat de tunnelvloer In dwarsrich-ting op afschot ligt, is aan de wielstellen eenhorizontale steunrol aangebracht die tegeneen geleiderails loopt.De wandbekisting van de tunnel is gedimen-sioneerd op een maximaal optredende be-tondruk van 50 kN/m2. De tunneldekbekis-ting is berekend op de maximale dikte vanhet tunneldek van moot 3, vari?rend in diktevan 1,10 m tot 2 m.Toepassing bij de toerittenDe tunnelbekisting wordt gebruikt voor demoten 1 tm. 4 van de toeritten. De lengtevan deze moten varieert van 16,75 m tot 20m. Hierdoor heeft de dilatatievoegbekistingeen variabele positie. In de bekisting zijnhiertoe diverse 'verankeringspunten aange-bracht.Doordat het tunneldek van moot 3 (onderhet diensten- of bedieningsgebouw) aan-zienlijk dikker is, is onder de spanten van detunnelbekisting een derde steunpunt aange-bracht.Ook in horizontale doorsnede wijkt dezemoot afvan de twee voorgaande (Y/g. 5J. Bui-tenwand III is voorgestort en wand UIA wordtte zamen met het tunneldek gestort. Door-dat de buitenwandbekisting van de tunnel-kist hier niet toepasbaar is, is de buitenzijdevan wand UIA bekist met MK2-wandbekis-ting. Door middel van los bijgeplaatsteMK2-staanders aan de binnenzijde van detunnelbekisting is deze wand gecenterd.Bij moot 4 is de tunneldoorsnede ten opzich-te van de voorgaande moten 3,60 m breder,31terwijl alleen de uitritzijde is voorzien van eendek. De buitenwand wordt voorgestort en detunnelbekisting wordt hier alleen gebruiktals ondersteuning van het dek.Het ontbrekende deel wordt traditioneel be-kist.Toepassing bij de tunnelelementenDe tunnelbekisting wordt in het bouwdok teBarendrecht ingezet in twee stromen:? stroom 1: tunnelelement 6, 5, 4;? stroom 2: tunnelelement 1, 2, 3.De tunnelbekisting van stroom 1 is afkom-stig van toerit Noord, stroom 2 is eerst ge-bruikt bij toerit Zuid.Ook de buitenwandbekisting moet wordenaangepast. Deaansluiting van dedaklijn metde buitenwand bij de toeritten is rechthoe-kig, terwijl deze voor de tunnelelementen isafgeschuind (fig. 6).Ten behoeve van het storten en verdichtenzijn in deze afschuining scharnierende stort-luiken aangebracht.Moten 2C en 5B hebben een verhoogd tun-neldak in verband met de daar te monterenventilatoren. Deze verhoging wordt uitgekistdoor op de tunnelbekisting blokken polysty-reenschuim in de vereiste vorm te leggen.Het bouwdok ligt horizontaal. Dit betekentdat de sluit-, zink- en dilatatievoegen eenschuinstand hebben van 4,5% ten opzichtevan de rijvloer. De voeg tussen de tunnelele-menten 3 en 4 (TE 3 en TE 4) is het diepstepunt van de tunnel in afgezonken toestand.De verticale boogstraal wordt gevormd terplaatse van de dilatatievoegen in TE 3 en TE4. Dit betekent dat deze moten wel op eenhelling in het bouwdok moeten worden ge-maakt. Voor het doorrijden van de tunnelbe-(7) Aanpassing tunnelvloer in bouwdok alsgevolg van verticale kromming diepste tun-nelelementenkisting van TE 2D naar TE 3D en van TE 5Anaar TE 4A betekent dit dat de oorspronkelij-ke aanlegdiepte van de tunnelvloer in hetbouwdok is aangepast (fig. 7).32
Reacties