Rijwielstandaard voor3 bandenmatenDe bekende betonnen rijwielblokken hebben als voordelen, datde rijwielen: stevig staan door inklemming van een groot gedeeltevan de voorvelg, geen beschadigingen oplopen, bij het uitnemenandere rijwielen niet omgooien, weinig plaats innemen, enz.De blokken zelf hebben een lange levensduur, liggen op gelijkehoogte als het wegdek. Verder kunnen de blokken in vele standenen combinaties worden opgesteld.Tegenwoordig komen echter rijwielen voor in 3 verschillendebandmaten; de sportfiets heeft een smallere en de bromfiets eenbredere band dan de normale fiets.De nieuwe Tristan rijwielstandaard is dan ook uitgevoerd vooralle 3 bandmaten. Dit heeft het voordeel, dat de velg niet wordtbeschadigd, omdat de sleuf uitsluitend de band pakt. Elke bandzoekt vanzelf een klemvaste plaats. Bovendien wordt een grootgedeelte van het wiel ingeklemd, zodat elke rijwieltype recht enstevig staat.De afmetingen van de standaard bedragen aan de voet 30x60 cm,waardoor de plaat precies past bij de maten van de betontegel van30?30 cm.Er zijn twee modellen standaards, nl. een laag en een hoog blok.Mede hierdoor zijn weer verschillende opstellingsmogelijkhedenen combinaties van de twee mogelijk; ook overkappingen met??n- of twee-zijdige opstellingen zijn verkrijgbaar.De figuren geven alle maten aan. H.Voorgespannen schokbeton voorvloerconstructie van de nieuwe Jaarbeurshal te UtrechtOntwerp: Werkgroep 53, UtrechtDe nieuwe Jaarbeurshal op het terrein aan de Croeselaan teUtrecht stelde de ontwerpers voor een bijzonder probleem. Dehal met een oppervlak van 96?48 m2bestaat uit een expositie-ruimte op de begane grond en ??n verdieping.In het werk gestorte kolommen, die in twee richtingen op 12 m1afstand hart op hart staan, dragen de vloer van de verdieping.Deze vloer eiste een bijzondere constructie, omdat op een ge-deelte ervan ook met vrachtauto's gereden moet kunnen worden.Voorgespannen schokbeton bood de oplossing. En met de toe-passing hiervan werd een nieuw facet van deze constructie-methode gerealiseerd.De vloer bestaat uit een systeem van balken, die in twee richtingenstatisch onbepaald zijn voorgespannen. Een dilatatievoeg is overhet midden van de lengterichting aangebracht, ledere balk issamengesteld uit een aantal elementen van ca 4 en 5 m lengte.De primaire liggers, doorgespannen over 4 maal 12 m1, rustenmet stalen rol- (resp. scharnier-)opleggingen op de kolommen.De secundaire liggers zijn in de dwarsrichting van .het gebouwtussen de primaire aangebracht als continue liggers, eveneensdoorgespannen over 48 m1. Zij hebben een onderlinge afstandvan 4 m hart op hart.Een 15 cm dikke vloer is op deze constructie gestort. De schuif-spanningen tussen de vloer en de balken worden door uit deliggers omhoogstekende beugels opgenomen. De voorspannings-methode is volgens het systeem Freyssinet.314 Cement 8 (1956) Nr 13-14
Reacties