? ? ?Op een moment dat kabinetsformaties hun schaduw al weer vooruit werpen en de onder-werpen voor de komende regeringsperiode in rij en gelid komen te staan, hield de voorzit-ter van de Betonvereniging, ir.H.J.C.Oud, zijn traditionele jaarrede tijdens de Betondagop 20 novemberjOl. Thema's had hij genoeg, want Nederland is aan hetverkennen gesla-gen. Toekomstverkenningen en scenariostudies volgen elkaar met trefzekere regelmaatop. Doen wij vervolgens iets met de resultaten hieruit?VERNIEUWENDBETONGEVRAAGD!In de studie 'Economische en fysieke omge-ving' geeft het Centraal Planbureau een in-druk van zaken als bevolkingssamenstel-ling, productiestructuur, vervoersbehoeftenen werkgelegenheid op lange termijn. De be"langrijkste les uit de studie is dat de omge-ving bepaaltwaterin Nederland gaatgebeu-ren. De liberalisering van de wereldhandel,de razendsnelle ontwikkelingen van tele-communicatie en informatietechnologie ende dynamiek van de kapitaalmarkt bepalende structuur van onze economie, nu enin detoekomst.Het onderscheidende vermogen van Neder-land zijn de ligging en de ruimtelijke inrich-ting. Om dit voordeel in stand te houden, zaler echter nog wel het een en ander moetengebeuren. Nu we overheidsuitgaven en so-ciale lasten redelijk in de greep hebben,wordt het weer tijd om te investeren.SamenhangDrie uitlopers verbinden de Randstad methet TransEuropese netwerk. Die uitlopersnoemen we ook wel 'corridors'. Twee voerenons naar het oosten (Duitsland, via Hengeloen Arnhem), ??n naar het zuiden (Frankrijk,via Breda en Belgi?). De Randstad en haarcorridors omsluiten 40% van het grondop-pervlak en 75% van de economische activi-teit; zij bevatten driekwart \fan alle vervoers-bewegingen en van alle woningen.Economisch gezien is het een gunstig gege-ven om opzo'n klein gebied zoveel activitei-ten te ontplooien. De leefbaarheid staatechter bij enkel en alleen economische groeionder grote druk. Verkeer en vervoer speleneen cruciale rol en zullen meer in samen-hangmet woning- en utiliteitsbouw moetenworden bezien. Voor de bouw- en betonwe-reld is ruimtelijke inrichting in al zijn facettenvan groot belang; hoe meer samenhang inde ontwikkeling, hoe beter dat voor een "ie-der is.CEMENT1997/12De intelligente wegAls handelsnatie hebben we te maken meteen groeiende vervoersvraag, die echt nietalleen is op te lossen met'meerasfalten be-ton'. Op sommigeplaatsen is er gewoonweggeen ruimte voor. We zullen daarom de be-staande verkeersruimte intensiever moetenbenutten. Vrachtauto's zijn vaak voor dehelft van de tijd niet geladen; treinen, bus-sen en metro's zijn grotendeels gedimensio-neerd op de piekvraag. Tijd om nieuwe ver-voersmodaliteiten te ontwikkelen dus. Nietde reiziger of de aanbieder van goederenmoet zich voegen naar het systeem, maaromgekeerd. Dit alles op de 'Weg van de toe-komst'.Een 'intelligente' weg moet dat worden, meteen flexibele vervoerscapaciteit en onder-houd op afstand. Daarbij is zekereen rol voorbeton weggelegd. Maar dan zullen wij hetdenken moeten verleggen van 'Hoe stortenwij zoveel mogelijkbeton?'naar'Hoe kunnenwij beton zo intelligent maken, dat de maat-schappij daar meer geld voor over heeft?'Beton op maatDe slag om de ruimte staat voor de deur. Hetstapelen van functies is ??n optie. Niet al-leen levert dit een grote bouwopgave op,maar ook een enorme uitdagingvoor het on-derhoud. Wat voor beton hebben we nodigom dit soort opgaven aan te kunnen? Hetmoet misschien wel zelfreinigend zijn; ultra-sterk, maar flinterdun en licht in gewicht.Opereren met meervoudig grondgebruik opkleine bouwterreinen stelt hoge eisen aande beperking van allerlei overlast. Ook hierliggen uitdagingen voor beton: kortere har-dingstijden, vergaande beheersing vankrimp en kruip, zodat we snel door kunnengaan op die bouwplaats;just-in-time leverenvan zowel kleine hoeveelheden als bulk; ar-beidsextensieve uitvoering.Beton op maat is hier het credo.CyclusDe economische levensduur van gebouwenis op dit moment compleet anders dan eenkwart eeuw geleden. Jammer dat veel ge"bouwen moeilijk te veranderen zijn. Er zijnnochtans experimenten bekend met desplitsing van kolossale appartementen enhuizen, naar de maat van de bewoners.De levenscyclus van onze producten wordtkorter. We kunnen de milieuproblemen be-perken door zoveel mogelijk opnieuw te ge-bruiken. Dat betekent meedenken over eengebouwontwerp, in het bijzonder met be-trekking tot onderhoud en hergebruik. Wezullen ons vragen moeten gaan stellen als:'Kan ik een betononderdeel weer demonte-ren of moet ik selectief slopen?' ?ls ik struc-tureel ga hergebruiken, moethet beton danvan een andere samenstelling zijn?' 'Welketoeslagmaterialen, afwerkingen en hulp-middelen zijn dan noodzakelijk?' 'Hoe kan iktrouwens meten wat de restkwaliteit van be-ton is?' 'Kan ik betrouwbaar voorspellen?'Over de antwoorden mogen we precies eenjaar nadenken. Op de volgende Betondag,donderdag 19 november 1998, volgt eenschriftelijke overhoring.?59
Reacties