? ? ?ir.A.B.IVI. van der Plas, secretaris-generaal ministerie van Verkeer en WaterstaatDe inrichting van ons land en de plaats van de infrastructuur daarin staat hoog op de poli-tieke agenda. Ruimte isschaars in dit land. De groeiendebevolkingen de verwachte eco-nomischegroei (het kabinet zet in op 3% groei perjaar) leiden tot meermobiliteit. We zul-lenons veel inspanningen moeten getroosten om die mobiliteit in goede banen te leidenen l1egatieve effecten zoveel mogelijk terug te dringen. Hierbij is het nodig een balans tevinden tussen enerzijds maatregelen gericht op het beheersen van de groei van de auto-mobiliteit en anderzijds de noodzaak tot investeren in infrastructuur.In de nota's Samen werken aan ~ereikbaarheiden Transport in balans wordt aan beideaspecten een forse impuls gegeven.VERANTWOORD BOUWENAANEENINTELLIGENTE INFRASTRUCTUURfoto: Thuring, Den HaagCEMENT1997/7-8De komende tien jaar hebben we onze handen vol aan het uitvoeren van de infrastructureleprojecten waarover politieke beSluitvorming nagenoeggereed is. Bijzondere aandacht daar-bij vergt het vraagstuk van de inpassing van de infrastructuur in het landschap.Wat betreft de belangrijkste achterlandverbindingen over de weg, heeft het kabinet in de no-ta Samen werken aan bereikbaarheid aangegeven deze versneld op de juiste dimensies tebrengen. Datwil zeggen: daarwaarnodigzijn dezeminimaal drie rijstroken breed. In samen-hang daarmee is het streven ook het Tweede Tactisch Pakket spoorwegen in ongeveer tienjaar afte ronden. Daarmee zullen de belangrijkste railverbindingen in en naar de Randstadtenminsteviersporigzijn. Tegelijkertijd wordt uitvoeringgegeven aan de HSL-Zuid en de Betu-weroute en zijn er in de grote stadsgewesten op basis van de VINEX-convenanten plannenvoor grootschaligeprojecten als de Beneluxmetro in Rotterdam, de Noord-Zuidlijn in Amster~dam en de HOV-busverbinding in Utrecht. Daarnaast wordt er ge?nvesteerd in vaarwegen enin overslagknooppunten in het goederenvervoer.Alles bij elkaar een geweldige opgave, die alleen kan slagen indien er voldoende financi?lemiddelen beschikbaar komen en de benodigde besluitvorming tijdig wordt gerealiseerd.Voor beide zaken spant het kabinet zich momenteel in.Na afronding van deze zaken is Nederland nog nietaf. Vanuit het oogpunt van regionale ont-wikkeling zal ook buiten deRandstad nog ge?nvesteerd moeten worden in het basisnetwerkvan weg- en spoorweginfrastructuur. Maar het accent in de infrastructuur zal verschuiven:naar meer aandacht voor het aan elkaar knopen van de verschillende vervoerssystemen,transferia en overslagpunten; naar het wegwerken van achterstanden in de infrastructuurvoor het stadsgewestelijkOVen in light-railconcepten; naareen opwaardering van die gebie-den waar de economische ontwikkeling zich concentreert. Daarbij wordt gedacht aan de ge-bieden rond de nieuwe HSL-stationsen de randen van de grote steden. De infrastructuurkandaar een impuls geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van die gebieden, en afhankelijk vande besluitvorming aan eventuele investeringen in een HST-Oost, in een tweede Maasvlakte,in de luchthaveninfrastructuurenin de aantakkingen aan de Betuweroute. Basisvoorwaardebij hetmobiel houden van Nederland, ook op langere termijn, is de inzet van technologischevernieuwing. Zowel in de logistieke ketens, als in de wijze waarop de infrastructuur wordt ge-bruikt. 'De beste' zijn in deltagebieden is ons doel.Gelukkig wordt momenteel al voorgesorteerd op de nieuwe ontwikkelingen in de aanpak vande mobiliteit. Er wordt gewerkt aan proeven met light-rail, er wordt in de praktijkge?xperi-menteerd met het boren van een tunnel in de slappe grond bij deHeinenoordtunnel, erwor-den op steeds grotere schaal telematica-toepassingen in, op en boven de snelwegen ge-plaatst en de modernisering van de mainports is in volle gang. Deze indrukwekkende opga-ven dagen uit tot innovaties waardoor sneller, slimmer en beter gewerkt kan worden.De verscheidenheid aan artikelen in ditnummervan Cementgeeftaan dater de komendeja-ren veel gevraagd gaat worden van allen die betrokken zijn in het op duurzame wijze mobielhouden van Nederland. ?7
Reacties